Att välja Windows-dator?

Nu står jag inför ngt jag aldrig trodde jag skulle behöva stå inför igen sedan 2008…

Har kommit in på olika yh-utbildningar som utvecklar i Windows-miljö (.NET) och skolan (skolorna) rekommenderar en Windowsburk då vissa program ”endast finns till Windows”. Jag är ej ute efter att köra Mac till varje pris och att behöva kludda varje dag, ej heller köra in Windows mm på Mac, vill ha ngt stabilt utan klydd. Har ej handlat eller kollat på Windows-datorer på MÅNGA år, men vill ha ngt som är portabelt, ergonomiskt och tillräckligt kraftfullt.

Hur är det sen med virusprogram, detta behövs väl omgående på en windowsburk fortfarande? Vad rekommenderas i sådana fall?, då helt inget som slöar ner datorn.

Mina val:

Surface PRO 7
Surface laptop 3
Dell XPS 13 (2020)

Vad hade ni valt för någon, fyll gärna på med modeller ni tycker är bra :slight_smile:

Nej, det behövs inte. Microsoft Defender är fullt tillräckligt om man har koll på vad man gör.

Rekommendation från egen erfarenhet, välj inte en 13"! Visst det är lättare att släpa runt men det är riktigt jobbigt att koda på, välj minst en 15".

Aldrig haft virusprogram på mina Windows-maskiner och kommer aldrig att ha. Speciellt inte nu när det inbyggda är såpass bra. (Tänk på vilka sidor du besöker bara)

Är van vid en 11” air idag ;). Men 13” blir kanske för litet ändå…

Vilka 15” rekommenderar ni. Samt Windows… de flesta kommer ju med HOME men misstänker att man behöver PRO för att vara säker att kunna göra allt?

Kan återkomma med några rekommendationer senare.

Du kommer nästan helt garanterat få tillgång till licenser för PRO/EDUCATION från skolan när ni börjar. Annars köper du det när det behövs :+1:t2:

1 gillning

Är väl 8gb RAM och 256gb ssd de rekommenderar för både webb och systemutveckling.

8gb räcker absolut, men jag snålade in på byggkvalitén istället och valde 16gb för att ha extra om det behövs.

Min spec ser ut som följer:

Skärm: 17" 120Hz
CPU: 8:e generationen i7
Ram: 16Gb
GPU: 1060 (bara för att)
Lagring 1: 256Gb nVME SSD
Lagring 2: 1TB 7200RPM HDD

Och till det så har jag en mus från Logitech, en sån sned “Ergo” nånting heter den

På jobbet har jag en 13" Dell men den är kopplad till två stycken 27" skärmar. Den kör också 16gb ram men en i5:a och det är inte stor skillnad men den är märkbar när man ska bygga sina projekt.

Låter dyrt haha

Tror det landade på ca 14k inklusive extra RAM. Jag var tveksam till det köpet, köpte den när jag pluggade, men sambon övertygade mig och sa att jag skulle se det som en investering i mig själv och att med tanke på hur mycket man kommer använda den så blir det inte så dyrt.

Var ej så farligt ändå faktiskt

Här har du en 15" från Dell, visst de blir lite klumpigare men jag har fått för mig att man kan kyla en större dator bättre och därför slippa att den väsnas lika mycket… :thinking:

https://www.webhallen.com/se/product/308650-Dell-Inspiron-G5-15-5590-15-FHD-IPS-144Hz-I7-9750H-16GB-1TB-256GB-SSD-GTX-1660-Ti

Och denna har jag:
https://www.webhallen.com/se/product/291142-MSI-GL73-8RE-628NE-17-3-120hz-i7-8750H-8GB-1TB-256GB-SSD-GTX-1060-6GB-Win-10

Ser onekligen tunga och klumpiga ut :confused:

Om utbildningen är på distans så hade jag köpt en stationär dator. Mycket mer bang for the buck och trevligare att koda på en stor extern skärm än den inbyggda på laptopen.

Huawei Matebook 14d är oerhört prisvärd för det du skall göra.

1 gillning

Ser onekligen helt ok ut :).

Är på skolan 2-3 dagar/veckan