Att skicka paket till glesbygden blir snart lite dyrare

Från sajten:
image

Att köpa saker i butik blir allt mindre vanligt och e-handeln växer snabbt som attan och bor du på glesbygden så kommer det bli lite dyrare med pakethantering då Postnord höjer priset.

Från och med den andra maj kommer Postnord införa ett tillägg på paketkategorierna Mypack Home Small och varubrev. Tillägget är på 1,5 kronor och anledningen till höjningen är att de ser ökade kostnader för att dela ut paket i glesbygden. Det är totalt cirka 2 500 postnummer som berörs av den lilla höjningen och i ett mail till DN säger Karolina Wikander på Postnord:

Vi ser ökade kostnader i att dela ut paket i postnummerområden med få brev och paket när brevvolymerna minskar och inför därför ett orttillägg i områden med få försändelser.

Som tur är så är det ingen gigantisk höjning och inte så många hushåll som berörs men det är som man brukar säga – många bäckar små. Postnord säger även att tillägget på 1,5 kronor inte fullt ut täcker kostnaden för att köra ut paket till de cirka 2 500 postnummer som bor på glesbygden.

Via DN

Finns det en lista på de 2500 numren?

Inte vad jag kunde hitta tyvärr!

Jag bor på glesbygden och för ungefär ett år sedan (kanske mer? Minns inte riktigt) gick posten över till att delas ut varannan dag, vilket är fullt förståeligt med tanke på att det skickas färre brev. Däremot så skulle paket fortsättas att köras ut varje dag (tack och lov). Det konstiga är ju att det nu passerar två postbilar de dagar det kommer brev. En med brev och en annan med paket. Innan ändringen till postutdelning varannan dag så kom allt i samma bil.

Däremot så ska min lokala brevbärare ha en eloge, har aldrig haft problem med paketleveranser sedan jag flyttade hit. Annat var det när man bodde i lägenhet i stan och paketen aldrig kunde delas ut.

4 gillningar

De slipper dela ut post varannan dag ändå måste de höja paket priserna. Postnord i ett nötskal.

Måste väl höja för att finansiera den danska grenen.