Bank-ID på kort och macOS Sonoma

Är det någon som använt Bank-ID på kort som vet något om omfattningen av problemet att det inte funkar på Sonoma?

Man får ett meddelande om detta varje gång man loggar in på kort. Det är felanmält men tillsvidare uppmanas man att inte uppdatera.

Vad får du för fel? Vilken bank?

Handelsbanken har varnat senaste veckan för att det är något problem. Inget jag råkat ut för. Fungerar 9 av 10 gånger precis som med tidigare versioner av macOS, då rycker jag kabeln till dosan och kopplar in den igen.

1 gillning

Är BankID på kort samma som på fil? Eller finns det en tredje variant alltså?

På kort så stoppar man in bankkortet i en kortläsare kopplad till USB-port på datorn för att identifiera sig.

2 gillningar

Tack, det var den typen av information jag var ute efter. Tänker dock avvakta med uppdatering eftersom jag betalar räkningar med bank id på kort av gammal vana.

Jag har kört Sonoma sedan den kom, och det var ju ett bra tag sedan. Inga problem för mig.

1 gillning

Men du kör inte Sonoma nu eller hur? Det är sladdanslutna kortläsare från andra banker som har haft problem, men det kan inte BankIDprogrammet känna av så det är en generell varning.