Behöver lite hjälp med min Mac Mini!

Nått är inte ok med min Mac Mini från 2014… trodde det var en slö HDD men kopiera ca 250GB till den från en SSD och tog ca 40-50 minuter, men om jag ska uppdatera från MAS tar det ca 1h via trådat nätverk för en fil på ca 45MB medan det tar några sekunder på mina andra datorer. Har letat som en tokig , men hittar inte vad jag ska göra.
Kör Catalina på den men var lika slö med El Capitan.

Min gamla MacBook Pro med HDD från 2009 är ca 10-20 ggr så snabb.

Hjälp snälla!

Ok, löste problemet med uruselt internet.

Provade 5 Rj, från Cat 6 till Cat 5e kablar, och också med de som användes för andra datorer, men upptäckte under försöken att med bara WiFi så blev det raketfart vid nedladdningar. Märkligt, provade alla uttag på switchen inkl. de som funka på dom andra datorerna. Nähe, så borde vara uttaget på själva datorn.

Sen blev jag tvungen att köpa min 3:e licens för CleanMyMac X :-/ Körde i stort sätt allt som CMM X kunde erbjuda, och tyckte datorn blev rappare.

Starta om minin, men segt som tuggummi igen :frowning:

I morgon åker den till MacPatric för byte till SSD, kollade hur man gör och beslöt att det inte var nånting för mig, och sen en ren nyinstallation av OS:et… Puh!

Den är klurig - min kommer åka in till Mac @thor snart!

Mac@Thor?
Jo, dom är luriga trånga etc etc, inget för en darrhänt gubbe med taskig syn :slight_smile: