Gissar på att vi är fler än mig som jobbar dagligen med M365. Tänkte att det vore på sin plats med en allmänn frågelåda om alla problem och frågeställningar man har.
Jag har en grej jag sitter och filar på just nu, jag vill deploya Winget via Intune till samtliga klienter och få den att autopatcha samtliga applikationer men får det inte att funka.
Vad jag gjort hittils är att följa denna guide:
Att konfigurera Winget (Windows Package Manager) i Microsoft Intune gör det möjligt att hantera applikationsdistributioner över din organisations enheter. Här är stegen för att konfigurera Winget i Intune:
Steg 1: Förbered applikationspaketet
-
Ladda ner Winget-installationsprogrammet:
-
Ladda ner Winget (Windows Package Manager) installationsprogrammet från det officiella GitHub-förrådet:
Invoke-WebRequest -Uri "https://github.com/microsoft/winget-cli/releases/latest/download/Microsoft.DesktopAppInstaller_8wekyb3d8bbwe.msixbundle" -OutFile "C:\Path\To\Your\Microsoft.DesktopAppInstaller.msixbundle"
-
-
Konvertera paketet:
-
Konvertera
.msixbundle
-paketet till.intunewin
-format med hjälp av Microsoft Win32 Content Prep Tool. Ladda ner verktyget från Microsoft Download Center.IntuneWinAppUtil -c C:\Path\To\Your\ -s Microsoft.DesktopAppInstaller.msixbundle -o C:\Path\To\Output\
-
Steg 2: Lägg till applikationen i Intune
-
Logga in på Intune:
- Öppna Microsoft Endpoint Manager administratörscenter och logga in med dina administratörsuppgifter.
-
Navigera till Appar:
- I vänstermenyn, gå till
Appar
>Windows
.
- I vänstermenyn, gå till
-
Lägg till en ny app:
- Klicka på
+ Lägg till
och väljWindows app (Win32)
.
- Klicka på
-
Ladda upp IntuneWin-filen:
- I panelen för applikationspaketfil, ladda upp
.intunewin
-filen du skapade tidigare.
- I panelen för applikationspaketfil, ladda upp
-
Konfigurera appinformation:
- Fyll i de nödvändiga fälten såsom Namn, Beskrivning, Utgivare, etc.
-
Konfigurera installationskommandon för programmet:
-
Ange installations- och avinstallationskommandon. För Winget-installationsprogrammet, använd:
Installationskommando:
Add-AppxPackage -Path "Microsoft.DesktopAppInstaller.msixbundle"
Avinstallationskommando:
Get-AppxPackage -Name Microsoft.DesktopAppInstaller | Remove-AppxPackage
-
-
Ställ in detektionsregler:
-
Konfigurera detektionsregler för att kontrollera om Winget är installerat. Du kan använda en fildetektionsregel eller registerdetektion. Till exempel, kontrollera om Winget-exekverbara filen finns:
- Regeltyp: Fil
- Sökväg:
C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.DesktopAppInstaller_8wekyb3d8bbwe\
- Fil eller mapp:
winget.exe
- Detektionsmetod: Fil eller mapp finns
-
-
Konfigurera tilldelningar:
- Tilldela appen till de nödvändiga grupperna av enheter eller användare.
-
Granska och skapa:
- Granska konfigurationen och klicka på
Skapa
.
- Granska konfigurationen och klicka på
Jag har sedan skapat en security group i Intune, lagt till mig själv, publicerat appen i Company portal för mig själv, men när jag försöker installera appen får jag Installation failed. Cannot find the file specified.
Så på något vis hittar inte installationsprogrammet installationsfilen jag laddat upp i Intune. Nån som har en idé?