Att cykla/elscootra i Stockholm

Jag har haft förmånen att pendla mellan Söder och Norrmalm i en vecka nu och då får jag uppleva cykling under slussenbygget. Det kan sägas mycket om just den passagen men den är trots allt temporär och kompromisser måste göras på stora byggarbetsplatser.

Men resten av streckan fachinerar mig, det finns knappt någon korsning som är likadan. Vid vissa rödljus är det inget streck framför för cyklister, är det då ok att cykla vidare men inte för bilarna? Vad gäller?

Försökt Googla men finns ingen info alls.

Det är en cykelbox på en del av dina bilder. Cykelboxarna brukar vara mer tydligt uppmärkta även om märkningen ibland är sliten. Jag skulle tolka det som känns lämpligast :joy:

Ja det är nog så, men konstigt att de inte har ett främre streck. Kan ju tolkas om att det är fritt fram om det inte kommer några korsande bilar eller trafikanter.

Skönt att vara hemma i Malmö kan jag säga:

Du har väl körkort? :smiley:

  • Polismans tecken.
  • Trafiksignal.
  • Vägmärken/skyltar.
  • Regler.

Körkort är inget krav för cykel.

1 gillning

Det var inte min fråga.

Din fråga var bara dryg, vilket för övrigt är andra gången på kort tid.

2 gillningar

Svårt att svara på tydligen utav någon anledning? Då kanske man inte ska ställa frågor som om man vet svaret är uppenbart på.

Jag ställde frågan för att få svar om någon visste vad som gällde ovan eller för den delen en diskussion, inte för att bli uppläxlad om vad jag borde kunna för att jag har körkort.

1 gillning

Intressant!

Cyklar alltid till och från jobbet.

Har fått en bit cykelmotorväg till jobbet. :grinning:

4 gillningar

Riktigt nice! Det är så det skall se ut!