Att köpa solpaneler kräver tålamod och förståelse

Från sajten:
image

Det här med solpaneler var något jag började fundera på under våren 2022. Jag valde sedan att skaffa solpaneler och detta är mina upplevelser kring denna “cirkus”.

Grön el och solenergi är något som ligger rätt i tiden och förra året såg vi en boom kring solpaneler, mycket med tanke på de höga kostnaderna för el som slog ner som en mindre bomb. Första gången jag började titta på solpaneler var 2018 då en representant från ett företag som då hette Cellsolar (numera 1KOMMA5°) kom förbi för att kolla på möjligheterna. Han återkom dock aldrig med någon offert och det hela försvann då från min radar.

Men, precis som för många andra så väcktes tanken på solpaneler hos mig förra året när elpriset började skena. Men att detta skulle bli ett projekt med så många nerlagda timmar för min del trodde jag inte. I denna artikel tänkte jag dela med mig av en del tips på vägen och samtidigt informera lite om varför situationen kanske är som den är kring just installation av solpaneler idag. Se det inte som en slags guide utan mer som ett par tips på vägen om man säger så…

Första steget mot solpaneler

Efter att ha ventilerat idén hemma och funderat kring investeringen så valde jag och frun att investera i solpaneler för vårt hus. Som med mycket annat började jag att googla runt och försöka skapa mig en uppfattning om vad som krävs och hur paneler placeras vid installationer idag.

Vårt hus har tak i öst/västläge vilket inte är helt optimalt men som jag förstod det skulle det ändå finnas möjligheter till viss produktion. För vår del handlade det mer om att bli självförsörjande på el och mindre beroende av att köpa in. Med andra ord så var jag inte ute efter att bli en storproducent och sälja el i stora mängder.

Jag började kolla upp vilka aktörer som syntes och skickade iväg en del intresseanmälningar till dessa. Detta gjorde jag i början av sommaren och när jag hade semester fick jag första återkopplingen från en av de större aktörerna på svenska marknaden idag, Svea Solar. Strax därefter fick jag även återkoppling från Otovo som också får anses vara en av de större aktörerna i Sverige med en närvaro på flera europeiska marknader. Flera andra företag återkom aldrig.

Läs igenom offerterna noggrant

Som med de flesta säljare så är det en trevlig kontakt där de vill ha lite mer kompletterande information än den som ges vid själva offertförfrågningen. Idag är det ganska vanligt att du som intressent får markera ut ditt hus på en karta och rita upp lite snabbt var du vill ha dina paneler. Efter ett par samtal med säljarna där frågor ställdes och besvarades fick jag hem offerterna.

Första offerten från Svea Solar omfattade paneler på båda taksidorna vilket skulle ge dubbla möjligheter till elproduktion men då jag har sänkt min elförbrukning med drygt 3000 kWh de senaste åren så kändes detta lite överdrivet, inte minst för att kostnaden blev dubbelt så hög. Det skulle med andra ord räcka med paneler på ena sidan av huset.

Ny offert och nya prisuppgifter att ta ställning till. Här började jag samtidigt att titta lite på det samarbete som Svea Solar har med Ikea när det gäller solpaneler. Detta ledde i sin tur till lite följdfrågor som sedan mynnade ut i en ny offert där priset skiljde sig åt. När jag då jämförde offerterna såg jag att en del produkter var ändrade eller utbytta vilket gav ett lägre pris…

Ett tips här är alltså att noggrant kontrollera och jämföra offerter om det är så att dessa förändras under resans gång.

Till slut valde jag att gå vidare med Otovo, inte minst för att de har ett samarbete med Tibber vilket innebär att det blir enklare för mig att hantera såld el eftersom jag redan är kund där. Men, min magkänsla tyckte också att den offerten kändes bra.

I väntan på solpaneler

Jag skrev på ett köpeavtal med Otovo den 25 augusti och frågade lite om när installation kunde tänkas ske. Fick höra att i bästa fall i november månad men mest troligt i början av 2023. Allra säkert så skulle allt vara på plats innan solen på allvar återkommer till Sverige 2023…

När avtalet är påskrivet så startar förberedelserna vilket innebär att ett konto skapas och bilder ska tas av huset, takpannor, omgivningarna, undertak och en massa annat. Tipset här är att skicka in allt så snabbt som möjligt, inte minst för att då är det gjort men också för att då ligger bollen inte hos dig längre.

