BankID lanserar digitalt ID-kort i appen

Ja, vissa har ju fysiska kort de inte kan digitalisera. Jag också, t ex passerkort på jobb. Det innebär ju dock inte att jag behöver släpa med mig ytterligare kort i onödan :blush: Dessutom har jag ju inte det med mig när jag inte är på kontoret.

För övrigt går det ju att digitalisera väldigt många kort, så länge RFId inte är involverat.

När man läser om @xms67 strapatser känns det tryggt att säkra upp. Som sagt ett par extra A4 i handbagaget gör ju varken från eller till Det finns ju de som tar med en extra laddare när de reser men jag är inte där än. :joy:

1 gillning

Kollade förresten upp på valdagen med valförrättaren att både BankID och Freja ID funkade som legitimation och man alltså kunde rösta utan analog ID-kontroll. :+1:

6 gillningar

Jag förutsatte det och det funkade bra när vi röstade :blush:

1 gillning

Frågade en polis idag vid en nykterhetskontroll och han visste inte ens att det det fanns den funktionen. Men sa samtidigt "Finns det ett foto tillsammans med BankID så bör det vara lugnt..." En känsla av killgissande från hans sida men samtidigt ett konstigt bekräftande :upside_down_face:

3 gillningar

Lås längre upp i tråden så ser du flera praktiska exempel på att det fungerar hur bra som helst mot polisen :blush:

1 gillning

Ja precis, men det som förvånade mig var att denna polis (60 år gammal-isch) inte ens visste om att tekniken fanns😊

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Frågor om Apple Watch

Någon som har hört något mer gällande digitala körkort? Har hört lite olika uppgifter kring detta, men vet inte riktigt vad som gäller.

Hört något mer? Från regeringshåll då, menar du?

För nuvarande upplägg har vi ju redan fått svar från ordningsmakten sedan länge.

Bekanta på regeringskansliet nämnde det.

Vad jag har hört ska det inte bli digitalt körkort utan digitalt id-kort. Det ska funka att identifiera sig vid t.ex. poliskontroller (Som man kan göra med BankID)

Systembolaget stoppar digitalt id.