Kan en bar för 55-plussare vara något? Jag kan se vissa fördelar men de är kopplade till att stället får en lugn atmosfär med låga priser där atmosfären väger tyngst. Det kan man dock få på andra sätt om man vill. Annars är jag lite anti mot åldersuppdelning.
Sedan tänker jag på att många stammisar på de pubar jag brukar gå på är 55-plussare.
Har inte ställen som Golden Hits passerat sitt bäst-före datum? Visst vill man inte att barer ska vara ungdomsgårdar, men kom igen, är det en 18 åring som kan uppföra sig tycker jag denne är lika välkommen som en 55+are.
Jag var en gång på en mysig kvarterskrog som låg intill ett nybyggt 55+boende. Förutom vanliga AW-tider så körde de vissa eftermiddagar i veckan ”After Rest”.
V behöver inte mer åldersuppdelning i det här landet. Sverige är ju nästan extrema när det gäller detta. Och om vi tar våra större städer så finns ju det barer och pubar av alla typer. Där det är mer liv och hög musik och ställen där det är en lugn atmosfär.
Där kan man ju sitta och skåla bakom skyltfönstret med @MrMustang ute på trottoaren. Det bästa av två världar, ta sig en öl och @MrMustang på andra sidan glaset.
Jag funderade på varför jag fastnade för denna artikel. Jag tror det beror på att jag saknar den traditionella brittiska puben, det publika vardagsrummet. Ett ställe dit man går till och tar några öl och snackar skit med några man har en väldigt okomplicerad relation till. Lite som Bubblan fast live och med öl.. Ja, inte olika bra som Bubblan såklart..
Nästa tanke är att man har som svensk i Sverige sådana rutiner i livet att det är mer en dröm än verklighet. Kanske är Bubblan den gyllene medelvägen? Ett ställe att umgås med trevliga människor på, sedan får man då och då ta sig ut på stan som en vanlig man och dricka mjölk eller öl?
Det närmaste på min ort som är lite som en Brittisk Pub är väl Bishop Arms, men tyvärr har de kommit bort lite från grunderna som det var när den öppnades.
Sitter numera en flagga på varenda bord att det är förbokat för matgäster. Alltså mer en ”finrestaurang” än en pub man kan spontanbesöka, såvida man inte vill hänga vid baren hela kvällen.
Jag tror man kan "skapa" sig det i Sverige också men det är svårare för vi inte har en pub-tradition på samma sätt. Jag hade under en period för 20 år sen en stamrestaurang nära kontoret i Vasastan som jag själv, eller tillsammans med kollegor, slank in på ett antal kvällar i veckan. Enkelt och okomplicerat, fick lite rabatter då och då, blev inbjuden till restaurangens privata fester. Sen förändrades min livssituation (och restaurangen stängde).
Har en kollega som är drygt 60 och singel som har det lite så på Oliver Twist på Söder idag.
Farsan gick dit med sin fru i lördags efter en middag på stan. Klockan var 21:30 och de kom inte in. Farsan frågade varför och då svarade de att de stänger och att det är dags för alla att gå och lägga sig