Asus släpper kompakta prestandamobilen Zenfone 9

Från sajten:


Asus släpper en uppföljare på Android-världens enda kompakta prestandatelefon – Zenfone 9.

Amoled-skärmen på Zenfone 9 är på 5,9 tum. Samma som förra årets Zenfone 8. Däremot är efterföljaren 1,5 mm kortare. Inuti hittar vi Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1. Årets fetaste mobilprocessor.

Minnet är antingen 8 eller 16 GB samt 128 eller 256 GB lagring. Batteriet ger oss 4 300 mAh. Laddaren är inkluderad i lådan och laddar med 30 watt. Dessvärre finns ingen trådlös laddning.

De stora kamerabumparna på baksidan innehåller en standardkamera på 50 MP och en ultravidvinkel på 12 MP.

Slutligen är Zenfone 9 IP68-klassad och har Wi-Fi 6E samt hörlursport.

Svenska priser på Asus Zenfone 9

  • 8/128 GB: 8 500 kr
  • 8/256 GB: 9 000 kr
  • 16/256 GB: 9 500 kr

Källa: Pressmeddelande.

Trevlig liten mobil. Inte sett ett flaggskepp med kompositbaksida sen Nokia Lumia 930.
Gör den mer robust än en mobil med glasbaksida.

Rubriken @Zop !

1 gillning

Har inte du access till WP-admin @cribe ? :slight_smile:

Han fakturerar dig för att han bossar över mig.

1 gillning

Problemet med Asus är att de verkar bara sälja bra initialt när man får något extra på köpet. De har inget avtal med någon telefonoperatör. Sony som jämförelse är tillgängligt via Telia,Telenor,Tele2 och Tre.

På andra handlare som Elgiganten kan du få en Samsung Galaxy S22 för 1 krona om du tecknar ett abonnemang med Telenor. Likaså med Sony Xperia 1 Mark 4. En krona med ett tre abonnemang.
Men med Asus finns inget sånt. De säljer bra en månad i början (när du får en Chromebook på köpet) men sen finns ingen morot för att köpa den, inga rabatter eller nåt sånt som med andra märken. Säljare pushar hellre märken som har att avtal med en operatör dessutom. Likadant internationellt. Lite därför de alltid förblir ett litet märke på det mobila.

1 gillning

Jo det har jag ju 🤦

Skyller på att jag har semester och är i GBG :wink:

Erbjudandet om Chromebook på köpet har upphört nu.

Enda kompakta prestanda Android, nu är det ingen fakta koll eller :slightly_smiling_face:
S22 kortare och tunnare, lägre vikt men lite bredare

1 gillning

Det verkar som om Asus överger det kompakta formatet nu:

Lite synd det har varit en nisch de har levt på.

Asus releasefönster för sina "vanliga" 6, 7, 8, 9, 10 etc är normalt sett juni-september.

Ja vi får se hur de gör framöver.

Kommer det ingen vanlig så har man ingen USP kvar och kan lägga ner verksamheten.

Ja de är i en liten knepig situation. En marknadsandel på 0.26% på den globala smartphone marknaden sist jag kollade. Det är väl på routrar och datorer Asus är relativt stora.

Ryktas om en mindre mobil som släpps samtidigt som Ultran:

Nya Asus Zenfone 11 Ultra är nu lanserad: