Barnsliga vuxna räddar leksaksindustrin

Från sajten:
image

Om vi är barnsliga eller nostalgiska kan vi diskutera, men att vi köper leksaker längre upp i åldrarna än vad våra föräldrar gjorde är ett faktum.

Det är vi äldre som håller leksaksindustrin flytande. Även om vi bara står för en fjärdedel av handeln så är det den delen som räddar industrin. Framförallt under pandemi och inflation.

Det är NBC News som rapporterar om en undersökning som är gjord av NPD Group. Den fjärdedel som vuxna köpare står för omsätter nio miljarder dollar per år. När det krisar visar det sig dessutom att vi hellre spenderar pengar på oss själva än våra barn.

Försäljningen av leksaker generellt har gått ned, men samma procentsats har fyllts upp av samlare och nostalgiker. Samtidigt har priserna gått upp vilket också gör att försäljningen ändå når samma summa som tidigare år. Det sågs också en tydlig ökning av försäljning av brädspel, pussel och andra lekset under pandemin.

Samlingsprylar, superhjältar och tecknade figurer som påminner om barndommen är det vi är villiga att länga pengar på. Lego, actionfigurer och andra dockor. Det har också blivit en trend inom leksaksindustrin att vi allt oftare får se retro-serier som skall göra vuxna köpsugna.

Lego bjuder ständigt in vuxna till lek med nostalgiska teman, Hasbro har premiumserier av Star Wars och Marvel-figurer som numera riktar sig till vuxna och Mattel har serier i både Masters of The Universe, Barbie och Hot Wheels som riktar sig direkt till vuxna. Dessutom får vi inte glömma varumärken som Funko, Medicom Toys med flera som redan från start fokuserat på leksaker och samlarfigurer för vuxna.

Hur kunde det bli så här?

Det var under 70 och 80-talet som det introducerades leksaker från filmer och serier. 1977 lanserades Star Wars och då satte det fart på riktigt. Leksaker blev något mer än bara leksaker som skulle underhålla eller undervisa våra barn. Licenserade produkter blev en självklarhet och resten är historia. Härlig, underbar, nostalgisk historia.

Via: NBC News.

Jag minns när The Phantom Menace hade premiär och det kom ut nya Star Wars-relaterade prylar. Något år efteråt när det lugnat ner sig lite så var jag i en leksaksaffär och fick feeling och plockade upp några figurer. Jag var väl runt 20-21 år.

Det första personen i kassan frågade var om hon skulle slå in dem?!

Barn vill ju hellre ha ett skin i Fortnite, en bil i Rocket Legaue eller ett battlepass i något spel än någon fysisk leksak.

Dagens ungdomar!

Fast varenda unge vill väl även ha fysika Fortnite-figurer :slight_smile:

Här hemma är det transformers, dragonball, super mario lego samt en del rockstjärnor som gäller i fysisk form

1 gillning

Det senaste som gällde här hemma fysiskt var WWE-figurer, men efter runt 8-årsåldern har det i stort sett enbart varit darorspel som gällt.