Bästa laptopen för runt 7000 sek?

Hej!

Jag känner mig allmänt lost just nu när jag tittar runt efter en laptop.
Har noll koll på marknaden, då jag använt Mac senaste 10 åren. Även en Mac mini just nu, men behöver en laptop som jag kan ta med mig när jag reser.

Jag jobbar som lärare online och använder green screen hemma så vill att datorn klarar av OBS, Manycam eller liknande.

Vad ska jag tänka på? Några riktlinjer?

Tack!

Hej!

Spännande - först och främst vilken upplösning kör du på videomaterialet?

När jag jobbar så kör jag en Logitech C922 Pro som kamera.
Upplösningen är löjlig låg, 480p, då eleverna ändå bara ser en liten bit av skärmen.

Skulle vara fint att kunna göra lite mer avancerade saker dock. 720p streaming med capture card typ?

lägg pengarna på en liverpool match så får du lite mer pengar att köpa laptop för

Så säkert alltså?

cashcow

Om du är van vid Mac så skulle väl en begagnad Air fungera alldeles utmörkt med den typen av material!

1 gillning

beggad??.. han är väl inget djur?!

Riktiga männislor lägger inge prestige i en bra deal!

2 gillningar

Men att inte ha de senaste… märkligt

Körde en Macbook Air 11 tums på semestern på Koh Chang sist. Den rullade inte alls på lika bra som min mac mini hemma. Så tänkte att för samma pengar får jag en bra mycket bättre windows laptop?

Har varit apple fan boy deluxe i flera år. Till det extrema ibland.
När min iPhone X blev stulen så köpte jag en Huawei Nova 3i här i Bangkok för cirka 2500 sek.
Jag har saknat snabbheten, iOS och eco-systemet, för allt lirar bra. Men efter att ha använt min Huawei ett tag så kan jag liksom inte motivera prisökningen.
Kör Mac Mini hemma som jobbdator, har en iPad, men tror fortfarande jag får mer “bang for the buck” for 7000 sek på Windows sidan, eller har jag fel?

Förstår - mer att jag själv kör mycket Windows men just video har jag inte hittat något motsvarande flöde i Windows-världen. Jag skall dock göra lite research i kväll till dig!

1 gillning

Jag tittade på t.ex. HP Omen 15 tums. Kostar 26000 baht dvs 7630 sek. Lite överpris men det är med 144hz, i7, 16gb ram, 1060 (!!) GTX. Verkar ju helt sjukt?
Men jag vill ha en smidig laptop som jag kan ta med mig och ändå klarar av video samt lite redigering.
Är jag helt fel ute?

Ah är du där nere är ju priserna något billigare va?

Alltså, en smidig laptop som klarar redigering och sånt… Kolla efter en beggad Lenovo X1 Carbon. Len, lätt, kraftfull och tål allt.

1 gillning

Mjah, marginellt. Möjligtvis om man köper och drar av tax av avresa, men det är inget jag gör direkt. Priserna är nästan identiska med svenska tyvärr :frowning:

Tack! Ska kolla på den!

1 gillning

Blev ett köp idag av en HP Pavilion Gaming 15". i7, 8gb ram, GTX 1050 ti och 1 TB på 7400 rmp disk.
23000 baht dvs 6700 sek. Köpte till en 240gb SSD disk för 360 kr. Lika bra att slänga in direkt.

7060kr. Inte helt fel. Ska bli kul att se hur det fungerar!

Glhf!