Bära kista på begravning

Jag är en av sex personer som fått hedersuppdraget att bära kistan på en begravning. Har aldrig gjort det innan. Är det någon som har erfarenheter? Är det tungt?

Det är ingen lång bit den ska bäras. Från altaret och ut till bårbilen

Har gjort det en gång för några år sedan , skulle säga att det kändes som runt 20kg.
Man fick en vit tygvante att ha på den handen som höll i kistan vilket gjorde att det kändes lite halt så det gällde att greppa tag ordentligt.
Jag stressade över att råka trampa personen framför på fötterna för det kändes som man gick nära inpå , gick ner för några trappsteg och det var lurigt men allt gick bra

Gå inte för fort så ska det gå bra
Som du säger , hedersuppdrag, det var en speciell känsla att bli förtrodd med det uppdraget

1 gillning

Det är ingen större fara även om jag var orolig första gången. Bara att ta det lugnt.

Svensk tradition är ju inte att bära på axlarna utan kistan i höfthöjd så det är ganska lugnt.

Jag är uppe i sex gånger nu. Det värsta är /vilket det inte verkar som du ska göra/ att sänka ner kistan i graven. Då slog mina tvångstankar om att tappa kistan till men det gick bra…

Vi har aldrig haft handskar så det varierar nog från region till region.

Lyssna på personalen från begravningsbyrån, de brukar vara bra på att instruera och lugna ner.

3 gillningar

Begravningen är i Danmark då det är inte omöjligt att det blir på axlarna. Antar att det även beror på längden på de andra fem hur man går till väga.

Känner mig lite nojjig men vill absolut inte tacka nej.

1 gillning

Burit kista i Danmark, då vart det nere vid höften :+1: :coffin:

2 gillningar

Jag trodde det bara gjordes på film och utanför norden, men jag har nog bara varit på någon enstaka begravning också.

Men jag kan inte låta bli att tänka på det här med att tappa kistan? Måste ju ha hänt, även om jag verkligen inte hoppas på det händer för dig!
Men man såg ju senaste avsnittet av ”sommaren med släkten” och hur det gick när de skulle bära stocken… :face_with_peeking_eye::face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Då var begravningen avklarad. Allt gick bra. Var lite tungt med det funkade. Vi bar inte på axlarna utan med hjälp av handtag på sidan av kistan.

7 gillningar