Besök i Madrid – vad får man inte missa?

Vi ska snart besöka Madrid och trots många visiter till olika delar av Spanien så har vi aldrig besökt just Madrid innan :blush:

Vad säger ni, vad får man inte missa när man besöker Madrid? Vi har också en nästan tonårig grabb med oss så gärna något som han också skulle kunna uppskatta :blush:

Alla tips mottages tacksamt!

Jag måste erkänna att jag har inte så bra koll på Madrid och vad de har att erbjuda :blush:

Verkligen ingen som har erfarenheter och tips att del med sig av? :hushed:

Nä, inte Madrid för mig. Varit på många ställen i Spanien men inte Madrid. :smiley:

Samma här. Men Toledo strax söder om Madrid skall vara trevligt

Du får som uppdrag att utforska Madrid till oss då det verkar vara en obesökt plats. :joy:

1 gillning

Nja, den tiden har vi inte utan bara ett par dagar.

Lär bli att besöka fotbollsrelaterade saker iaf, som Bernabeu och Atletico Madrids Stadion.

Jag har varit flera gånger i Madrid och det finns en sak man inte får missa, Pradomuseet. Ett av världen främsta konstmuseer. Den har den magnifika tavlan "Lustarna trädgård" av Hieronymus Bosch. Det är min absoluta favoritmålning utan konkurrens. Har besökt Pradomuseet två gånger enbart för att se den.

I övrigt tycker jag Madrid är trevligt för sina tapasbarer. Men även restauranger, kafféer och barer. Det finns speciella Tapasgator/områden men jag kommer inte ihåg vad det heter eller var de ligger, men jag googlade och hittade de här:

• Calle de Cava Baja (La Latina)
  • Plaza de Santa Ana (Barrio de las letras)
  • Salamanca-distriktet (dyrare tapas här)
  • Plaza de dos Mayos och Plaza Santa Ana (Malasaña)
  • Stadsdelen Lavapiés (tapasfestival Tapapiés i oktober!)
  • Marknaden Mercado de San Miguel
3 gillningar

Tack för bra tips!

Alla säger att man får inte ha varit i Madrid utan att ha besökt Prado-muséet. Samtidigt, inget av oss är några konstmänniskor. Jag läste på som hastigast och inga av konstnärerna som var bland de största där kände jag till. Ingen. Så nja, det känns inte så intressant att lägga tid där.

Om ni har tid, och om ni vill utmana er så välj två eller tre konstvärk ur listan jag bifogar. De flesta som inte brukar gå på museer gör misstaget att försöker se alla tavlor på ett besök. Ofta kan det var mycket roligare och mer lättsmält att att se ett fåtal målningar. Men tycke och smak är ju olika och väljer du en öl eller en espresso på ett torg eller en tapasbar på kvällen så lär ni ju överleva även uran Prado..:sweat_smile:

1 gillning

Var i Madrid ifjol vår med jobbet. Väldigt trevlig stad.
De på jobbet som gillade fotboll drog och kollade in fotbollsarenan. Om ni vill besöka den så kolla så att den är öppen först. Har för mig att kollegorna inte kom in för den var stängd.
Hade inte så mycket tid där utan gick mest runt och spanade in stan. Om man gillar växter så finns det en fin botanisk trädgård.
Något som var grymt kul vara att få lära sig göra Paella av riktiga proffs. Roligaste team building aktiviteten jag gjort nån gång. https://thecookingclubhouse.es/

1 gillning

Ja, vi har tänkt på båda fotbollsarenorna men strulet är att Bernabeu håller på att byggas om sedan länge och Atleticos är osäker på om de tar emot på guidad tur nu. Funderar på djurparken en dag också…