Jag fick ett samtal från en annan person än säljaren som jag haft kontakt med tidigare. Han hade en fråga angående ett körsbärsträd som typ skymde halva vårt tak. Hur ville vi göra med detta? Detta var ett sånt där fejkat körsbärsträd som bara blommar vackert i typ tre dagar innan det dräller ner en massa bruna blad på hela gräsmattan. Alltså inga bär att njuta av här inte och då barken spruckit under åren så var beslutet lätt – det skulle bort!

Med höga priser på ved så visade det sig vara ganska enkelt att få bort trädet. Grannens son hjälpte gladeligen till med att såga ner trädet mot att han fick veden. Inga problem för min del. Å andra sidan så tog det sin tid att klippa ner alla mindre, tunnare grenar innan vi tog oss an själva stammen.

Fundera på hur det ser ut framför och invid ditt tak. Finns det träd som skymmer så kommer dessa att påverka produktionen av el och då bör ni fundera på om det kan sågas ner så att taket blottläggs. Ett par timmar efter ovanstående bild var allt bråte undanplockat och gräsmattan syntes igen…

Jämfört med bilden överst så är nu taket fritt från grenar och annat och med västligt läge så kommer produktionen under högsäsong att ske när vi är hemma och förbrukar el. Att placera paneler i östligt läge fungerar förvisso men då ingen är hemma under förmiddagarna så kan vi inte heller förbruka den el som produceras. Detta var anledningen till att vi valde denna sida av taket för montering av panelerna.

Nu börjar det hända något

Statusen på min sida hos Otovo uppdaterades så småningom och ett datum för installation dök upp! Det företag som skulle sköta monteringen av panelerna hörde av sig med önskan om att fylla i dokument inför starten av denna. När löven lagt sig på marken och alla dokument och annat var inskickade var tanken att monteringen skulle påbörjas den 31 oktober 2022.

Härligt, då blev det snabbare än jag tänkt vilket var positivt. Planering för att arbeta hemma fixades och jag vaknade hoppfull denna dag, lite som ett barn på julafton som sett fram mot något trevligt. Inte tusan dök det upp någon här på avtalad tid inte och ett telefonsamtal senare från mig gav information om att de inte skulle komma. För jag hade ju inte fått något material levererat till mig. Trodde ju i min enfald att detta skulle tas med av montörerna men icke. Detta levereras tydligen direkt från grossisterna.

Ny dag för installation bestämdes till veckan därpå den 7 november med installation av elektriker två dagar senare. Då hade det veckan tidigare börjat dyka upp en massa paket då och då på morgonen av delar till installationen. Men inget som föraviserats utan rätt som det var stod det en lastbil utanför på morgonen med ett eller två paket.

Men, inte ens denna gång blev det någon installation påbörjad eftersom själva panelerna inte kommit än. Även denna dag arbetade jag hemma och väntade förgäves utan att få information om att inget skulle ske. Solpanelerna kom å andra sidan dagen efter, även denna gång oaviserat och då jag inte visste när installationen skulle påbörjas eller hade någon plats att förvara dessa på fick jag snällt neka att ta emot dessa. Går liksom inte att ställa dessa på gatan och sedan invänta mer information kring installation…

Då var det dags för ett nytt datum och förslaget denna gång var den 16 november vilket dessvärre inte passade mig då jag befann mig utomlands. Till slut enades vi om att monteringen skulle påbörjas den 21 november vilket jag också ville att de skulle bekräfta fredagen innan så jag inte skulle sitta hemma och vänta i onödan igen…

Dagen D var kommen och inte kom det någon på morgonen på den uttalade tiden. När jag ringde, smått irriterad, fick jag höra att de var på väg men att den nyfallna snön hade satt käppar i hjulen eller rättare sagt sommardäcken som inte var utbytta på servicebilen… De kom till slut med ställningarna som krävs för att kunna montera upp panelerna.

Men arbetet kunde inte påbörjas eftersom det snöat. Å andra sidan så hade ju inte panelerna levererats än heller. Dessa kom dock ett par timmar senare så nu borde väl allt vara på plats?

