Bärbara WiZ Mobile LED Portable Light är en stämningshöjare

Från sajten:
image

Det här med belysning i ett smart hem är numera en självklarhet och ofta är den fast installerad. Därför är det trevligt att se att WiZ försöker ändra på detta.

WiZ är företaget som har ett sortiment som ständigt fylls på med nya smarta belysningsprodukter. Allt detta i skuggan av storebror Philips Hue då båda företagen ägs av Signify. Den stora skillnaden mellan dessa är att du inte behöver en hubb eller gateway för WiZ samt att prislappen är lite lägre. Eller att det finns stöd för Apple HomeKit. Men, fungerar det för dig så har de ett stort och brett sortiment av trevliga produkter för dig som vill skapa mysig stämning i hemmet.

Vi har fått över ett exemplar av deras senate bärbara lampa som går under namnet WiZ Mobile LED Portable Light och denna visar sig vara riktigt cool!

Förpackning och innehåll för WiZ Mobile LED Portable Light

Det är inte svårt att missa på förpackningen vad den innehåller. WiZ Mobile LED Portable Light är en trådlös och, tack vare det, bärbar lampa som du lätt flyttar med dig runt i hemmet. Den kan visa upp flera färger samtidigt och upp till 16 miljoner sådana om så önskas, detta i kombination med såväl varmvita som kalkvita toner i 400 lumen runt om lampan. Det behövs som sagt var, ingen hubb utan den ansluts enkelt till ditt wifi-nätverk via WiZ-appen.

WiZ LED Portable Light

I förpackningen finns själva lampan som är 19,3 cm hög, en strömkabel för laddning (USB C) samt lite dokumentation. Upptill på lampan finns ett fast bärhandtag som gör det enkelt att bära med den.

På lampans ovansida finns tre kontroller som låter dig styra den utan att behöva ta fram mobiltelefonen och starta appen. Det är touch-känsliga knappar och den översta märkt med ett “m” styr olika lägen. Det går att förprogrammera fyra olika favoritlägen som den då bläddrar genom vid tryck. Sedan kan ljusstyrkan justeras och slutligen finns en knapp för att stänga av och på lampan. Noterbart är att det på lampans undersida finns en fysisk av- och på-knapp som bör användas om du inte vill ladda upp lampan alltför ofta. Att bara stänga av den upptill gör att batteriet töms lite snabbare. Givetvis finns också stöd för röststyrning i form av Siri Shortcuts, Amazon Alexa och Google Home.

WiZ LED Portable Light

Installation av WiZ LED Portable Light

Att installera i WiZ-appen går snabbt och smidigt. Har du flera produkter kan du börja med att skapa olika rum och sedan placera belysningen i dessa. Tänk på att det är Wi-Fi 2.4 GHz som gäller och välj sedan rätt kategori av produkt som ska installeras – i detta fall är det “Light”.

WiZ Portable Light App

I appen kan du välja mellan smart eller manuell ihopparning av belysningen. I mitt fall valde jag manuell ihopparning eftersom det bara rörde sig om en produkt som skulle installeras. Väl installerad i ett rum får man som användare tillgång till olika inställningsmöjligheter genom att klicka på ikonen. Klicka på raden ovanför reglagen för att få åtkomst till de många scener som finns att välja på. Det är också här det syns vilka scener som ska vara tillgängliga via touch-knappen på lampans ovansida.

WiZ Portable Light App

Det finns otroligt många förinställda scener att välja på så det är ingen risk att man blir ståendes och inte vet hur rummet ska belysas. Bara att testa sig fram och se vilka som blir favoriterna. På natten går det alldeles utmärkt att använda den som nattbelysning också, bara att dimma ner till önskat läge. I inställningarna går det att välja vilka scener som ska förprogrammeras samt ändra namn och byta rum där belysningen finns.

WiZ Portable Light App

WiZ Mobile LED Portable Light i vardagen

Jag har använt WiZ Mobile LED Portable Light i någon vecka nu tycker att det är en trevlig lampa. Den är enkel att flytta med sig och skenet som sprids i 360° skapar en mysig stämning. Ljusstyrkan är helt okej och kan lysa upp ett rum hyfsat bra även om den gör sig bäst som stämningsbelysning. Som med alla nya produkter är det lite extra kul att klicka sig genom alla de olika scenerna för att se vilka som faller familjen i smaken.

