Bedrägeriförsök - tips på åtgärder

Hej alla

Vaknade imorse av en kreditupplysning i min Kivra-brevlåda som jag inte var orsaken till. Kontaktade Collector Bank som via ett annat företag låg bakom upplysningen. Collectors fraud-avdelning hade spärrat försöket och mitt personnummer så köpet hade inte gått genom.

De som låg bakom ursprungliga upplysningen hade tydligen ett ”sämre” skydd mot användning av personnummer vid köp. Därav att Collector var på tårna. Det handlar om ett företag som säljer kläder på nätet.

Nu till min fråga. Vad skulle ni göra utöver det som jag redan gjort idag?

  • Spärrat mitt personnummer hos Collector
  • Gjort polisanmälan
  • Spärrat mitt personnummer hos UC

Sedan innan har jag även spärr för adressändring på skattemyndigheten.

Känns som att du gjort allt.

Största problemet nu är väl när du faktiskt behöver använda en kreditupplyssning på riktigt.

1 gillning

Ja, det är ju en nackdel. Men jag ser inte hur jag skulle behöva göra en kreditupplysning den närmsta tiden. Får bara komma ihåg att jag har spärren… kanske det största problemet i en 45-årings hjärna :wink:

När man väl spärrat, e de ett stort jobb att låsa upp igen?

Det verkar hyfsat enkelt. UC har bara en av/på switch på sin hemsida. De erbjuder gratis spärr i 2 veckor men om man bifogar polisanmälan så får man längre tid. Tror det var 6 månader.

Det viktigaste känns som att man själv ska kunna komma ihåg att det är spärrat hos de olika företagen.

1 gillning

Tycker man får en UC ibland utan att man tänkt på att man skulle få det. Senast förra veckan när jag bytte bank. Sen 1-2 gånger om året när jag köper pellets till villan.

1 gillning

Låter ju bra ändå!
Tänkte om de va en bökig omväg… Ja de där lär du bli påkommen och påmind om nästa gång du får avslag… :rofl:

Ja, sedan känns det som ett mindre problem än om en ökänd person skulle få gå loss med mitt personnummer på nätet :joy:

1 gillning

Dyrt låter de som :scream::rofl:

Jäkla tur de bromsade! :muscle:t2:

Jag kör Självbevakning (då får man reda på aktivitet på sitt personnummer omgående) hos Ratsit och adressändringsspärr hos Skatteverket vilket jag tycker räcker för mina behov. Att spärra sitt personnummer känns lite väl drastiskt.

Har spärrat mitt personnummer på Adressändring och Skatteverket

2 gillningar