Sista bilden på huset med den nyfallna snön som hindrade monteringen och vad kan man göra annat än att skratta åt det hela? Själva monteringen skulle då påbörjas dagen efter då snön här i Skåne oftast bara ligger någon timme eller två innan den försvinner igen.

Montering av solpanelerna

Den 22 november var det äntligen dags att få upp solpanelerna på taket. Byggnadsställningarna restes på morgonen och sedan var det full fart trots ett kyligt väder och en gråmulen dag med enstaka inslag av solen. Skönt att det till slut äntligen kom igång tänkte jag spontant när jag hörde allt bankande och hamrande i takstolarna.

Men, säg den glädje som varar för evigt. Nu visade det sig framåt eftermiddagen att alla sjuttioelva leveranser trots allt inte var kompletta. Det saknades en del klämmor för panelerna vilket gjorde att monteringen inte kunde slutföras. Nej, det var givetvis inte så att det fanns lite extra sådana klämmor i servicebilen som de kunde använda. Så ner med byggnadsställningarna och iväg vilket innebar att endast två rader med paneler nu var monterade på huset. Personligen kan jag ju tycka att lite extra klämmor i bilen hade inneburit mindre kostnader och framförallt mindre arbete men icke…. Tipset här är att säkerställa med montörerna att de har allt material och att de kan slutföra monteringen när de väl satt igång!

Tidigt en lördag morgon i början på december vaknade jag av en massa snack utanför huset. Irrade upp och såg att montörerna minsann var på plats igen med sina byggnadsställningar för att slutföra monteringen av mina paneler. Givetvis uttrycker jag en viss förvåning här eftersom ingen meddelat mig att de skulle dyka upp och slutföra monteringen denna lördag den 3 december. Uppenbarligen skulle någon ringt mig dagen innan men icke, inga samtal till mig inte. Jag hade heller inte fått någon mer leverans med de saknade klämmorna men tydligen hade de hittat ett gäng som gjorde att de kunde fortsätta med min installation.

Efter diverse samtal, SMS och mejl så satt mina solpaneler äntligen på plats. Men, någon växelriktare hade de inte med sig utan denna skulle elektrikern ta med. När elektrikern skulle dyka upp var det dock ingen som hade någon som helst aning om. Nåja, den som väntar på något gott väntar väl lika gärna på solpaneler kan jag tänka mig…

Elektrikern ringde några dagar innan julafton och ville installera i mellandagarna vilket dessvärre inte passade mig alls och detta av flera olika anledningar. Dels var jag kanske inte hemma och att släppa lös en hantverkare eller annan person som ska sätta upp något på mitt hus det gör jag bara inte. Jag vill ha kontroll och kunna säga till om något ser ut att gå åt pipsvängen. Dessutom så gjorde ett par dagars extra väntan att jag då kunde dra nytta av ett högre grönt bidrag som vid årsskiftet skulle höjas från 15 till 20 procent och med allt strul kring denna installation tyckte jag att detta var en mindre kompensation. Å andra sidan så skulle de inte hinna fakturera mig innan årets slut så det var å andra sidan ingen fara på taket.

Den tredje januari i år dök så elektrikern upp och monterade min växelriktare och fixade till anslutningen till mitt wifi-nätverk. Fick då besked också av elektrikern att han direkt skulle skicka in att allt var klart så att det sista kunde göras.

Solpaneler Micke Rehn

Då återstod det som jag såg det endast ett steg och det var att E.ON skulle ansluta anläggningen till nätet så jag kunde sparka igång anläggningen och börja producera min egen el. Enkel sak eller inte?

Nästan där men inte riktigt klart än…

I väntan på de sista detaljerna så hade jag två sätt att försöka kontrollera statusen av mitt ärende. Ett av dessa var via ett ärendenummer som jag fått från E.ON och det andra var via en personlig inloggning till min sida hos OTOVO där det såg ut så här:

Otovo uppdatering

Här framkommer det att monteringen av mina paneler skulle påbörjas tisdagen den 10 januari och avslutas lördag den 3 december vilket ju verkar vara ett ganska långt projekt. Nu var ju faktiskt mina paneler slutmonterade den 3 december 2022 så ganska felaktig information kan jag tycka. Det enda som var rätt var datumet för när elektrikern skulle dyka upp. Men informationen om att nätbolaget godkänt anläggningen för driftsättning var ju lite tokig eftersom ärendesidan på E.ON sade något helt annat….

