Batteriet på iPhone 16 byts ut lättare än någonsin

Från sajten:

iFixit har redan hunnit plocka isär iPhone 16 i molekyler, som denna gång underlättades av att Apple släppte reparationsmanualer redan från dag ett.

Årets uppdatering av basmodellen iPhone 16 kanske är mer intressant än Pro-modellerna av en anledning – det är den första som använder elektriskt löstagbart lim för batterier. Det rapporterades redan i juni av The Information att Apple inte skulle använda det nya limmet på alla sina telefoner. Processen som beskrivs i Apples reparationsmanualer överensstämmer med den process som lim- och tejpjätten Tesa använder sig av. Vilket kanske tyder på att Apple köper in limmet från Tesa.

Så här går det till: Efter att du har öppnat din iPhone så finns det en flärp på batteriet som du ansluter en strömkälla till. Apple hävdar att du kan koppla in en strömkälla på upp till 30V, men ett batteri på 9V i 90 sekunder räcker för att limmet ska släppa. Efter att strömkällan han anslutits så syns det hur batteriet glider ur sitt fäste. För att limma dit ett nytt batteri med samma typ av lim så behövs endast lite tryck för att det ska fästa.

Apple har meddelat att tiden för att lösa upp limmet kan bli längre med tiden, men på dessa sprillans nya telefoner upptäckte iFixit att 20V ström var tillräckligt för att lösa upp limmet på bara fem sekunder. iFixit visar också ett par mikroskopiska närbilder av ramen som håller batteriet och “rälsen” som gör att batteriet har något att fästa vid.

1 gillning

Undra hur det påverkar IP klassningen? Det är väl det som är kruxet, telefonen ska ju klara länge under vattnet.

1 gillning

Apples arbete här är viktigt. Dels ut en hållbarhetssynpunkt och dels för att andra följer efter.
Kan Apple göra reparerbarhet och hållbarhet trendigt är jag in for it.

Apple har väldigt bra reparationsmanualer på de nyare lurarna, direkt på sin hemsida och nästan allt är på Svenska.

Från iOS 17 är det även möjligt att använda begagnade reservdelar också, och från iOS 18 går dom programmera in direkt i telefonens GUI utan att ringa Apple, sålänge det är originaldelar och donaturluren är återställd.

Jag är varken för eller emot låsning av hårdvaran, mycket handlar om hur det hanteras i framtiden. Att inte tillåta piratbatterier och piratskärmar när garantin eller mjukvaruppdateringarna är slut är inte hållbart t.ex

Jag tänker ändå att originaldelar är ändå enda sättet Apple kan garantera en viss kundupplevelse.

3 gillningar

Bakre glaset är fortfarande limmat.
Fanns ju förutom det även vattentäta telefoner med losstagbara batterier förr, Ericssons hajfena, Samsung Xcover m.m.

Det där var faktiskt riktigt coolt och smart! Imponerande att den får 7/10 också aldrig sett iFixIt ge så högt till en iPhone förut.

2 gillningar

Batteri i metallhölje är coola tycker jag. Är detta för att EU trycker på att från och med 2027 tror jag skall batteri i mobiler vara lättare att byta ut
Oavsett bra Apple :blush:

2 gillningar

Tror tyvärr att det bara är den mindre 16 Pro som har det. Inte Pro Max om man ska tro JerryRigEverything's senaste video.

1 gillning

Limmat är att ta i, glaset sitter fast med dubbelhäftande tejp precis som skärmen gör sedan iPhone 14. Värmer man lite så lossnar det utan större problem.

Gissningsvis testar dom på en modell först innan man inför det på de andra, samma sak med den elektriska tejpen som man bara kör på vanliga 16.

Den är ju ändå ip68 klassad så skulle tro den är okej. Apple fuskar inte direkt med den klassningen om man ska se historiskt.

Jag är helt på!

Skiter fullständigt i om Apple gör det trendigt iof. Men de måste kanske det tyvärr.

Såklart, vattentät är det alldeles säkert, men lim är det inte utan tryckaktiverad dubbelhäftande tejp längs kanten. På äldre modeller utan utbytbart bakreglas är det däremot limmat så in i helvete. :sweat_smile: