Begagnad MacBook - hur pigg?

Ikväll ska vi fira dottern som snart fyller år. Hon ska få min begagnade MBP från Juni 2017. Specen ser ut så här:
• 3,1 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,5 GHz
• Intel Iris Plus Graphics 650
• 16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
• 512 GB ssd-lagring
• Force Touch-styrplatta
• Fyra Thunderbolt 3-portar
• Touch Bar och Touch ID
• PRO APPS 065-C171 NONE
• LOGIC PRO 065-C172 NONE
• Bakbelyst tangentbord – svenskt
• Tillbehörssats

Hur pigg kan man säga att en sådan dator är? Jag hade turen att det skitdålig tangentbordet omfattades av ett bytesprogram och då byttes batteriet också. Det skedde sommaren 2020, tror jag. Sedan verkar verkligen RAM-minnet(16 GB) göra att även en lite till åren gammal dator ändå är förhållandevis pigg. Men ni som kan det här på riktigt. Hur pigg kan man anse att den är?

Inget fel på spec tycker jag. Sedan bror det ju på vad den ska användas till också. 16GB i RAM tycker jag är lagom för det mesta. Sedan gör ju SSDn en hel del hur snabb den känns.

1 gillning

Oj, allt är ju relativt till hennes behov. Jag tror du svarat själv så bra det går:

Jag använde en lånad sådan maskin för livestreaming med flera bildkällor via OBS under pandemin. Funkade fint. Du vet ju själv hur rapp den är för vardagsgöromål. macOS för intel får uppdateringar 1-2 år till? Och säkerhetsuppdateringar 4-5 år ännu?

Jag tror hon blir glad

1 gillning

Allt beror ju på vad hon ska göra på den :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker den är pigg. Men den blir ganska varm och fläktarna går därmed igång ganska tidigt. Å andra sidan tycker jag det alltid var en svaghet med den. Jag hade en MBA innan och trodde att MBP skulle vara bättre på värme och fläktar, men så var det inte. Tycker jag.

Hon använder den till World, lite Excel, mejl, surf och ett intern affärsprogram. Samt det tunga, spela SIMS. Men det har vi testat och det fungerar bra, men varm och fläkthysteri. Hon har en MBP från 2014 eller 2015 nu och den har batteriet gett upp på. Samt att den verkligen börjar bli seg och mycket svår att spela SIMS på. Ja, nästan omöjlig.

Jag hade en Mac mini för länge sedan och den låg mellan 80 och 100 grader hela tiden. Det är lite av en Apple-grej att inte slå på fläktar för mycket. I alla fall var, vet inte hur det ser ut nuförtiden dock!

Du kan ju alltid kolla så det inte är för mycket damm i den.