Anslutning av solpanelerna till elnätet

Jag bestämde mig för att kontakta E.ON direkt och fråga vilken information om egentligen stämmer. Här fortsätter då soppan som innebär att det i ett projekt som detta finns lite för många kockar med och att vänster hand inte vet vad höger hand gör. Nej, anläggningen är inte godkänd än trots vad OTOVO påstår på “Mina sidor”. Enligt E.ON så har de inte fått in någon färdiganmälan från elektrikern så de kan inte göra något. Nästa samtal blev då till elektrikern som säger att han inte kan färdiganmäla eftersom min ALP (Anslutning av elproduktion till lågspänningsnätet) inte är korrekt. Ny kontakt och denna gång med entreprenören där jag ifrågasätter just min ALP eftersom denna var ifylld och inskickad av mig den 4 november. Nya besked om att de ska ha skickat in denna till E.ON.

Okej, nytt samtal till E.ON där jag då får reda på att ärendet faktiskt inte kan färdiganmälas eftersom föranmälan inte kom dem tillhanda förrän den 20 december 2022. Denna var ju dock ifylld av mig redan den 11 oktober 2022 vilket förvånade personen på E.ON som undrade varför denna egentligen inte skickades in så snart köpeavtalet var undertecknat. Då kan de förbereda det hela och sedan går processen betydligt snabbare. Med andra ord så väntade någon person mer än 2 månader med att skicka in föranmälan till E.ON vilket innebär att istället för att allt är förberett månader i förväg så ska man vänta på handläggningstiden för nya ärenden hos E.ON som i dagsläget är mellan 6-8 veckor och i värsta fall 9-10 veckor. Fler sms till elektrikern som då försöker lugna mig och säga att de gör vad de ska. Mycket troligt men varför ska det krävas så mycket av mig som kund när allt verkar bero på att det inte verkar finnas klara rutiner hos de olika parter som utför de olika momenten?

Dagen D kom till slut efter många turer

Tidigare i veckan förvånades jag över att statusen på mitt ärende hos E.ON faktiskt ändrats och att det nu bara var ett par punkter kvar att hantera. Lite förvånande eftersom jag räknade med minst 2 veckors väntan till.

I fredags när jag arbetade hemma fick jag plötsligt ett SMS från E.ON som bekräftade att anläggningen var redo att sättas igång!!! Glad som en speleman studsade jag ut och startade anläggningen och dagen till ära sken solen vilket nog var första gången på länge i Svedala.

Solpaneler Micke Rehn

Enligt växelriktaren så producerades det el men inget av detta syntes i varken OTOVO-appen eller i SolisCloud-appen. Dessutom hade anläggningen statusen “Offline” när jag loggade in på SolisCloud på datorn. Nytt samtal till elektrikern som sa att detta kunde ta lite tid och idag, 2 dagar senare, ändrades statusen till “Online” i SolisCloud men i OTOVO får jag besked om att ingen data kan hämtas från växelriktaren. Skulle ju vara för bra om allt bara fungerade när man nu startat anläggningen, eller hur?

Å andra sidan så kunde jag via Tibber-appen igår se att jag faktiskt även sålt lite överskott vilket var glädjande eftersom att då fungerar ju varje fall något. Men, när det gäller Tibber så går det i nuläget inte att ansluta min växelriktare från Solis som en Power-up eftersom de som är anslutna till SolisCloud. Något som det enligt Tibbers hemsida arbetas på och därför kan jag inte se all nödvändig information om förbrukning och produktion fullt ut i Tibber-appen men vid detta laget hade jag nog blivit väldigt förvånad om saker och ting hade fungerat som det var tänkt.

Finansieringen då, hur gjorde jag?

Eftersom jag inte är pojken med guldbyxorna och gillar prylar och att resa så var detta inget jag kunde (eller ville) betala med sparade medel. Med tanke på hur tiderna är just nu så kan det vara rätt skönt att fortsatt ha lite kontanta medel på banken om det skulle behövas. Inledningsvis så såg jag att OTOVO erbjuder sina paneler som leasing om man är sugen på det. Men, jag är inget mattegeni och vid en uträkning så jag att detta skulle bli nästan dubbelt så dyrt som den offert jag fick så det alternativet gick bort även om garantin då landade på 20 år istället för 10. Men, allt har sitt pris så det fick bli ett annat alternativ.

Jag tog ett möte med min handläggare på min bank och visst skulle man kunna lägga detta bolånet vilket då dessvärre skulle göra så att belåningsgraden ökade och därmed krav på amortering så det kändes inte helt optimalt. I ett par olika forum hörde jag talas om så kallade “gröna lån” och började då googla kring detta. Det visar sig att en hel del företag och finansinstitut erbjuder så kallade “gröna lån” med lägre räntor om man investerar i grön energi, exempelvis solpaneler. Även här är det bra att jämföra olika räntesatser och villkor innan du tar ett beslut. Efter att ha kollat runt lite så blev det ett “Energilån” hos Länsförsäkringar Bank eftersom jag har det mesta i den banken idag. Ett varningens finger här dock, det visade sig att oavsett vem jag pratade med angående detta så var det ingen som visste exakt vad det var. Först efter ett par timmar i telefon och besök på ett kontor fick jag relevant information och kunde gå vidare med min låneansökan kring detta. Ge inte upp utan stå på dig och kräv att det som annonseras ut på hemsidan också är det du ska ha i form av räntor och avtalstid. Till slut blev jag nöjd även här…

Så här ser det ut i apparna

I Tibber-appen kan jag i nuläget endast se att en viss produktion förekommer och att jag säljer en del av denna. Så snart Tibber fixar till sin Power-up för Solis så ska jag i appen kunna se mer information så jag hoppas de lägger på ett kol här. I OTOVO-appen kan jag som sagt var inte se ett smack och jag misstänker att jag får kontakta dem för att se vad problemet är. I SolisCloud-appen får jag ut lite mer information som säkerligen blir lite matigare när det rullat på ett par dagar till.

Micke Rehn Solpaneler Appar

Avslutningsvis

Denna guide fokuserar inte på vilken typ av panel när det gäller effekter och annat eller vilken växelriktare som är bäst – det låter jag var och en söka mer information om. Många gånger tror jag att man får ta det som finns för tillfället eftersom efterfrågan på solpaneler är så hög som den är för tillfället. En sak som kanske ska påtalas är att jag inte betalt en enda krona i förskott på min anläggning. En slutfaktura och då det finns företag i branschen idag som går i konkurs så gäller det att vara uppmärksam.

Gå med i Facebook-grupper och ställ frågor, sök efter svar och försök att bilda dig en egen uppfattning inför ditt beslut. Det är många gånger stora pengar det handlar om så ju mer information och kunskap innan ett beslut tas är bra att ha.

Personligen tror jag att om alla inblandade parter hade kommunicerat tydligare och mer korrekt så hade mycket av min upplevda frustration kunnat undvikas. Det är inte okej att inte informera mig om kommande leveranser så jag kan planera utifrån detta. Det är heller inte okej att bestämma tider med mig för att sedan inte dyka upp eller meddela mig om något förändrats. Att lägga över ansvaret på andra när det passar är inte heller snyggt och det har gjorts alldeles för många gånger i detta projekt för att jag ska tycka att det är ett korrekt sätt att hantera mig som kund på. Kommunikation är många gånger det som behövs för att saker och ting ska lyckas men också när det gäller att spara in såväl tid som pengar vilket borde ligga i allas intresse idag. Just sayin’…

Jag hoppas nu att saker och ting fungerar som de ska, att solen skiner och att jag kan bli självförsörjande på el. Det ska oavsett vilket bli en spännande resa och kanske kan jag så småningom även glömma gulddagarna med Alltid.se om någon nu minns det elbolaget? Affärsidén som Alltid.se hade var ungefär som Spotify, jag betalade ett fast pris och kunde sedan nyttja så mycket el jag behövde utan att betala extra. De fick dock lägga ner sin verksamhet eftersom de var för tidigt ute på en marknad som då inte var tillräckligt mogen. Synd, för idén var bra men frågan är om det hade fungerat i dessa tider…

10 tips till dig som ska skaffa solpaneler:

