Backup iCloud

Tja!

Är det inte meningen att Time Machine ska säkerhetskopiera filer i iCloud? Jag har en massa material från Garageband som sparas där, via Finder. När jag kollar i TM är dock den katalogen tom. Ska det verkligen vara så?

/LS

Är det inte meningen att Time Machine ska säkerhetskopiera filer i iCloud? Jag har en massa material från Garageband som sparas där, via Finder.

Nej. TM är bara för att säkerhetskopiera filerna som lagras lokalt på datorn.

När jag kollar i TM är dock den katalogen tom. Ska det verkligen vara så?

Ja

Så finns det nån rekommenderad strategi hur man ska tänka i denna värld där mer och mer sparas i iCloud? Både telefonen och datorn kommer med rätt så lite lagring, och Apple tar ockerpriser för mer lagring.

Har iCloud.com nån fiffig "exportera ALL data i ett klick" knapp? Bör man isf göra det t.ex. en gång per månad och lägga på en extern disk?

Eller är man tvungen att betala ockerpriser till sin Mac så att man kan ha ALLTING lokalt och därifrån göra TimeMachine backup? Det måste ju finnas nån fiffigare lösning, de flesta jag pratar med betalar för 2TB iCloud, samtidigt som Apple släpper nya datorer med 256GB SSD...

https://www.pocket-lint.com/apps/news/apple/144526-how-to-download-a-copy-of-all-the-data-apple-collects-on-you/

1 gillning

Det där är väl inget av min egen iCloud data?

• Basic account information
  • Logs of every time your device downloads data from iCloud
  • A record of all your interactions in iCloud email
  • Whenever you've reset your Apple ID password
  • Logs of all the times you tried to place a FaceTime call or send an iMessage
  • An entire history of devices and accessories you've purchased from Apple
  • Any time you've called AppleCare - with notes about the issue you reported
  • All your repair transactions with Apple
  • Al the times you've logged into iTunes
  • Gaming sessions stored in Game Center
  • A record of every song uploaded to or downloaded from iTunes Match
  • All your purchases from iTunes

Här kan du läsa vad du får.

• Your Apple ID account details and sign-in records.
    Data that you store with iCloud such as contacts, calendars, notes, bookmarks, reminders, email, photos, videos, and document.
  • App usage information, as it relates to use of iCloud, Apple Music, Game Center and other services.
  • A record of the items you have purchased or downloaded from the App Store, iTunes Store, and Apple Books, as well as your browsing history in those stores.*
  • Records of your Apple retail store and support transactions.*
  • Records of marketing communications, preferences, and other activity.*

Du har två val.

1: Aktivera alla val för iCloud på telefonen och förlita dig på att datan är säker hos Apple.

2: Avaktivera alla val för iCloud och ta backup på telefonen till datorn, skaffa en extern hårddisk och kör TM till den.

Ta backup på alla data som finns i iCloud går inte.

1 gillning

Vet inte varför telefoner kom in i bilden här, men hur ska man säkerställa att man har backup på sina filer som skapas i macOS?

Du måste stänga av optimerad lagring på mac:en för att alla filer ska stanna kvar på interna hdd/ssd så dom följer med i säkerhetskopian.

Utöver all automatik, gör jag manuell kopiering av iCloud till extern SSD som jag kopplar in någon/några gånger i månaden.

1 gillning

Jag tror att det endast är äldre filer (som ej har rörts på länge) som inte ligger kvar lokalt när optimerad lagring är aktiverad. Finns det någon mer inställning som kan ställa till det? Jag har svårt att tro att det är meningen att iCloud-data ska exkluderas från backup.

Den gör det beroende på vilka inställningar du har på telefonen. Bilder ingår inte i en backup tex om du har iCloud bildbibliotek påslaget, meddelande ingår inte om man aktiverat Meddelande på iCloud. Bara några exempel.

Vi pratar fortfarande INTE om telefoner här.

Nämnda exempel gäller dator också. Allt som synkroniseras och är satt på optimerad lagring ingår inte i en backup. Säger sig självt att det inte kan ingå. För det skulle betyda att varje gång en backup av tas måste filer laddas ner från iCloud. Skulle innebära att man skulle fylla hårddisken väldigt snabbt.

1 gillning

..Men i telefonen finns inte Time Machine.

Hur som helst, det är ändå något som inte stämmer. Även filer som jag har jobbat med nyligen saknas i TM och de bör definitivt vara nedladdade lokalt i datorn.

”Bör”, du vet alltså inte?
Köp en extern hårddisk, förslagsvis en SSD. Ladda ned materialet från icloud och lagra istället det på nämnda SSD så får du med allt i TM om du ställer in allt rätt.

Backup från telefonen finns i TM om du manuellt tar backup på telefonen till datorn och datorn är inställd för TM

Svårt att svara på varför det inte fungerar för dig. Du kanske har exkluderat vissa mappar från att ingå i TM kanske.

Nu när jag kollar verkar det som att TM hinner ta backup på filer som tas bort från datorn med optimerad lagring. För jag kan hitta filer långt bak i tiden på TM som har ett moln i Finder.

Ja, det här är lurigt. Jag har inga exkluderingar i TM (förutom några externa volymer), så något är inte som det ska. Får nog ta det här med Apple...