Assa Abloy lanserar nya lås

Från sajten:
https://teknikveckan.com/assa-abloy-lanserar-nya-las/


image

Assa Abloy som är ägare bakom August och Yale har nu lanserat nya lås till både den amerikanska och europeiska marknaden.

Assa Abloy har haft det smarta låset August på den amerikanska marknaden och på den europeiska marknaden har Yale varit det stora. Nu väljer Assa Abloy att presentera helt nya lås som ska vara kompatibla med Amazon Alexa, Google Assistant, Apple HomeKit, Airbnb and IFTTT. Det är version nummer fyra av August-låse och denna version innehåller ett wi-fi chip så det går att koppla upp låset direkt till nätverket utan att behöva använda en brygga. Låset är även 45% mindre än den tidigare versionen. Dock har batteritiden blivit något sämre, från version tres 6 månader klarar nu version fyra bara av 3-6 månader.

august lock

August låset är av modellen som fästes på insidan av dörran över vredet. Detta så att du inte behöver byta ut låskista och allt utan kan behålla ditt originallås. Det nya låset från Yale är av samma modell som det nya låset från August, men kommer gå under Yales namn, vara utformat för att passa så många av de europeiska dörrarna som möjligt och gå under namnet Linus. Linus-låset kommer utan wi-fi modul och kräver alltså en brygga för att kunna koppla upp mot nätverket. Yale passar även på att lansera medicinskåp, kassaskåp och en leveranslåda som alla tre är uppkopplade och fungerar mot det smart hemmet.

Via: TechCrunch

 

1 gillning

Klart intressant! På denna fronten kan det ju behöva hända lite. Finns väl en del men inget som känns helt 100. Yale Doorman har väl fortfarande inte HomeKit, något som vet om detta kan tänkas dyka upp nu?

Nope, homekitstödet lyser med sin frånvaro på Yale Doorman. Aqara N100 har stöd, men det är inte gjort för svenska dörrar utan har ”europeiska” standar.
Friday har stöd - men det är ytterligare ett lås för bara insidan av dörren.

Ser trevligt ut! Synd man inte kan ha smartlås, sedan vi fick nya lås på dörrarna och nya nycklar går de tyvärr ej…

Bara byta hela alltet?

Går ej… :rofl: special nycklar…

Klart intressant, det blir nog ett köp. :slight_smile:

Yale Doorman är ju på gång med egen produkt med HomeKit.
https://beta.teknikveckan.com/yale-doorman-integreras-i-google-home-och-ovriga-ekosystem

Det var ju i september, jag tror aldrig vi får se den där modulen

Byta allt, hela låshuset med nycklar och allt

Hoppet är det sista som överger oss som är all in på HomeKit!:joy:

1 gillning

Då tror jag hyresvärden blir lite smått arg…

Jag ska byta mitt. Jag blir arg på min hyresvärd om jag inte skulle få göra det

2 gillningar

Det kommer nog något för dig snart :wink: håll ögonen öppna bara

Ser fram emot när man kan installera smarta lås även på “sjutillhållarlåset” och inte enbart den vanliga kolven.

1 gillning

Jag har mina två Yale lås kopplade till Sector Alarm idag men är sugen på en egen lösning.

Svetsa på ett vred på nyckeln så kan du använda fridays :wink:

aha, du har redan Yale. Så mycket för att vara renlärig HomeKit användare :wink:

Har haft dom ett tag och själva låsen är ju väldigt bra och pålitliga. Godkända av försäkringsbolag. När jag köpte låsen var ju HomeKitlås inte en stor grej och var lite tveksam i säkerhetssynpunkt.

image

1 gillning