Behöver man en 3D-skrivare?

Tycker finishen var lite så där, hade du brådis? :rofl::rofl:

Tack

1 gillning


Så mycket prat om dessa skrivare nu så beställde hem 2st så får vi se om det är nåt att ha :blush:

7 gillningar

En liten varning bara. Ludicrous läget som finns är mest en gimmick som fungerar inte alltid beroende på materialet. Sport däremot fungerar riktigt bra.

1 gillning

En till varning så du slipper huvudvärk.
Efter dom två sista uppdateringarna av firmware kan man uppleva sämre hastighet och tillförlitlighet när man skickar jobb till skrivaren genom deras Cloud tjänst.
Har en aktiv support ticket gällande detta. Alla verkar inte ha det så svårt att säga vad det beror på.
Som tur är har dom lagt till funktionen att man kan skicka jobb genom det lokala nätverket. Eller att man gör på det gamla hederliga viset och lägger jobben på SD-kortet.
Lyckligtvis så är dom hyfsat snabba på att svara på supporten och åtgärda dom buggar som finns.

Tack för tipset!
Som tur är så är jag fortfarande lite gammalmodig och använder oftast SD-kort :blush:

Hållit mig från att gå in i tråden då jag vet hur det slutar… tog en timme och är nu säker: jag ska printa!

Tips?
Erfarenhet: polaren hade en skit-kina maskin vi lekte med för några år sedan, men den strulade mest
Har r-pi:er liggandes och vill ha möjlighet att köra Octo en vacker dag.
Vill kunna byta fläktar mot Noctua, om de låter för mycket.
Storlek? Inga större byggen planerade.
Preferenser: ”hört” att Ender is the shit
Platt paket? Gärna
Budget: går det att få en vettig maskin under 5000?

Eftersom jag har en Ender så skulle jag säga att undvika dom. Inte att det är en dålig skrivare men dom kan krångla och kräva en del skruvande.

Om jag hade hoppat på 3D svängen nu hade jag köpt någon av Elegoo Neptune modellerna. https://www.3djake.se/elegoo/elegoo-3d-skrivare?&f[26]=43

Följer en YouTuber som testar skrivare och han ger dom bra betyg.

Jag kör en Crealty CR-10S Pro V2 som enligt min erfarenhet är bra. har justerat den en gång vid ihopmonteringen och efter det har den bara funkat. Skriver ut jämnt och snyggt men inte speciellt snabb.

Men det kostar väl inte under 5000kr?

Den finns inte längre som ny men det går kanske att hitta som beg.

Kanske men inget jag skulle göra utan att ta reda på om det går att köpa reservdelar.
Eller garanti är mycket värt.

Jag har en Ender 3 blir väldigt fina utskrifter.
Det viktiga med dessa byggsatser är att man är riktigt noggran då man sätter ihop dem. Att allt är rakt, rätt åtdraget, drivremmarna har rätt spänning och hjulen har korrekt motstånd mm.
Jag tror det är många som slarvar med monteringen och därigenom får en dålig, krånglande maskin.

4 gillningar

Delar tror jag inte är problem, personligen skulle jag nog kollat på beg med en budget på 5K. Det finns nog en del som är knappt använda stående gissar jag. Men sen vill ju många ha nytt, jag är inte rädd för beg men sen kan jag ju fixa lite själv med sakerna.

1 gillning

Precis du kan och vill meka när andra kanske inte vill eller kan :slight_smile:

Och inte bara det utan dom börjar ändra parametrar i slicern utan att förstå konsekvenserna.

1 gillning

Såklart kan/vill man inte meka så ska man ju skaffa en smidig lösning.

Fick hem printern idag och börjat provköra lite, känns spontant som en väldigt trevlig printer!

3 gillningar

Liten operation idag. Monterade dit cable chain.

Före

Efter

2 gillningar

Tack för tips! Ingen som har nämnt Prusa?
Ja, deras går "lite" över budget, men tror jag bestämt mig på: