Avaktivera System Integrity Protection (SIP) på M1 Mac

Jag har blivIt med en Mac mini M1, vilken uppgradering från min iMac late 2013!
Men då jag numera är helt beroende av Xtrafinder vill jag naturligtvis installera den även på M1:an.
första steget är att avaktivera SIP. Tidigare har det gått bra genom att starta i återställningläge köra terminal och avaktivera genom csrutil disable. Nu på M1:an så måste man också skriva användarnamn och lösenord. skrev in korrekt användarnamn och lösenord, men fick då bara tillbaks att det misslyckats. Någon som lyckats med detta? Notera att återställningsläge nås på helt annat sätt på M1:or. Stäng av - tryck snabbt en gång på start, tryck en gång till och håll intryckt till du ser texten Loading Startup Options välj sedan Utilites.

Ändra till väldigt enkelt användarnamn och lösen för att minimera risken att du skriver fel.

Tyvärr är det inte felet. Har redan ett väldigt lätt namn o lösen och haft det i alla år = årtionden.

1 gillning

Lösningen att få SIP avaktiverad var inte helt lätt. Efter att konsulterat Apple så hänvisade de till återförsäljare så jag gick till Macsupport som jag köpt den hos. De återställde med nytt OS och ny firmware. Efter det gick det att avaktivera SIP. Men då detta var ett mjukvarufel vill inte Apple stå för kostnaden! Att de faktiskt hänvisat att lämna in den hade tydligen ingen betydelse. Nu var Macsupport så schysta att de tog kostnaden istället. Bra att ha en etablerad kontakt där man handlar sina macprylar. Hade jag köpt direkt från Apple så kanske de inte varit så villiga att göra det som goodwill. Nu återstår de “lilla” detaljen att Xtrafinder ska bli uppdaterad att funka på M1 mackar :wink:

Tack för återkoppling!

Big Sur har helt klat sina buggisar.