Behöver man en 3D-skrivare?

Fint att se dig tillbaka här Jocko!

2 gillningar

Är det Creality Ender-3 V2 Neo som gäller om man är en färsk nybörjare som vill vara med och testa?

Om du är ute efter att lära dig grunderna så ja. Om du vill lära dig att åtgärda problem, defekter med utskrifter så ja. Om du vill lära dig förstå vad ändringar i slicer programmet påverkar utskriften så ja.

Om inte utan du vill bara skriva ut. Utan att behöva bry dig om kalibrering såsom bed leveling, flow, e-steps, rotation distance så gå på en från Bambu Labs.

Ja man kan få ut bra utskrifter från en Ender direkt ur kartongen utan några större kalibrering. Men när man börjar ställa högre krav på kvalitet, skriva ut snabbare kommer det att behövas.

Nu är jag glad att jag började med en billigare skrivare som ”krävde” en del kalibrerande, skruvande. För nu förstår jag grunderna.

Men jag ville han skrivare som skriver ut i väldigt hög hastighet i väldigt bra kvalitet. Det klarar inte en Ender 3 v2 av så nu har jag en Ender 3 V2 med en Creality Sonic Pad till salu :grin:

2 gillningar

Miranda bygger grävmaskin.

4 gillningar

Upptäckte precis att det går att ansluta Cura direkt till Octoprint. Najs.

Något jag missat? Hur gör man?

Vet inte om du missat det, men det hade jag gjort :smiley:
image
Octoprint-servern hittades automatiskt, bara att begära anslutning och bekräfta i Octoprint :+1:

1 gillning

Är det inte smidigare med minneskort? Har hört att det är lite buggigt.

Ska prova när jag skruvat ihop in printer igen. Allt ligger i lösa delar efter en failed print :unamused:

Kan vara så att jag aktivt laddat ner denna plugin i Cura

Inte nåt jag minns dock :person_facepalming:

yes installera addonen så är det bara att köra på

1 gillning

Hemma sjuk och försöker passa på att få till PETG. Det första lagret blir bra, senare lager blir stökigare. Infill OK. Topplagren blir OK. Walls OK. Slutresultatet blir ändå helt okej tycker jag. Tips på hur jag får till lager 2-4 i botten? Kanske helt enkelt minska antalet lager? Känns dock tryggt att ha tjocka ytterlager ur hållbarhetssynpunkt. Såg nåt om att minska höjden på första lagret, det kanske kan hjälpa?

Vad är er erfarenhet av PETG?

2 gillningar

PETG ska skrivas ut med mindre ”squish”, lagren ska inte tryckas ihop lika hårt som PLA tex. Eftersom PETG skrivs ut med högre temp tar det längre tid för att kylas ner så måste man sänka farten också.
Som det visas på bilden så drar munstycket helt enkelt varmt material framför sig som en snöplog.
Så lösningen är sänk farten, mindre "squish" på första lagret dvs större Z-offset.
PETG är mer krävande av både skrivaren och användaren inställningsmässigt.

3 gillningar

Z offset kan jag testa. Du skriver "lagren ska inte tryckas ihop lika hårt som PLA tex". Menar du alla lager? Eller bara första?
Hastighetsmässigt ligger jag på 22 mm/s på detta print. Blir inte klokare när jag läser guider på nätet heller när vissa skriver 40-60 mm/s och nån börja på 15 mm/s.

Jag skulle säga alla lager. Det finns inga exakta värden man kan ange egentligen utan bara vägledning. För det beror på så många olika faktorer och ingen skrivare är den andra lik fast det är samma märke.
Anledningen till att man ska sänka farten är för att lagren ska hinna smälta ihop, vissa förespråkar ingen fläkt alls, andra säger efter dom tre första lagren 50% fläkt.
Krasst så får man helt enkelt testa sig fram vad som blir bäst med den maskin, material, inställningar du har.

När jag skrev ut PETG med Ender så såg jag till att munstycket nästan var för högt upp i förhållande mot när man skriver ut med PLA.
Någonstans i mitten av vad bilden visar.

Och jag observerade hur lager nr 2 såg ut och höjde/sänkte Z om det behövdes.
Lycka till och hoppas du får till det.

3 gillningar

Gott, tack för din hjälp :+1: Fortsätter kämpa på.

Står det PETG i Cura (om du nu använder det)? Står det PLA blir det inte bra.

Framsteg :tada:
Gjorde en testbit på 4 lager.
Labbade med Z offset, men ingen skillnad förutom att vidhäftningen mot bädden blev sämre.
Sänkte hastigheten ytterligare, till 10 mm/s, ingen skillnad .

Sänkte flödet till 90%, mycket bättre resultat. Nu plogades inte materialet framför dysan.

Printade en kub, vilken blev hyfsad, men noterade att där fortfarande var en betydande elephant foot.

Trodde den skulle försvinna om jag fick till lagren OK. Googlade och hittade att en del användare haft detta problem när de dragit excentriska löphjulet på Z-axeln för hårt. Löphjulssidan följde då inte med upp första lagren, för att sedan dras upp när Z kommit upp en bit Jag tyckte inte att det låg emot hårt, men provade att lossa något.

Laddade testbiten igen.
Nu var flödet för lågt, linjerna var väldigt ojämna.
Slicade om och höjde flödet åter till 100%, nu blev det åter riktigt bra lager.
Testade att höja hastigheten till 20 mm/s, fortfarande riktigt bra.


Printade en kub, nu var elephant foot inte kvar :partying_face:.

Inte märkt något av det tidigare, kanske visade sig tydligare nu än med PLA som jag brukar köra med.

Kul hur som helst att pilla och experimentera. Äventyret fortsätter...

2 gillningar

Jag tröttnade på allt justerande och pillande för att få till den ”perfekta” kvaliten. Därför köpte jag en Bambu Lab P1P som man inte behöver justera Z-offset, eller oroa sig över elephant foot.
Något man kan behöva är att köra flow calibration beroende på material.
Annars så är det bara att välja rätt material, profil och skriva ut.

2 gillningar

En kompis son behövde nya byglar till hörlurarna. Tydligen ett vanligt fel för det fanns färdig fil att ladda ner.

6 gillningar