Badguys får inte använda iPhone i film eller serier

https://www.cbr.com/how-knives-out-iphone-rule-spoils-mystery/

Ligger det något bakom detta? Rätt intressant haha.

Måste väl vara produktioner för Apple TV och Apple betalar?

Författare får ännu skriva vad de vill i böcker?

Sponsorer kan ställa krav. Inget nytt där.

1 gillning

Tror även dom har någon typ av förståelse med Disney med.
Men kan ju vara så att det enbart är om dom får produkterna sponsrade, vet inte om det är samma om dom själva står för kostnaden.
Men lite komiskt ändå, kan man räkna ut vem som är dum eller inte när man kollar på något. :joy:

Så har det varit väldigt länge när Apple är med och sponsrar Good guys = Mac.

Skillnaden är väl med iPhone att filmskaparna vill att karaktärerna har iPhone för dom flesta har det och så måste dom be Apple om lov och plötsligt kan Apple ställa krav. Det är ju inte helt ovanligt att man ser Macbooks med ett klistermärke över äpplet för att undvika den här typen av situationer.

På AppleTV+ är blir det ju ibland nästan löjligt hur mycket det produktplaceras. Läste en artikel för nåt år sen om produktplacering och hur högt det rankas att produkten är centrerad i bild och tänker på det varje gång jag tittar på en AppleTV+-produktion hur Apple-produkter bara "råkar" hamna mitt i bild, gång på gång.

3 gillningar

Det har jag också tänkt på, samtidigt kan dom väl inte använda Samsung direkt haha.

Samma att skurkarna i James Bond filmerna inte kör brittiska bilmärken.

Skurkarna vill ju ha något tillförlitligt. :joy::joy:

6 gillningar

Är väl inte riktigt sant
Så här direkt kommer jag ihåg
Jaguar Die Another Day
Range Rover Tomorrow Never Dies
Rolls Royce Goldfinger

Det ligger nog ganska mycket i det! Betalar man för produktplacering kan man ställa krav på det mesta. Apple har ju länge jobbar med Hollywood placerat sina produkter där.

Handlar det om betalad produktplacering så kan det väl vara lite krav.
Men om jag gör en helt oberoende film så får jag väl sätta en Iphone i handen på Hitler?

Då blir du nog stämd av Apple :wink:

hitler1

1 gillning

Jag kanske har missuppfattat det men jag tror inte att man får visa upp varumärken i en kommersiell film utan att be om lov från varumärkesägaren.

1 gillning