Avklippta elbilsladdare runt om i Stockholm och Uppsala

Twitter-inlägg som påvisar sådant tillgrepp i USA. Det påstås handla om "kopparstöld" dvs att man verkligen skulle vara ute efter metallen: https://twitter.com/DaveAtherton20/status/1615995050554449920?s=20&t=DjmSPXDoJYUZf1Tc_Y-uEg

Kablarna är ju rejäla doningar. Inget man klipper med en hushållssax eller skär av med en morakniv. Det ska nog till ett större verktyg än vad som ryms i fickan på en ligist-hoodie.

2 gillningar

Var någon som räknade ut att du behövde en rätt fet sågklinga för att ta sig igenom metallen.

Undra hur långtid tar det innan de är reparerade?
Måste man inte påvisa var kopparn kommer från när man säljer det?

Det ser ut som att de vetat vilka laddare som är vätskekylda och inte. De har enbart gått på laddare som inte är vätskekylda.

1 gillning

Tesla-laddarna är redan igång.

1 gillning

De är ju byggda ganska smart med kabeln. jag kom till en SuC när de böt från Type2 only till Type2/CCS. Så fick mig en nördstund när de böt. Teknikern lessnade nog på mina miljoner frågor.

2 gillningar

hehe, man skall inte vara rädd att fråga :slight_smile:

1 gillning

En kabelsax/sekatör känns väl lämpligt :wink:

man får alltså mellan 20-80kr kg för koppar. Täcker knappt soppakostnaden för att åka till uppsala och de andra ställerna

3 gillningar

De kanske kör elbil, billigare då sen gammalt. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Kan anslutningskontakten vara värdefull? Kanske behövs i de länder som importerar stulna bilar?

Inte vad jag vet. Men kanske sitter någon tempmätare som kan spänningsreglera på CP kanalen till laddaren.

Tänkte mest att i vissa länder är ju folk uppfinningsrika och då kanske de bygger om typ truckladdare till elbilsladdare. Detta är en kvalificerad killgissning. :joy:

1 gillning

man ska aldrig underskatta en killgissning. :heart:. Speciellt när det kommer från dig, fast heter väl gubbgissning då?.

3 gillningar

Incharge-laddaren på Runebergsplan rapporterades in som avklippt för några minuter sedan. Nu gick den också ner i systemet. Sladdtjuvarna fortsätter alltså nu.

En av mina grabbar satt på en restaurang i centrala Malmö och noterade en äldre dam som gick fram och tillbaka på trottoaren utanför. Hon verkade vara intresserad av el-sparkcyklarna som stod uppställda på rad utanför.

Plötsligt stegar hon fram och välter samtliga, några ut i bussfilen, resten på trottoaren och går snabbt där ifrån.

Det finns ett underliggande hat mot det nya, det okända, det som inte längre är som det var förr.

Vi kommer se samma reaktioner från den som tror sig förlora jobbet eller sin ställning på grund av ny teknik som den som tror sig orättvist förlora jobbet till en invandrare…

2 gillningar

Råkade få upp Facebook-tråden för TV om detta ämne med avklippta kablar, många människor reagerar helt sjukt på detta.

1600 kommentarer alltså :slight_smile:

Vem orkar med att kolla alla dessa?

Varför blir det tyska på länkarna här på TV?

1 gillning