Avgöra hemstatus, idéer?

Förutsättning: Stöd direkt i eller i någon form anslutning mot Apple HomeKit.

Jag känner, kanske främst nu efter att problemet blivit ännu större efter iOS 17, att jag skulle vilja hitta någon annan lösning på att avgöra om någon är hemma i bostaden eller ej.

Det givna delen, att låta HomeKit själv avgöra det baserat på involverade personers telefoner, har nu blivit alldeles för ostabil. I skrivande stund har jag sedan ett par veckor tvingats stänga av alla automationer som triggar enkom baserat på om HomeKit definierar oss som hemma i bostaden eller ej.

Detta medför givetvis att de två kameror vi har aldrig kan spela in om vi inte tillåtet dem att ständigt triggas för inspelning trots vi är hemma i bostaden. Just detta med kamerorna känns som ett väldigt mycket svårare problem att lösa då jag inte tror att man kan styra deras inspelning på annat sätt än via att HomeKit avgör hemma/borta-läge. Övriga automationer hade ju varit kul att få igång igen med någon annan lösning.

Så, har ni några idéer/exempel på hur man kan avgöra om vi är hemma i bostaden eller ej? Alla idéer är välkomna :blush:

Har ni något larm, typ Verisure? Antar att ni i så fall fortfarande manuellt avgör när det ska aktiveras, alltså sisten ut sätter på larmet. Och i Verisure-appen kan man ju göra automationer, t.ex till en smart-plug som tänder en lampa, och vidare att den triggar automationer i HomeKit, t.ex sätter på videokamerorna?

Presence sensors, kan bli lite dyrt om ni har många rum iof

https://www.webhallen.com/se/product/360698-Aqara-Presence-Sensor-FP2

Men en närvarosensor i varje rum skiljer inte på familjemedlemmar, större husdjur eller en tjuv. Inbrottstjuv närvarande >> videokameror inaktiveras...

3 gillningar

Har Verisure fått Homekit-stöd - säger du det?

Nej det tror jag inte, men nåt som aktiveras av Verisure kan ju bli en trigger i Homekit.

Men min huvudtanke (oavsett ev Verisure) var alltså att lösningen måste nog bli ganska manuell, ungefär som när ”siste man larmar på”. Jag har svårt att komma på nåt annat än mobiler som skulle kunna avgöra om alla medlemmar i hemmet är borta eller inte.

Jag har haft liknande problem vid övergången till iOS 17. Kan inte säga exakt vad som löste problemet men jag misstänker att det var en kombination av att starta om alla devices och ta bort och lägga till genvägarna på nytt. Det var även suspekt inställning på vad Hem var definierat på för adress i en av våra mobiler som jag ändrade. Senaste veckorna har det funkat hur bra som helst, så om du orkar fortsätta felsöka så går det nog ändå att lösa.

1 gillning

Går att få in via Homebridge :blush:

Kan man inte kolla om telefonen är ansluten till wifi:t typ?

Har funderat på något liknande för att veta om bilen är hemma eller inte, för att kunna slå av laddaren när bilen är borta.

1 gillning

Nja, jag har två st FP2 redan men de är fortfarande för dåliga. Alldeles för ofta de visar fel, skuggnärvaro etc.

Jag har också haft tankarna där lite grann, men hur? Man kan ju tänka sig att man har ett script som hela tiden pingst aktuella ip:n och agerar olika beroende om de får var eller ej. Känns dock som det kan vara prestandadödande då det i så fall måste göras med hög frekvens, minst typ var 10 sekund.

Hur kan man göra annars, idéer?

Har också haft funderingar på om man kunde sätta upp HA som hade haft koll på våra telefoner och triggat en virtuell switch beroende på deras lokation. Denna switch hade i så fall varit tvungen att exponeras för Apple Home.

Vet att du inte vill, meeeen, homeassistant på en RPi, sätt upp tracking mot wifi/ble/gps och skicka över datan till homekit. Förmodligen kommer datan in som en switch dock så du får sätta upp automationer ifrån switchen.

Här finns mer info: GitHub - pnbruckner/ha-composite-tracker: Home Assistant Composite Device Tracker

2 gillningar

@Curiosity

Det var en av idéerna jag var inne på i mitt inlägg ovan. Tack för länken, ska undersöka det där.

Haha läste inte så långt. Men ja det kan du göra. Har tittat på det lite själv, men eftersom allt körs via HA hos oss ändå har jag inte brytt mig om att flytta över det till homekit.

Den här tråden på reddit tycker jag highlightar hur ”lätt” (not) det är att felsöka i Apple-världen där ”it just works”. Dvs en mängd olika inställningar som måste harmonisera för att det ska funka och total avsaknad av vettiga felmeddelanden eller annan vägledning. Tyvärr en gedigen lista med reglage att gå igenom :sweat_smile:

https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/qibo57/comment/hiidqdn/

@DanielS Vilka fördelar ger den oss? Inga, vad jag kan se.

Verkar dock som vanligt klyddigt som fasen att sätta upp. Vet inte om jag orkar lägga ner all den tiden som jag vet kommer att krävas.

Nä nog eg inget annat än just att det sätter fingret på hur svårt det kan vara att felsöka nått som har så många olika inputs för att funka till 100%. Det är ju lite trial and error när det gäller att lösa dessa fel och Apple kunde ju lagt mer krut på att hjälpa användaren att förstå hur det hänger ihop osv…

Testkörde denna lite men nästan som väntat så är den för labil, enheter sätts ju i sleep från Wi-Fi efter ett tag när de inte används för att spara batteri. Funkar inte att förlita sig på detta när det då kommer till automationer.

Labilt? Hur? Varför?
Men HomeKit går att lita på?
Homeassistant som påpekas flera gånger kör du ju inte…ger upp nu.

Pga de anledningarna jag skrev ovan :blush: Klienter kopplar ju ifrån då och då.

Förstår inte riktigt poängen med din fråga? Nej, hemma/borta-status från HomeKit är labilt, därför jag letar efter ersättare :blush:

Ok? Känns som du har missförstått och överdrivit lite nu. Jag har funderat på att testköra HA vara för detta, kommer dock ta ett tag innan jag har möjlighet att lägga så mycket tid.