Bästa trådlösa högtalarsystemet

Jag vet att många här gillar Sonos, och jag har själv ett gäng Sonosar. Men jag är inte helt nöjd med ljudet och vill nu ha ett vassare alternativ, speciellt i vardagsrummet. Vassare betyder i sammanhanget helt enkelt bättre, ren ljudmässigt.

Jag har idag 5 st Sonos 1 utspridda i huset + två Ikea Symfoni + en Sonos-bas + en Sonos Move. (Move:n använder jag aldrig som bärbar eftersom min Bose Revolve II ger behagligare ljud och den är dessutom mindre. Move kan dock spela högre och bibehålla bra tryck.)

Min hjärna övertänker allt, och frågan är; Köpa nytt märke? Köpa Sonos 5 istället för mina 1? Invänta Apples nya Homepod? Skita i trådlöst och köpa "riktiga" grejer igen? Etc etc.

Vad jag saknar i Sonos är framförallt två saker:

  • Låga frekvenser även vid lågt ljud (aka bas).
  • Mer dynamisk ljudbild.

Som det är precis nu så lutar det åt att byta ut mina två stycken Sonos 1 i vardagsrummet mot två stycken Sonos 5. Är det rätt tänkt, eller finns det bättre alternativ?

2 gillningar

Alltså det är ju stor skillnad på 1:an och 5:an. Rejält med tryck i basen.
Och du verkar ju redan vara inne i Sonos så jag skulle gå den vägen först.
Sedan är det ju hur mycket mer ljud du vill ha.
Vill man ha ordentliga grejer är det väl inte den trådlösa vägen du skall vandra.

1 gillning

Byter två 1:or mot två 5:or, ja då, då kommer du märka en STOR skillnad. :sweat_smile:

Har 2 femmor själv, och kopplar du dessutom på suben på det … :ok_hand:t2::blush:

2 gillningar

Tyckte det blev för mycket bas med 2 5:or och sub :see_no_evil:

Det kan inte bli för mycket bas!:wink::smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Fast det kan det. Om högtalaren inte klarar av det, så låter det jävligt illa. Mina Sonos 1, efter ljudoptimeringen (Trueplay), distar basen på direkt det blir en basig låt. Skräp.

Men generelllt håller jag med. Mina gamla Cerwin Vega var det bra tryck i. :smiley:

"Ljud ska inte bara höras, det ska kännas också."

2 gillningar

Det är ju lite av en budgetfråga också. Samt storlek/placering. Budgetmässigt så finns det ju fantastiska system men som är dyra. Vad gäller storlek gäller det ju att man får plats med 5:or istället för 1:or.

Självklart är det en budgetfråga. Men om alla säger "Märke X är dubbelt så dyrt som Sonos, men tusen ggr bättre", då får man väl helt enkelt bita i det sura... :slight_smile:

Plats finns.

Sonus Faber Omnia :sunglasses:
Finns i både valnöt och "svart". :blush:

1 gillning

Den där vill man ju provlyssna! 21k på butiken i Uppsala...! :slight_smile:

4 gånger så dyr som en Sonos 5, undrar om den låter 4 gånger så bra? :thinking: