Atmos-signal till HomePods

Jag blir inte klok på detta…

Jag skaffade ju en ny tv i fredags, en LG OLED C2, och i samband med att jag var klar med att ställa in lite olika saker i den så började jag fundera på ljudsignalen som vår ATV4K skickar ut.

Jag har två HomePods, de nya, som allt ljud skickas ut till. När jag spelar upp t ex ett naturprogram på AppleTV+, som har både Dolby Vision för bildsignalen och Dolby Atmos för ljudsignalen, så visas det på tvn att det är en Dolby Vision-signal som tas emot. Det visas ingenting om att ljudsignalen är en Dolby Atmos-signal. Detta är väl dock förståeligt då ljudsignalen aldrig bör nå tvn eftersom vår ATV4K ju är inställd att skicka allt ljud till HomePods.

När videon spelas upp så kan jag via fjärrkontrollen swipa nedåt och få detaljer kring vad som spelas upp och med vilka förutsättningar och där ser jag Dolby Vision men inte Dolby Atmos. Enligt sökningar på nätet borde man se Dolby Atmos där eftersom videon ska ha denna signalen. Jag har endast lyckats få detta detaljkort när man spelar upp video via AppleTV+, jag vet inte om man kan se sådant hos någon av övriga streamingtjänster.

Jag kör vår ATV4K i den HDMI-port som har stöd för eARC, för att kunna få ut ljud från kabel-tv-kanaler till våra HomePods. Där har jag då också ställt in att ljudet ska vara med pass-through.
Om jag då spelar upp video från t ex Disney+ från deras app på själva tvn istället för via ATV4K och då en video som har stöd för Dolby Atmos så anser jag att jag får en annan ljudbild än om jag spelar upp exakt samma video via Disney+ från ATV4K.

Skulle jag istället gå in på Apple Music-appen på ATV4K och där spela upp musik som ska vara i Dolby Atmos/Rumsligt ljud så går det, jag får ut vad jag anser vara Dolby Atmos.

Hoppas jag lyckats beskriva detta något sånär. Hur ser det ut hos er? Får ni ut Dolby Atmos till era HomePods?