Batteridriven kamera med bluetooth

Jag ska flytta in i en ny lägenhet med tillhörande förråd i ett skyddsrum i källaren, alltså ett klassiskt 60-tals hus.
När vi fick nycklarna så sa fastighetsvärden att vi inte skulle förvara värdesaker i källaren eftersom de haft en del problem med inbrott som de är säkra på begås av en som är boende i huset.
Tyvärr har de inte lyckats ta honom på bar gärning och kan därför inte heller vräka honom.

Jag tänkte först placera en larmväska, eller bygglarm som de också kallas, som vi hyr ut på jobbet, men efter att ha tittat lite så inser jag att det kommer vara omöjligt att få ut en radiosignal och 4G som krävs för dessa, genom alla betongväggar.

Istället är jag nu inne på en vanlig batteridriven kamera med lokal lagring, och inbyggd larmsirén. Dock vill jag ju då ha en med bluetooth så att jag kan ansluta med min mobil när jag ”larmar av”.

Detta var dock lättare sagt än gjort att hitta på den vida webben där det däremot finns hur många som helst med WiFi.

Är det någon som läser i detta forum som skulle kunna komma med nåt bra tips på en vettig kamera med dessa egenskaper?

För att vara extra tydlig, det finns heller inget eluttag i förrådet.

Kanske föreningen ska bekosta installation av övervakningskamera i anslutning till förråden?

Annars en åtelkamera?

Allmännyttan, ingen kamerainstallation är aktuell.
En åtelkamera lär väl inte ha larm som jag önskade?

Har allmänheten tillgång till erat förråd?
Att bevaka källaren är inget större bekymmer då det är ett utrymme som sällan besöks motför en trappuppgång tex.

Tror du får kolla på separat kamera och larm.

Det är ingen tillståndsfråga, bara att fastighetsbolaget inte kommer genomföra detta.

Förstår, tror det är lite av en enhörning du letar efter.
Kanske något som detta för rörelsedetektering:

@Micke_Rehn Funderar om ett Somfy-system med fjärrkontroll kan vara alterantiv. Finns det kamera med batteri och lokal lagring som spelar in utan wifi men som kan avlarmas med fjärr?

Känns som ni krånglar till det lite, det finns ju många trådlösa kameror med motion detection och inbyggda siréner och WiFi, det är en sådan jag vill ha, fast med blåtand så att jag kan larma av den när jag går in i förrådet.

Det är väl svårt med Bluetooth kameror då det bara räcker typ 10 meter. Verkar mest som att Bluetooth används till kommunikationen mellan kameror & basenhet när man har flera. Men om den bara ska slås av med Bluetooth så kan du väl ha en med fjärr, eller använda lurens WiFi till detta?

Det är nog kravställningen som är problematiskt :slight_smile: Det du efterfrågar finns helt enkelt inte / ingen som känner till att det finns.

Kameror använder inte blåtand för att skicka bild, för lite bredband. Därmed så är det nog ingen som har funktionen att koppla upp med BT för att larma av.

Skulle det alltså kunna funka att ta en med WiFi trots allt och sen skapa ett lokalt nätverk från telefonen när jag kommer ner i källaren, och sen larma av via detta?

Ingen kamera med likväl ett larm med magnetkontakt, som man larmar av med dosa.
Magnetkontakt med larm

När jag bodde i lägenhet hade jag ett larm med magnetkontakt till källarförrådsdörren, levde om som bara den.

1 gillning

Troligen kommer inte telefonen åt det lokala nätverket som den själv skapar :frowning:

Det är därför jag tror på extern fjärr.