Bensin- och dieselbilar är på väg att dö ut

Från sajten:


Var var du när fossilbilden dog ut? För att svara på den frågan bör vi först definiera när nu det hände. Ja kanske är det på väg att hända just nu.

Det är många saker som tyder på att elbilarna kommer dominera försäljningen framöver. Tesla Model Y blev den mest sålda elbilen i Sverige under mars månad 2023. Faktum är att de fick iväg så många att Tesla Model Y knep förstaplatsen för hela kvartalet. Så lär det fortsätta. Det kanske inte är just Model Y som vinner nästa kvartal. Volvo XC40 ser ut att ligga bra till exempelvis – men då elvarianten. Det såldes tusentals XC40 med el medan bara några hundra gick iväg som fossilvarianter.

På det större planet så är EUs olika organ åter igen överens om att det inte blir några fossildrivna bilar sålda efter 2035. Visserligen fick vissa länder med en kompromiss att bilar kommer kunna köra på så kallade e-bränslen framöver. Men det är en ren formsak. Varför skulle någon vilja lägga pengar på att utveckla bilar som kräver att dess drivmedel körs ut i tankbil till avkrokar?

El är framtiden alltså framtiden och du som köper ny bil idag gör rätt i att fundera en extra gång om du inte riktigt tror på det. När du skall sälja din fossilbil kan det nämligen bli en lika tråkig historia ur ett andrahandsvärdesperspektiv som det var att försöka sälja etanolbilar i slutet på det alternativ bränslets korta karriär.

Det finns för många faktorer som påverkar eventuell utrotning av fossilbilar. Den största faktorn är ekonomin, och i dagens lågkonjunktur köper ingen dyra bilar och speciellt inte svindyra elbilar. Hur länge lågkonjunkturen varar vet väl ingen men jag tror de närmaste åren i alla fall.
Det är klart att en extrem prisökning på bränslet skulle vara ett sätt, men vem vill vara bödeln för pöbeln när man inte kan hantera vardagen längre? Ska vi bo i nya statarlängor vid fabrikerna? Tror inte det, jag kör min Merca diesel på 0,5-0,6 ett tag till.

På sikt är väl elbilar framtiden. Men Ukraina kriget (som har stor påverkan på råvarumarknaden) och nedmonteringen av globaliseringen lär fördröja det längre än önskvärt:

Så är det nog.

Valley of death för avgasbilar som den beräknades häromdagen. Från jpr007 på Twitter, skriver mycket om elbilar, mycket statistik, mycket Tesla.

Skall man tolka det som att det kommer att vara ett stort underskott på bilar i förhållande till efterfrågan i många år framöver?

Jao för försäljningen av nya bilar. Begagnade kommer det alltid att finnas.

Miljörörelsens blöta dröm, men när vi väl är där så kommer de som alltid att skylla ifrån sig🤷🏻‍♂️

Har detta fått någon lösning?

”Av litium, som är den kritiska metallen för att producera batterier, krävs omkring 944 miljoner ton. I världens kända reserver finns bara 10 procent av detta.
Och listan bara fortsätter: kobolt 3,4 procent, vanadium 3,52 procent, grafit 3,57 procent, nickel 10 procent...”

LFP-batterier bl.a. Själv tycker jag inte om dess egenskaper än. Sitter i billigaste Tesla 3/Y och BYD använder dessa har jag för mig. Sen kan Lithiumbatterierna återanvändas såklart i uttjänta batterier. Och dessutom är det samma teknik i telefoner/tablets etc.

Detta är inget nytt för just elbilar.

1 gillning

Vad är problemet med dessa batterier?

Christoffer (@cgullin) har en bra video om det på sin kanal.

Primärt är det väl usel laddhastighet vid kallt väder om man inte förvärmer i timmar. Måste laddas upp till 100% en gång per vecka eller nåt har jag för mig. Och sämre prestanda(kapacitet kontra vikt osv) överlag.

1 gillning

Men när jag byter batteri i en bil och återvinner mitt gamla så antar jag att man inte får ut lika mycket råvara ur det gamla som det nya ”kostar”, så då har jag ännu mer förbrukning av de här metallerna.
Sen är det all annan infrastruktur som krävs där koppar är (/kommer bli) en stor bristvara m.m.
För att inte tala om elen i sig. Hur ska vi försörja alla fordon som behöver laddas?

Jag har gärna en elbil då det finns massa fördelar med en sådan, men att byta ut hela bilflottan på ett decennium borde resultera i väldans anspänningar på samhället. (Nu kommer ICE fordon finnas kvar även efter att de slutat nyförsäljning, men om kostnaderna för att äga en sådan blir ohållbara så kommer de snart dö ut)

Lösningen kanske blir den att det blir så dyrt att alla ska äga en egen bil att man går ifrån den modellen? Får man riktig självkörning att fungera kommer behovet av att ha egen bil på uppfarten, som 95 % av tiden står oanvänd, att minska. I synnerhet om det kostar skjortan att äga en egen bil.

3 gillningar

Det är/blir inga problem med elförsörjningen.

Tanken kanske är att flertalet går tillbaka till häst och vagn i framtiden.

Fossilfritt bränsle till ICE-bilar kommer bli svindyrt.

1 gillning

För LFP batteriets välmående och hälsa behöver det inte laddas fullt så ofta. Det görs för att kalibrera BMS, det är av någon anledning svårare för den att räkna ut räckvidden med LFP och det varierar mer med omgivningstemperaturen.

Det är vad Tesla själva skriver åtminstone.

LFP verkar lite för omoget idag tycker jag i jämförelse med alternativet, men visst, det är billigare.

Dom rekommenderar det, inget måste.

Men kommer vi verkligen runt problemet så enkelt?
När använder folk sina bilar? Jo många använder de till/från jobbet och då har vi ett tidsspann mellan 06-08 där man behöver bilen för att ta sig dit och 16-18 för att komma hem. På eftermiddagen åker man och storhandlar så då behövs en resa någon gång i veckan till affären. Kanske mellan 17-19.
Sen någon helgresa.
För att få alla till att kunna boka en resa från hemmet till jobbet utan att förlora för mycket effektivitet så kommer folk att behöva förskjuta sina arbetstider.
Det vill inte företagen i så stor utsträckning.
En sak vi redan nu skulle kunna göra det är att samåka mer, men tjänster som försökt samordna detta har fått lagliga bekymmer.

Poängen är att det är inte så enkelt.

1 gillning

Ja många drömmer om att gå tillbaka till ett idylliskt Lönneberga-samhälle. Men är det så mycket bättre för miljö och människa?
(Jag fattar att du raljerar, men många verkar tro att det blir bättre bara alla sår sina egna potäter.)

1 gillning

Varför förklarar @cgullin i videon🙂

Att man kan ladda till 100% utan att äventyra batteriets hälsa är ju en klar fördel. Någon som vet hur pass känsliga dessa batterier är för djupurladdning?