Automatisering som loopar

Har en automatisering i homekit där när min Aqara-kamera upptäcker rörelse så ska den tända lampa i samma rum.
Problemet är att när lampan släcks uppfattar kameran det som rörelse och tänder då lampan igen.
Så det blir en oändlighetsloop.
Så beter sig ju inte hue motion sensor

Har testat att ändra aktivitetszoner men det loopas i alla fall.
Känns som att något är fel med rörelsesensorn i kameran?

Du skulle stannat i Majorna. Då skulle ditt smarta hem funkat utan problem. :wink::joy::joy:

1 gillning

Där ligger gräs-röken tät så kameror fyller ingen funktion :stuck_out_tongue:

1 gillning

Hittade nog svaret här :frowning:
Reddit

Har brottats med samma problem ett tag. Kanske att om du lägger in en fördröjning av avkänning vid släckning, om det går.

Mitt scenarie är att när det blir tillräckligt mörkt i rummet så tänds en lampa (om lite andra kriterier också uppfylls). Jag har då samma problem att då med tänd lampa är det ju inte mörkt längre.

1 gillning

I tråden på Reddit skriver de att man behöver en Aqara motion sensor också för att kamerans sensor är för dum. Nödvändigt att ha en sensor i den då :melting_face:

1 gillning

Nu slängde jag ut homekitlampan från förrådet och kör en dum på/av med strömbrytare istället.
Tror att om jag köper en aqara magnetkontakt så kan jag styra så att lampan i förrådet tänds och kameran aktiveras när magnetkontakten bryts.

När det går på kamerans rörelsesensor så reagerar den för starkt på ljuset även om markerat en väldigt liten aktiv zon.