Att bära en helt vanlig klocka - test av Nove Craftsman

Från sajten:
image

Vi har testat smarta klockor, vi har testat hybrid-klockor, nu är det dags att testa en helt vanlig klocka.

Trots min Apple-entusiasms i unga dagar föll jag aldrig riktigt för Apple Watch. Den löste inte något problem för mig för trots att det var trevligt att snabbt kunna komma åt viss typ av information är ständiga notiser på handleden inget jag efterfrågat. Ironiskt nog var det notoriskt svårt att se vad klockan faktiskt var på de tidigare Apple Watch-modellerna då de inte alltid lös upp när vi vred handleden mot oss.

Kanske skulle hybridklockorna vara något att ha? En klocka som alltid visar tiden men som även reagerade på olika sätt när notiser kom in eller telefonen ringde. Problemet med dem var dock att det var omöjligt att veta vem som ringde eller vad notisen egentligen handlade om.

Så nu var det alltså dags att testa en helt vanlig klocka som visar tiden. Nove tillhör en yngre generations schweiziska klocktillverkare med ena foten stabilt på internet så inga gamla traditioner som förstör en modern köpprocess.

Nove Craftman

Deras designer står onekligen ut. När de berättade att de tyckte att det var just Craftman med sina träinslag som jag skulle prova så kändes det inte helt jag. Men väl på handleden så visade sig att de hade rätt. Mina grova och aningen håriga handleder samt min storlek generellt gör att jag absolut ror hem den designen. Faktum är att jag aldrig fått så många komplimanger sedan jag tog på mig klockan. Det är trots allt det som en klocka handlar om, den personliga identiteten och varumärket mer än någonting annat.

Nove Craftman

Vidare hade jag glömt bort hur smidigt det är att bara vinkla upp klockan mot mig så kan jag se hur mycket klockan är. Låter det banalt? Ja men i så många år har jag förlitat mig på mobiltelefonens klocka, en mobiltelefon som ligger i fickan och behöver dras upp, eller kanske lagt den längre bort och inte orkar resa mig upp.

Med Nove Craftman förstår jag fascinationen med en snygg klocka och den enkelhet att hålla koll på tiden som det faktiskt ger. Och jag saknar varken notiser eller information om inkommande samtal.

Nove Craftman

Craftman är ett kvartsur, det betyder att det finns en liten motor som består av en eletromagnet, en permanentmagnet och ett kugghjul. Tiden ställer vi sedan in via ett vred på undersidan som känns riktigt coolt.

Priset landar på mellan 480 euro och 521 euro beroende på färg, och därmed material, på klockan. Den vi testat är i guldfärgat rostfritt stål

Just nu kan du få 30% rabatt med koden PETER30 via Nove.com.

1 gillning

Så ingen teknik alls i den? En helt vanlig klocka?

4 gillningar

Teknikveckan? :man_shrugging:t2:

1 gillning

Den är rund.

1 gillning

Jag ger det ett halvår innan du börjar prata om klockor :slight_smile:

1 gillning

Men men, en analog klocka?

Som en analog klocka ska vara :slight_smile:

Men precis!

Ett halvår, så länge? :rofl:

Från 80 talet till 1998 bar jag klocka. 2014 köpte jag en Sony Smartwatch 2 och sedan dess haft smarta klockor på mig varje dag. Denna var nice :slightly_smiling_face:

Det jag inte gillar oavsett klocka, förutom Apples, är den “hårstråds” tunna pinnen som ska hålla armbandet, sett likadan ut dom senaste 120 åren och böjer sig alltid för det lilla minsta. Apple kom på hur det ska se ut… Heja dom!

Håller med. Dessutom startade Apple lite av trenden med att byta armband för olika situationer.

2 gillningar