Återställa Mac

Försöker återställa min Mac mini och lägga in Mac OS på nytt men det funkar inte. Har provat med Alt + cmd + R mååånga ggr men får inte upp verktyget. Någon som har tips på vad jag lan göra. Finns det något annat sätt?

Du kan skapa en USB/extern disk med Mac OS installation på, och installera från den. Instruktioner finns på startbar installerare

Välkommen till forumet :slight_smile:

Kanske får testa det. Misstänker att det kan vara mitt bluetooth keyboard som inte hinner koppla upp sig. Ska testa med ett trådat först.

Bra testa trådat. Ett tips för äldre macar med trådlösa tangentbord var att trycka ner startkommandot direkt efter (och inte före) startljudet.

För att kolla att du överhuvud taget har en återställningspartition: skriv diskutil list och retur i Terminal. En av de listade partitionerna ska innehålla ordet Recovery.

På en äldre iMac jag ägde så tryckte jag alltid på en valfri tangent direkt vid start av datorn för att sen trycka/hålla inne alt+cmd+r.
Tänkte alltid att tangentbordet behövde vakna och söka kontakt för att sen uppfatta att jag höll in tangenterna.
Funkade oftast :sweat_smile:

Alla ominstallationer jag gjort, på Macbook Airs, Pros och iMacs, så har jag bara hållt in CMD+R (inte Alt också?) - inte för att jag tror att det är fel, eller skulle hjälpa trådskaparen något. Utan kanske mer, har jag alltid gjort fel? Fast det fungerar alltid.

Enligt Google ska det funka vilket som :blush:
Var så längesen nu så minns knappt vilket jag använde mig utav

Jag installerade om min gamla Macbook Pro (mid 2014) för bara några dagar sedan, därav uppdaterat minne :slight_smile: Innan det var det ett tag sedan!

Det kommer upp ett hänglås. När jag trycker cmd alt R

Då är det inställt ett firmware-password som hindrar att datorn att starta från något annat än den vanliga startskivan. Nu gäller det att minnas!

1 gillning

Minnas! Minns inte att jag satt ett sånt lösenord :grimacing:

Blåtand kommer inte att fungera… och det räcker med att köra CMD+R… håll in tills du ser recovery fönstret (det kan ta ett tag)

1 gillning