Batteridriven kompressor

Är på jakt efter en batteridriven kompressor och vänder mig som vanligt till den samlade expertisen i Bubblan :slight_smile:

Jag behöver inget avancerat, köper den primärt för att kunna blåsa ur vatten ur några slangar inför vintern som ligger nedgrävda på tomten. Men jag vill också kunna pumpa bildäcken och framförallt tillförlitligt kunna kolla lufttrycket på bildäcken. Eftersom slangarna blåses rent en gång per år och däcken kontrolleras/pumpas två gånger per år kanske är det ju en enkel men tillförlitlig maskin som eftersöks.

Har ni några rekommendationer? Klarar jag mig på en sån här:

image

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/tillbehor-till-elverktyg/tillbehor/minikompressor-007385/

Eller kanske denna som ser lite mer “fancy” ut:

https://www.clasohlson.com/se/Multikompressor-Ryobi-R18MI-0/p/41-1727

Båda du länkade är ju luftpumpar. Inte kompressorer. Så dom är bra för att fylla på luft i däck osv. För att blåsa rent något vill man nog ha en kompressor. Dom brukar väl vara större rent allmänt eftersom man behöver en lufttank.

Jula har en del, exempelvis denna.

Tack @wingding och @Erik!
Så om jag ska blåsa ur lite vatten ur en slang så kan det vara så att det undre av produkterna jag länkade inte klarar jobbet? Tänker att om den orkar pumpa ett bildäck så borde den kunna blåsa ur en slang med diameter 18mm och längd 15 meter. Men det var ju just pga sånt här jag frågade Bubblan :slight_smile:

Kompressorn på Jula ser fin ut, kanske är mer “riktig” kompressor men den är fortfarande liten även om den saknar batteri.

Just till att blåsa vatten ur slangar så hade jag nog också valt den kompressor @Erik länkade till. Sen får man vara försiktig när man blåser med en sådan så man inte tar sönder något. Det blir snabbt högt tryck och saker kan spricka och lossna.

1 gillning

Har en sådan som @erik länkar till. Låter som fan men den blåser rent betydligt längre slangar än 15 meter.

Ja jag har förstått att den är högljudd men är ju bara köra stunder man kör den. Nöjd i övrigt, hade du köpt den igen eller saknar du något med den?

Har du en våtdammsugare så kan du testa att suga vattnet med den.

Tyvärr inte, men det kanske man skulle ta och skaffa sig :blush:

Är nöjd med den. En nackdel är att strömsladd är kort så man måste alltid ha med en skarvsladd.

1 gillning

I moderna bilar ligger det ju en kompressor i bagaget istället för reservhjul, visserligen inte batteridriven utan drivs av bilen cigguttag. Har man ingen sådan finns det att köpa i bildelsbutiker eller varför inte hos den lokala bilskroten. Bra att ha i bilen även om man har reservhjul då man kan pumpa lite när det behövs.

3 gillningar

Köpte en 12V-kompressor att ha i bilen då bmw kör med punkteringsfria däck istället för reservdäck. Räddade mig i somras när jag fick punka långt ut i skogen.

3 gillningar

Samma här, har i alla mina bilar. En billig och bra försäkring. Även bra när en kund ringer och har punka, funkar ibland att åka dit och pumpa så de tar sig till verkstaden.

3 gillningar