Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Innan du springer iväg och köper en AppleTV 4k skulle jag rekommendera dig att ta en funderare på en Chromecast med Google TV för mindre än halva priset av vad en Apple TV kostar. Finns här: Chromecast med Google TV - Inet.se

Jag håller med, om det bara handlar om att streama Netflix med Atmos fungerar Chromecast med Google TV perfekt. Däremot är man Apple-användare och vill nyttja hela ekosystemet med Apple Arcade, Atmos-ljud in i hörlurar (Airpods Max/AirPods Pro), AirPlay:a bilden etc etc så är Apple TV 4K mer valuta för pengarna. Utöver att Apple TV 4K är mkt rappare i gränssnittet.

Men det vet ju @Niklas_Haglin bäst själv :slight_smile:

Tycker själv att bilden blev bättre på Chromecasten. Bilden via Apple TV:n blev gulaktig och hade något med diverse inställningar att göra som jag inte fick till riktigt. När jag bytte till Chromecast med Google TV så var det inget krångel med inställningar utan det bara blev bra direkt.

Nu har jag köpt en apple tv 4k , så det ska bli skoj och se om detta kan göra skillnad jämfört med Telias egna box arris

2 gillningar

Jag har fått TVns eARC att lira och behöver inte längre min Arcana. Däremot funkade den felfritt när jag använde den. Får man göra lite reklam här? Priset kan diskuteras :slight_smile:

https://bubblan.teknikveckan.se/t/saljes-hdfury-arcana/10980

Här har du säkert en spekulant :slight_smile:

1 gillning

Nja, som ni kanske har förstått har jag redan en. Det räcker för mig​:grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

1 gillning

Tänkte på @Magnus11 :slight_smile:

1 gillning

Ahh, då förstår jag

Har ett problem
Vill få atmos att fungera kopplat apple tv till soundbar. Får fram bild och ljud men får inte bild i 4k hdr utan bara sdr.
Startar jag netflix på min Samsung tv så fungerar atmos, men inte i netflix apple tv.
Min soundbar stödjer dolby truehd

Så nu min fråga, hur ska jag göra för att detta ska fungera?

Kan nog vara så att din Soundbar inte stödjer 4K? Vad hette modellen nu igen? :slight_smile:

Sony ht-ct780

Kan faktiskt vara kabeln som inte levererar den bandbredden då. Prova en som är certad för 4K 60 Hz.

Hur många gbit/s är att föredra?

Hittar en rad olika hdmi kablar, hdmi 2.1 4K i 120Hz och 8K i 60Hz.
Går det bra? Eller måste det vara 4k 60hz?

De uppfyller alla kraven :slight_smile:

Det kan också vara något annat så se till att ha returrätt

Nya kablar provade, både tv-soundbar och ny kabel apple tv-soundbar utan lycka.
Kan det vara nått fel med min apple tv? Får inte upp dolby vision nu heller via apple tv varken apple tv-soundar eller apple tv-tv.

Vad ska jag göra?

Om man har ett upplägg med Sonos Arc och HDFury Arcana och vill koppla in flera enheter (t.e.x. xbox, apple tv, TV-box etc.) så tänker jag mig att man sätter en HDMI switch innan Arcanan. Vad är det för specifikationskrav som den bör ha. Måste den klara HDMI 2.1?

Det här funderar jag på med. Esse visar Philips Hue Sync Box i videon. Men jag tycker den är för pricey när jag redan har ambilight in byggt.

Det beror på vilket material du vill skicka vidare.