WiZ LED Portable Light

WiZ Mobile LED Portable Light kan visa flera olika färger samtidigt, speciellt i “Party”-scenen som är given när det vankas fest eller för att liva upp stämningen lite. Nu gör sig bilderna inte full rättvisa – det ser betydligt bättre ut när färgerna avlöser varandra i mörkret.

WiZ LED Portable Light

Fullt vitt ljus ser till att lysa upp ordentligt vilket gör att den passar alldeles utmärkt om du behöver leta fram något på vinden eller i förrådet också. Bärhandtaget gör att det är enkelt att hänga upp den i en krok också om behov för detta finns.

WiZ LED Portable Light

Är du sugen på lite djuphavsstämning så finns det ett val för detta också. Just mångsidigheten och enkelheten gör att detta är en lampa som gör sig mycket väl i ett barnrum också. Vem tycker inte om att förtrollas av vackert ljus och dessutom blir det lite mysigare om man bygger en koja och inte vill använda farfars gamla ficklampa…

WiZ LED Portable Light

En sak att vara uppmärksam på är att kapslingsklassen på WiZ Mobile LED Portable Light bara är IP20 vilket innebär att den inte bör vistas ute i blött väder. Den har en märkning som inomhuslampa men vill man lysa upp terrassen eller loungen så fungerar det utmärkt, glöm bara inte att ta in den så den inte står ute om det skulle börja regna – det fixar den inte.

WiZ LED Portable Light

Själva lampan står bra på underlag, den är lite ruggad så den kasar inte fram och tillbaka där den står. WiZ-loggan nertill är hyfsat diskret så jag tycker inte att den stör. På baksidan finns uttaget för att ladda upp det inbyggda batteriet och detta görs med en USB C-kabel.

RECENSION: WIZ MOBILE LED PORTABLE LIGHT

FÖRDELAR

  • Skapar mysig stämning
  • Portabel
  • Kräver ingen hubb
  • USB C-laddning

NACKDELAR

  • Inget stöd för Apple HomeKit
  • Högre IP-klassning hade varit trevligt

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER WIZ MOBILE LED PORTABLE LIGHT:

  • Avsedd användning: Inomhus
  • Färg: Vit
  • Material: Plast
  • Antal tändcykler: 50 000
  • Dimbar med fjärrkontroll: Ja
  • Integrerad LED-belysning: Ja
  • Nätadapter medföljer: Ja
  • Ström: 90 mA
  • Effektivitet: 29 lm/W
  • Strömförbrukning: 0.6
  • Spänning: 220-240 V
  • Mått: 19,3 x 11,6 cm
  • Vikt: 0,65 kg
  • Garanti: 2 år
  • Livslängd: upp till 25 000 timmar
  • Ljusfärg: 2 200–6 500 (RGB)
  • Dimbar armatur: Ja
  • Kapslingsklass: IP20

Rekommenderat pris för WiZ Mobile LED Portable Light är 949 kronor och mer information om produkten finns på hemsidan.

SAMMANFATTNING

Min resa med det smarta hemmet började med belysning och ett par enklare smarta pluggar som tände och släckte belysningen i min ungkarlslägenhet. Sedan dessa har mycket hänt men just smart belysning får jag inte nog av och då den kan vara både funktionell som stämningshöjande så finns det alltid plats för en lampa till här hemma. Den bärbara WiZ Mobile LED Portable är enkel och lyser upp samtidigt som den skapar stämning. Perfekt för dig som har barn eller bara vill ha en smart och flyttbar snygg lampa. Just enkelheten trots sina många inställningar gör att jag gillar den!

BETYG: 4 / 5

Batteritid?

Ups, visste jag glömde något - har lagt till det i artikeln nu. Upp till 10 timmar i nattläge och då mindre om du kör full styrka och en massa trevliga effekter. Tack!

1 gillning

Var det första jag letade efter. :slight_smile: