Det stämmer det. Jag blev avstängd från BankID för vad som banken ansåg vara oaktsamhet av användandet av Bankid.
Och banker pratar med varandra så jag kunde inte få bankid på någon annan bank.
Det stämmer det. Jag blev avstängd från BankID för vad som banken ansåg vara oaktsamhet av användandet av Bankid.
Och banker pratar med varandra så jag kunde inte få bankid på någon annan bank.
10 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vad gör ni just nu?
Jag tror BankID är så pass etablerat ungefär som med Swish så det är tufft för nya aktörer att bryta sig in.
Men man ska väl aldrig säga aldrig.
För att återgå till ämnet så verkar det vara på gång med en statlig e-legitimation. Det har jag varit för länge. BankID fungerar kanon men jag gillar inte att något så centralt i samhället är ägt av storbankerna.
Vi skulle behöva en enklare digital legitimation som visar att man är en människa och kan bekräfta om man är över en viss ålder utan att avslöja något mer. Då kan andra se att man inte är en bot på sociala medier, samtidigt som man kan förbli anonym och besöka sidor som inte är lämpliga för minderåriga utan att behöva avslöja sin exakta ålder.
Finns ju något liknande, men vet inte riktigt vart det används. GPT snackade om att det används till kryptovalutor och liknande, om det stämmer alls vet jag inte, hade aldrig hört talas om det förut.
Jag har börjar välja Freja för min bank och svenska spel samt olika myndigheter för att stärka konkurrensen. Bra att Freja får trafik och att stora aktörer ser lite Freja i statistiken. Aktörerna för väl en liten summa för varje inloggning? Alltså bör vi alla styra även en del inloggningar till Freja.
Samma här. Går det att använda Freja eID, så gör jag det. Sverige måste minska sitt BankID-beroende. Det är absolut inget fel på BankID, det är en jättebra och stabil tjänst. Men det är ju en banklegitimation, det hör man ju till och med på namnet.
Jag tänker att vi behöver någon gemensam legitimation inom EU. Och jag har något minne av att en sådan är på gång och att Danmark skulle prova den. Hur har det gått med det? Och skulle inte den vara mer restriktiv? Alltså att jag inte behöver berätta vem jag är eller hur gammal jag är, utan bara att jag är över en viss ålder för att få tillgång till en viss plattform på nätet.
Jag har det på jobbet. Jag tyckte att processen att skaffa det inte kändes helt supersäker med identifiering genom ATG-ombud, skicka selfies med pass under hakan osv. Men jag kan ha fel.
Freja eID har förenklat processen. Osäker på om man fortfarande måste hålla upp ID:t under hakan, men du behöver i alla fall inte gå till ett ATG-ombud längre. Du skannar datachippet på ditt nationella ID-kort eller pass på samma sätt som när du skaffar BankID, så det går åtminstone åt rätt håll.
Refererar du till Freja eller Freja plus nu?
Plus, alltså den högsta nivån i Freja ID, så legitimationen får samma klass som BankID.
@MrMustang , kan du dela tråden så husbilen får en egen tråd?
Jag hoppas det inte innebär förenkling av identitetsstöld.
Sen vet jag inte riktigt vad man ska med nåt annat än BankID till, men det kanske är en annan diskussion.
Det är väl av flera orsaker som det är bra att det finna alternativ. E-legitimationer är ju något som vilken aktör som helst kan utfärda så länge som de är godkända för det och det finns en affärsmässig synvinkel på det då varje inloggning kostar x öre för tjänsteleverantören som utfärdaren (BankID, Freja etc) kan ta betalt för. Totalt sett görs det väl många hundra miljoner inloggningar och signeringar varje år.
Offentliga aktörer har i vissa fall skyldighet att erbjuda de e-legitimationer som finns som inloggningsmetoder utan att premiera en enskild aktör. Sen är det väl bra ur ett resiliensperspektiv att det finns mer än BankID att använda om det uppstår tekniska problem. Men man förstår ju att det är svårt för andra aktörer att bryta sig in när BankID är en otroligt smidig produkt för slutanvändaren som har fått verka fritt i så många år.
Ja. Och Frejas prissättning ger lägre kostnader på tjänsten enligt vad en kollega sagt till mig.
De har en något annorlunda modell för prissättningen jämfört med BankID
Det hänger på hur många som använder respektive leverantör. När de över en viss nivå så måste de erbjudas.
Nytt för i år är sk auktorisationssystem som Digg står för. Alla statliga myndigheter (finns några få undantag tex Säpo) ska erbjuda samtliga e-leg som finns i systemet, idag BankID och Freja men fler kan ju tillkomma.
4 rätt i kväll