Bästa tv:n för under 20 000 kr?

Mellandagsrea och jag måste tyvärr köpa ny TV. Vilken av dessa är bäst enligt Bubblan?

https://www.elgiganten.se/kampanj/mellandagsrea/mellandagsrea-ljud-tv-smarta-hem?filter=ActivePrice.Amount:[399,11000]&filter=PTLowestLevelNodeValue:TV&filter=31323:[56,85]

Jag tycker rent generellt att man får bra bild på LG Tv apparater:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/lg-65-qned-75-4k-qned-smart-tv-2023/630599

1 gillning

LG & Samsung är väl vad som oftast rekommenderas här.

1 gillning

Av de TV apparaterna i den listan hade jag nog gått på Samsung Q70C. Jag köpte ju en Q80C på black friday, då betalade jag 11k för den, riktigt riktigt bra TV. Vet inte riktigt skillnaden på Q70C och Q80C, men kan ju inte vara några enorma skillnader. Tror att 80 har IPS panel medan 70 har VA. Lite småskillnader i viewing angle, men inga jätteskillnader.

1 gillning

Kollar runt i butikerna och hittat en Samsung Frame 65” för 15k.
Känn som grymt skön bild, vad är haken (förutom inte samma svärta som Oled)?
@Marcus_Attefors vet nog detta…?

Har en Fram 75. Älskar den. Tycker den har riktigt bra bild. Inte så bra svärta som oled men har man lite fönster i rummet så kommer det massa reflexer. Frame är helmatt och reflekterar ingenting. Samtidigt blir bilden väldigt lik äkta konst när man har den i det läget.

1 gillning

Tillbaka från shopping-rundan. Det är bara att inse att det är OLED som gäller – Kommer man från plasma-världen som jag gör är svärta och betraktningsvinkel väldigt viktigt. En mjölkig LED/QLED-bild gör sig icke besvär.

The Frame var grymt behaglig bild, men den gör sig absolut bäst i att visa stillbilder eller liknande. Det blir inte samma känsla som att kolla The Lord of The Rings på OLED.

Bara att inse, ökad budget. :persevere:

Så nu är frågan – Bäst 65" TV för upp till 20K?

Dessa står på agendan i detta nu:
• LG C3 (18.990,-)
• Samsung S90 (19.990,-)
• LG B3 (16.990,-) (3k billigare men har fått väldigt bra testresultat)

…någon som har någon avgörande input?

1 gillning

Det blir LG C3 om inget märkligt händer.

Baserat på en hel del googling, och i synnerhet genomgången här: LG C3 OLED vs Samsung S90C OLED Side-by-Side TV Comparison - RTINGS.com

Blir en sväng till Elgiganten i morgon.

Tack för all input! :+1::partying_face:

4 gillningar

Blir nog toppen. :blush:

Hade tänkt köpa en 65" C1, men de var slut så det blev en 65" B1. Är ändå väldigt nöjd med den.

1 gillning

Har en LG C3. Har aldrig varit mer nöjd med en tv.

2 gillningar

Slänger in ett tips på en Philips med Oled:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/philips-65-oled708-4k-oled-ambilight-smart-tv-2023/611100

Den har Google TV. LG har WebOS och Samsung har Tizen.
Inte viktigt i och för sig om man har en separat TV box.

Jag tycker dock Tizen fungerar bättre än AppleTV. Slutade använda min ATV4K när jag köpte min nya Samsung TV.

Jag vet inte hur Tizen är däremot stöter man på ibland att filmer inte kan spelas upp på LG.s SVT Play app. Väldigt irriterande, när jag skulle se en film hos min far som har LG. Händer då och då. Verkar inte spela någon roll om filmen är gjord på 70 talet eller är en ny. Nu har han dock en TELE2 box så man kommer runt problemet med att använda den SVT Play appen istället.

Det hade jag problem med av och till på SVT play appen på Apple TV, dock aldrig fått det problemet med TizenOS ännu. Jag har oxå nån box från Tele2, den ligger dock i en ouppackad kartong sen jag fick den, har inget behov av den eftersom man har Tele2 Play appen.

Är nog skillnad på WebOS-version också. Har aldrig haft problem med SVT Play på min LG.

Ni använder de inbyggda apparna? :thinking: Jag startar tv:n med Apple TV-fjärrkontrollen och stänger av tv:n med Apple TV-fjärrkontrollen.

5 gillningar

Så är det säkert. Men LG är väl inte så snabba med uppdateringar av WebOS? Tror inte min far har fått några på sin LG TV.
Medan min Philips med Android har fått några stycken ändå. Inköpta ungefär samtidigt.

Tror att TV-tillverkarna överlag är rätt dåliga på att uppdatera äldre och billigare modeller. Min LG B1 har fått några mindre uppdateringar det senaste året, men nyare versioner av webOS är bara tillgängligt på nyare modeller.

1 gillning

Det är en av anledningar till att koppla in en Apple TV. Den är snabbare, säkrare och får uppdateringar i många år.

2 gillningar

Alla appar jag behöver finns i WebOS och fungerar bra. Har inte sett behovet av en Apple TV eller liknande. Men det blir säkert aktuellt när WebOS-versionen börjar kännas för obsolet.