1. Vänta inte för länge, det blir inte billigare som det ser ut nu.
  2. Ta in ett antal olika offerter och läs igenom dessa noggrant.
  3. Gå med i olika forum och läs på hur andra gjort och ställ frågor.
  4. Säkerställ med kommunen så att inte bygglov krävs.
  5. Fundera på om du ska bli självförsörjande samt om du vill producera mycket öveskottsel.
  6. Om du får en ny offert från samma företag, läs igenom så att inget ändrats.
  7. Låt dig inte stressas med en signatur och “priset går snart upp”.
  8. Ligg på och försök få ett preliminärt datum för start av installationen.
  9. Se till att alla nödvändiga dokument skrivs på så snart som möjligt.
  10. Var inte rädd för att ställa frågor om något är oklart – för många är detta helt nytt och frågar man inte får man heller inga svar…
8 gillningar

Ja det finns många historier om detta. Men det värsta jag hörde var att grabben beställt solpaneler men i det område han bor kan inte EON ta emot fler kunder. Så han kommer inte till att kunna sälja sin el som det ser ut idag.

1 gillning
  1. Betala inte ett öre i förskott. Full betalning efter leverans och installation.
2 gillningar

Håller med exakt här. Känns som du fick göra företagets uppgifter då dom redan fått betalt?

Trevlig artikel vilket som!

1 gillning

EON får uppgradera, men det kan ta typ hur lång tid som helst.
Det är ett problem detta, och kommer bli ett än större problem ju fler som skaffar solceller, det är inte bra för nätet. Nätspänning osv.

2 gillningar

Går företag med på det?

1 gillning

Troligtvis inte då de har bollen, mer jobb än de kan hantera så då kan de välja sina kunder själv.

Seriösa företag med likviditet gör det såklart.
Har ett företag så dålig kassa att man vill ha förskottsbetalt, gör inte affärer med dessa.

Har läst om alldeles för många som gått med på att betala +25% i förskott som det bara gått åt skogen för.

2 gillningar

Jag skulle tro det flesta vill ha lite i förskott, det är ju långa leveranstider och jag kan tänka mig att även leverantörerna vill ha förskott. Likviditeten ryker ju snart om man själv ska ligga ute med stora belopp under längre tider.

Ett annat problem som kan uppstå om man förskottsbetalar (förutom att kunna bli blåst).

1 gillning

Tyvärr så dyker det ju alltid upp en massa oseriösa företag när det finns lätta pengar att tjäna.

1 gillning

Ja det är ju tyvärr så.

Du har glömt det viktigaste, BESIKTNING! Skulle aldrig betala en krona innan en opartisk slutbesiktning är gjord. Sitter nu nästan ett år efter den första offerten och har fortfarande inte betalt för installationen.

1 gillning

Jag håller med om att besiktning är viktigt om man inte har kompetens själv att avgöra sådant här. Det verkar vara si och så med att fästa kablarna mellan panelerna har jag hört, kanske mer för några år sedan men det finns säkert de som slarvar med sådant fortfarande. Får kablarna röra på sig så funkar det nu men kommer gå sönder i förtid när kablarna får skador.
Mina växelriktare har stöd för två strängar men installatören valde ändå att montera alla paneler i en sträng istället för att fördela dem. Hade jag haft bättre kunskap när installationen skedde hade jag påpekat det men nu är det något år sedan.

Kan problemet helt enkelt vara Otovo i detta fall och andra företag ger inte kunden så mycket problem?

Har hört en hel del skräckexempel på byggen även från Sveasolar mm.

Jag fick mina solpaneler installerade förra veckan. Allt gick supersmidigt, enda nackdelen var väntetiden, men när jag skrev på offerten så var det leverans i kvartal 2 i år så det blev klart i tid. :sunglasses:. Valde ett kommunalt energibolag (AB)

Minns att jag drog öronen åt mig när det märktes att Sveasolar säljaren bara var intresserad av att sälja snabbt. Och inte vilja informera om frågor man ställde. Hade läst på mycket själv innan så ställde man frågor om saker och ting som jag visste om paneler så visste den ingenting. Plus oviljan att ge mig olika alternativ på offerter med olika lösningar, med hänvisning att jag skulle bli förvirrad. :man_shrugging:.

3 gillningar