Basecamp tillåter inte politik på jobbet

Det går sådär, trist.

De hade en tråd med många av de som slutat:
Twitter
Det pratas om mer än 20% av alla anställda. Men de var å andra sidan ”bara” 58st. Men man såg att det var endel ”head of” och flera utvecklare & designers.
Så det lär ju kännas ett tag.

1 gillning

Allt verkar så illa skött:

Mer från kodsnack:
https://kodsnack.se/416/

1 gillning

Det här har ju utvecklats till en superintressant såpa. Mycket intressant som övningsobjekt för (aktiva)ägare, chefer och ledningsgrupper. Lite svårt dock att fullt ut hänga med i artiklarna. Var Singer med på fredagsmötet? Hade han inte blivit avstängd? Men…

Företaget har haft en lista roliga kundnamn. En medarbetare upplever listan rasistisk. Listan stängs ned. Grundaren och högsta chefen har den dåliga smaken att annonsera det publikt först. I sig verkar det vara ett så stort hål i huvudet att man måste fundera på om det är sant.

Möte uppstår för att prata ut.
En senior och framgångsrik medarbetare har blivit chef. Han påstås ha högerextrema åsikter. Han protesterar och tycker kritiken är överdriven.

En intensiv diskussion om vit överhöghet uppstår. Den seniora chefen står på sig och argumenterar intensivt och ideologiskt.

Sedan tar inte grundarna någon position alls utan tackar den seniora chefen. Tacket kan vara ett rent artighetstack när någon pratat klart. Många medarbetare blir dock extremt upprörda.

Därifrån blir det hissen ned i källaren. Katastrofen är ett faktum.

Ska vi gissa att ett tryck har byggts upp under lång tid? En vit chef har delat högerextremt material. Chefen protesterar när medarbetare protesterar mot den upplevt rasistiska listan. Företaget exploderar.

Grundarna kunde nog agerat tidigare, men chefen är framgångsrik, känd och jobbat med grundarna i många år. Grundarna tar därför inte tag i problemet. Hela företaget blev en tryckkokare.

Har jag fattat det rätt?

1 gillning

En rörig soppa är det iallafall tycker jag.

@Zop kanske kan redogöra för vad som faktiskt skett och i vilken ordning. :slight_smile:

Det som @xms67 sammanfattade ovan är vad som har hänt, åtminstone utifrån de berättelser som kommit ut i media.

Sedan finns det alltid en annan sida av myntet, som jag inte är så säker på att vi får höra – möjligtvis i en bok om ett par år i så fall. Det är nog locket på och ”business as usual”.

Jason Fried har köpt en bastu:

Idéen om att det absolut inte finns någon strukturell rasism överhuvudtaget, förutom att påstå att det finns strukturell rasism, det är rasism förstås.

Ovanstående tankegods kan få vilket företag som helst att implodera.

1 gillning

Jag är inte helt säker på att jag hänger med. ”Idéen om att det absolut inte finns någon strukturell rasism överhuvudtaget…”
Det är en felaktig uppfattning enligt mig, såklart. Strukturell rasism finns definitivt. Att förneka detta är betydligt mer svårbeskrivet. Är det rasistiskt? Kanske inte. Okunnigt, politiskt eller ideologiskt färgat? Absolut.

Att på ett företag hantera dessa diskussioner kan verkligen få det att implodera.

1 gillning

Tror det var just detta de ville undvika på Basecamp. Att inte behöva hantera den typen av diskussioner genom att helt enkelt förbjuda dem.

Jag tror du har rätt kan förstå att de ville det. Men 1. Om flera medarbetare tycker att den av de viktigaste cheferna är högerextrem blir ett stopp som att stoppa kritiken mot den/det. 2. När man försöker sätta stopp genom förbud måste det hanteras typ 100 ggr smartare än vad nu verkar vara fallet.

Det var ju detta påståendet från den högt uppsatta chefen som gjorde kaoz på hela mötet.

Jo det där hängde jag med på. Det var den här passagen jag inte fattade riktigt: “förutom att påstå att det finns strukturell rasism…” Men ingen stor sak, vi kommer ju fram till samma slutsats.

Jag menade att personen i fråga menade att det är rasism att påstå att det finns rasism och att göra det är rasism mot vita då alltså :slight_smile:

Det är ju det som är så frustrerande med dessa människor, det handlar ju inte om någon grundmurad ideologisk övertygelse, bara att de är så egocentrerade att de inte tror att det händer något som de inte själva vet om, men däremot ser de när någon anklagar dem för något och då blir det extremt dålig stämning med hela arsenalen av dåliga argument.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politisk debatt