Basmodellen av nya MacBook Pro M2 har långsam SSD

Enligt Macworld så är 256GB SSD:n väldigt långsam i jämförelse med tex den på 512GB: MacWorld

1 gillning

TL;DR: Man har ett 256 GB chip i stället för två 128 GB chip.

Varför kan man bara spekulera i, komponentbrist?

Nya basmodellen av nya MBP 13” M2 har långsam SSD

Jag hade aldrig kallat 1500 MB/s "långsamt".
Men ja, den är inte lika snabb som M1 modellen.

Inte jag heller, men om man inte fyller på med RAM och den börjar swappa kan det nog märkas...

Beror helt på vad man använder datorn till med naturligtvis. Gemene man kommer inte märka något. 1500MB är oerhört snabbt om man tänker efter vad vi hade pre SSD.

Fast hela mantrat om att ”M1 hanterar ramminne annorlunda så det behövs inte lika mycket” som många upprepar till leda baseras ju just på lagringsenhetens snabbhet.

Stämmer bra det. Har aldrig märkt av att macOS swappar. Övertygad att gemene man inte kommer göra det med M2 heller.

Tror inte jag heller, men för mig skulle det märkas rätt snart med mina stora och många PSD filer i Photoshop

Då är inte du målgruppen för BASmodellen utan får välja ett steg högre :slight_smile:

1 gillning

@Zop rubriken!

1 gillning

Alla kreatörs-program swappar, Final Cut, Da Vinci, Adobe-programmen ja ta mej fan säkert Excel också.

Glöm inte Teams! :sunglasses:

Gör dom säkert men betyder inte att man som användare märker det. Jag har då aldrig märkt av det.

The Verge gillar inte heller MBP 13" med 256 GB SSD: You should not buy the base M2 MacBook Pro model - The Verge

Det är fortfarande basmodellen som ingen professionell kommer att välja pga storleken på hdd’n.

Ingen Hard Disk Drive i den.

De gör väl inte så små chip som 128 GB längre, kan jag tänka mig.