AW serie 5 eller 6?

För hundraelfte gången har jag fått för mig att köpa en AW. Dels är jag helt enkelt sugen på att testa en och dels vill jag ha en träningsklocka.

Anledningen till att det inte blivit någon är att jag gillar mekaniska klockor av vilka jag har flera stycken som jag varvar.

Men om jag nu ska köpa någon, är det 5 eller 6 jag ska kolla efter? Jag vet att det ska vara 44 mm och jag behöver inte e-sim. Tänker att jag klarar mig på 5 men prisskillnaden är inte gigantisk. Utöver en sensor till(syrehalten i blodet?) är det något märkbart man får med serie 6?

Jag köpte SE när jag behövde ny träningsklocka. Ångrar mig inte alls.
Hade en AW2 tidigare.

Frågan är nog ifall du anser att det är värt några kronor till för always on.

Jag är precis som du en klocknörd och har genom åren varit sugen på en AW men aldrig riktigt kommit till skott. Blev en SE i oktober och känner inte att saknar något.

Tänkte mig den som träningklocka men så långt är det i princip den enda klocka jag bär. Oerhört smidigt med notifieringar, 2FA-inloggning etc direkt på handleden. Får se hur det blir när världen är tillbaka till lite mer normalitet och man inte bara sitter hemma och häckar. Saknar att plocka på mig en gedigen mekanisk klocka ibland. Och att stå och välja klocka på morgonen innan jobbet…

2 gillningar

Även jag har min SE på mig hela tiden. Min tidigare Series 2 använde jag enbart till träning då batteriet var kasst och laddning tog tid. SE håller bra och laddar fort :).

1 gillning

Femman säljs inte längre så det är nog SE och 6:an som du ska jämföra.
Jag hade personligen satsat på 6:an mest baserat på den har Always on. Jag har själv en AW 4 som inte har always on och det hade varit trevligt att alltid kunna se vad klockan är utan att behöva röra på armen.
Men en SE kan vara ett bra steg in i AW-världen.

Vet inte om du har sett denna men där går jag igenom skillnaderna mellan SE och Series 6:

Apple Watch SE eller Series 6 - vilken skall jag köpa?

2 gillningar


Det blev en Serie 6 44mm.

Tror avgörandet var lite snabbare processor. Men även de andra skillnaderna kändes intressanta för det något dyrare priset.

Ska bli kul att testa.

@Gurra Kul med en klocknörd, känner väl till känslan att välja klocka på morgonen…:smiley:

10 gillningar

Har redan insett att det nog tar ett tag att hitta rätt urtavla med rätt ”komplikationer” som man säger i klockvärlden. Antar att man byter frenetiskt initialt och efter ett tag hittar men några få som används?

2 gillningar

Så var det för mig åtminstone.
Har två där skillnaden är komplikationen nere till vänster. Skapat en automatisering som kollar av min kalender några gånger om dagen, finns en aktivitet välja urtavlan med aktivitet i nedre vänstra hörnet. Finns det ingen aktivitet blir det urtavlan med solnedgång istället

2 gillningar

Har kört urtavlan solgraf sedan dag ett. Förstår om @bjorsi inte kör den eftersom solen aldrig går upp i Göteborg. :wink:

3 gillningar

Det verkar definitivt vara fler än vi som gillar det mekaniska som kommer fungera i generationer som balans till den “moderna” tekniken. Det ena utesluter definitivt inte det andra…

1 gillning

Haha, hade faktiskt missat den. Men den är för j*vla ful :sob:

1 gillning

Är du seriös nu eller bara retsam..?:grin: Finns det en som heter solgraf?

Använder mest dessa två. Men det är lite kul att kunna byta när man känner för det…

bild

bild

1 gillning

1 gillning

Vad heter den där?

Edit: Inser nog att du “byggt” om den tavlan lite. Det här är ju kul…:smiley:

Med så mycket info blir det plottrigt med massa färger, därav tallbarrsgrön :nerd_face:

1 gillning

Kan tipsa om apparna Buddywatch och Watchfacely.

Där kan man hitta inspiration och ladda ner “Watch faces”.
Hittar ofta någon som jag sedan anpassar efter mina behov.

3 gillningar

Jag skiljer mig nog från många. Byter ofta urtavla och armband.
Här är dom jag använder. :sunglasses:

!

4 gillningar