Återigen ändrar macOS till engelskt tangentbord

Det har "alltid" varit så. Jag har slutat bry mig om att den byter tillbaka till engelska och anpassat lösen för att undvika svenska tecken. Frågan hör hemma i tråden om eviga märkligheter.

Okidoki, men det har se senaste typ 10 åren aldrig hänt på någon av mina MBA eller MBP.

Jag kör betan och fick det problemet en eller två versioner bakåt… men det verkar ha löst sig för min del :smirk:.

1 gillning

När man vet om det är det ju ingen jättegrej, så väntar med vidare felsökning till Big Sur är ute. Funkar det inte då blir jag sur, big sur…:sunglasses:

Använder du dig av en lösenordsfras eller ett enskilt lösenord? Om du tar bort alla specialtecken och bara använder a-z och siffror så försvinner ju problemet helt.
Jag hade samma problem för ett par år sedan. Och precis som du beskriver så återkom problemet med jämna mellanrum. Min lösning blev att ta bort alla specialtecken.
Lösenordet bli ju inte mindre säkert för att man inte använder specialare.

Jo, jag har specialtecken. Men då man ändå måste ställa om tangentbordet kan man lika gärna behålla specialtecken. Eller hoppar den till rätt tangentbord när man väl loggats in?

Jag har för övrigt kommit på världens bästa lösenordssträng idag så det blir byte om den hoppar rätt.

Kan du inte logga in med Apple Watch?

Jag äger ingen AW…:cry:.
Bara typ sådana hära…

2 gillningar

När jag hade problem med detta så fick jag svenska pro som tangentbord när jag väl lyckats logga in. Men jag kan ju tyvärr inte garantera att det blir samma för dig.

Mitt tips är att skaffa en lång lösenordsfras utan specialtecken. Det är inte mängden konstiga tecken som gör lösenordet säkert, utan mängden tecken.

”Massaslumpvisvaldatecken” är ett starkare lösenord än ”Hq(@åZp!6” om du förstår vad jag menar. Även om det första exemplet var lite långt.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Datorkrig

Jag håller med: xkcd: Password Strength

2 gillningar

Jag är helt med dig vad gäller lösenordsteorin. Hade man förstått det där i nätets barndom hade livet varit enklare.

Tyvärr var det ”Ditt lösenord får innehålla max åtta tecken och enbart siffror och bokstäver” på många sajter då.

SÅ kanske det var, minnet sviker mig lite där…:sunglasses:

Tyvärr finns dessa idiotiska idéer kvar på ett fåtal ställen. ”Ditt lösenord måste innehålla minst två versaler och ett specialtecken”.
Varför då? Det har ingenting med säkerhet att göra. :exploding_head:

2 gillningar

men är detta en känd bugg sedan länge?

Första gången som jag hör om den.

1 gillning

Vet inte om det räknas som en bugg. Om det räknas som en bugg så måste den väl ligga i EFIn? Jag hade detta problem runt 2014.

1 gillning

Senaste Big Sur developer beta 11.0.1 har samma hyss för sig, visar US Englis tangentbord vid inloggningen, men man kan välja Swedish Pro.
Där finns också valet att ta bort ett språk, men det verkar inte riktigt fungera, kommer tillbaka igen nästa gång.

1 gillning

Det jag tycker är märkligt är att problemet dykt upp nu. Jag har aldrig haft detta innan. Kör ingen beta.