Audio-Technica tar tillbaka den portabla vinylspelaren Sound Burger

Från sajten:
image

På 80-talet skulle det vara bärbart ljud. Kassetterna hade sin walkman, men vad hade vinylerna? Sound Burger såklart!

Audio-Technica tar nu in Sound Burger i framtiden. Den nya modellen Audio-Technica AT-SB2022 håller sig till originalutseendet men har fått det lilla extra på insidan.

Den lilla kompakta spelaren väger in på 900 gram och är 29 centimeter lång. Den är remdriven och kan spela både LP i 33 1/3 och singlar i 45 RPM.

Spelaren fälls upp och skivan placeras mellan spelarens två delar, som en hamburgare helt enkelt. Skivan ligger på en beklädd aluminium-tallrik för att hålla sig på plats. Inuti hittar vi en fjädrande pickup-arm som fälls ut för att placeras på skivan.

Vi kan som tidigare koppla in spelaren med den medföljande RCA-kabelen till vår stereo eller hörlurar direkt till 3,5 mm-uttaget. Vill vi köra helt trådlöst kan vi nu ansluta den via blåtand till trådlösa hörlurar eller högtalare. Den laddas med USB-C och kan spela upp till 12 timmar på en laddning.

Dessvärre är denna 60-årsjubileum-version begränsad till 7000 exemplar och ser ut att redan vara slutsåld hos Audio-Technica själva. Vi kan hålla tummarna för att den kommer i lager igen och till andra butiker inom kort. AT-SB2022 har en prislapp på 199 dollar.

Via: Pocket-lint.

2 gillningar

Vinyl är ju klart överskattat, eller vad säger du @Hakan_Ander ? :sunglasses: Men det här var ju ändå coolt.

2 gillningar

Underskattat! Grym liten pryl det där, synd att den verkar bli svår att få tag på. Den och en BT-högtalare på sommarn alltså. Magiskt.

1 gillning

Där fick du din första bajskorv.:wink::joy:
Vinyl är ju magiskt.:star_struck:

3 gillningar

Så är det! Vinyl är härligt. :star_struck:

Ser inga fördelar alls med vinyl.

Tekniskt finns det i princip inga fördelar. Det är nog mer en upplevelse för lyssnaren. Hanteringen, att det är ett "långsamt" media, d.v.s. inga snabba låtbyten. Man värdesätter musiken mer än via strömmning.

Artistens intäkter ökar ju mer än via strömmning. Det går dessutom att sälja fina deluxeutgåvor som korkade fans köper utan att blinka.

1 gillning

Hur är det med miljöaspekten när man tillverkar stora vinylskivor och plastiga spelare för att spela upp dem på?

Plastiga spelare? Hmpf! :triumph:
Man ska inte använda plastiga spelare, de är helt enkelt inte bra. :nerd_face:

Att tillverka mer prylar (oavsett vad) är ju mer eller mindre dåligt för miljön. Så det finns väl ingen vinst i att tillverka skivor av polyvinylklorid (pvc) och frakta dessa jorden runt. Nu är det en sådan liten skala ändå, så påverkan är nog ganska liten.

De datacenter som används för strömmande tjänster är inte heller bra för miljön.

2 gillningar

Känslan!

1 gillning

80-90% av musiklyssning sker genom streaming men det är en speciell känsla med att spela vinyl. Första att hålla i en fysisk förpackning och läsa mer info om musiken. Det är ju något som fallit bort med streaming och det känns ganska tråkigt. Är man lite mer intresserad vill man ju veta vem som producerat, spelar trumpet eller gjort omslaget.
Sedan att sätta ner nålen på vinylen är en helt annan känsla än att trycka play på en iPhone.
Sedan förstår jag att många ser noll fördelar eller grejen med vinyl.
Jag hade själv ett uppehåll på 15 år där jag inte köpte vinyl alls och hade ingen planer att gör det igen.
Sedan är ju vi människor samlare och det lämpar sig vinylen ypperligt till att göra. Utbudet är oändligt. Se bara på den musiken jag lyssnar på mestadels, Reggae. Den lilla ön i Karibien har släppt så enormt mycket musik och 99% släpptes på 7" vinyl från 60-talet fram till ca 2000.
Hundra tusentals inspelningar och en hel del finns inte på streaming.
Så lyssnar man på lite smalare musik så finns inte allt på streamingplattformarna. Ända stället är i så fall YouTube där samlare lägger upp sina obskyra samlingar.

Det är ett fantastiskt format men inte för alla.
Det är också en ganska dyr hobby så när jag hör folk klaga på att det kostar 100-150:- för att lyssna på 100 miljoner låtar tänker jag "bortskämda j**** människor". :nerd_face:

2 gillningar

Bara för att vinyl är lite gammeldags så finns ju ändå Google..:face_with_hand_over_mouth: Jag har verkligen noll intresse för vinyl, men som med allt kan jag glädjas åt andras glädje..:smiley:

1 gillning

Det är helt okej. Ingen som tvingar någon.:wink:
Försökte bara förklara lite hur jag ser jag ser på det hela. :nerd_face:

1 gillning

Sådan information får man på Tidal.

Har inte Tidal. Vilket få har. :sunglasses:

Nej, inte jag heller men den månad jag provade var det en av funktionerna som jag uppskattade. Tycker att både Apple Music och Spotify har för lite information om artister, album och låtar.

1 gillning

Ja. Texter finns ju på många låtar så nästa steg borde vara info om musiken.

@Hakan_Ander ynglingarna här har ju inte varit med på 70 talet när fodralet och blädderböckerna inne i var lika stort som musiken. Texthäfte och turnébilder var ju inte att leka med. Även om CD tillverkarna gjorde tappra försök med ett lite häfte så kom de aldrig i närheten av det man ville ha till sin skiva.

2 gillningar

Vi har sett iTunes LP. :crazy_face: