Arlo Pro 3 Floodlight Camera lyser upp tomten i mörkret

Från sajten:
image

Mörka tider innebär mörka trädgårdar och även mindre önskade gäster i värsta fall. En utomhuskamera är därför en bra investering, speciellt om den kan lysa upp samtidigt!

Har du en trädgård och vill ha uppsyn över denna såväl dag som natt så är en smart utomhuskamera något som rekommenderas. Utomhuskameror finns i en mängd olika utföranden och en del av dessa har även inbyggd rörelseaktiverad LED-belysning som lyser upp när någon klampar förbi. Oavsett om det är du själv som ska ut och slänga sopor eller om det är en mer suspekt typ så lyses allt upp och ett videoklipp spelas in som sedan nås via molnet eller i vissa fall lokalt.

Arlo är ett företag som idag ofta nämns i samband med säkerhetskameror har ett brett sortiment av produkter som låter dig hålla koll på hemmet. Vi fick tillsänt oss deras Arlo Pro 3 Floodlight som är en uomthuskamera med inbyggd LED-strålkastare. Vi har testat denna nu i ett par veckor och visst lyser den upp!

Det här är Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Arlo Pro 3 Floodlight är som det låter, en trådlös kamera med inbyggd floodlight-belysning. Designen är stilren och upplösningen är på 2K HDR och utöver tvåvägskommunikation så stoltserar den även med mörkerseende på natten i färg. Det finns även en inbyggd siren och självklart tål den taskigt väder eftersom den placeras utomhus.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

I förpackningen finns kameran Arlo Pro 3 Floodlight, strömadapter + mikro USB-laddare, väggfäste, skruvar och pluggar samt dokumentation med en larmdekal och ett uppladdningsbart batteri.

Arlo Pro 3 Floodlight CameraArlo Pro 3 Floodlight Camera

Arlo Pro 3 Floodlight är en trevligt formgiven säkerhetskamera med mjuka linjer vilket ger ett trevligt intryck. Just för att vara en floodlight-variant är designen faktiskt bra om man jämför med många andra där strålkastarna ser ut som små bowlingklot som hänger fast vid ett klent fäste kring en vanlig kamera.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Även sedd bakifrån så är det mjuka linjer med jämna ytor vilket minimerar att smuts och annat får fäste. Just fästet är för övrigt också stabilt och håller positionen bra när denna ställts in. Det kan vridas åt olika håll, såväl upp som ner vilket ger bra flexibilitet när det gäller monteringsmöjligheterna.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Här är delarna till Arlo Pro 3 Floodlight så det är ingen märkvärdig konstruktion utan en lätthanterlig sådan. Batteriet stoppas i hållaren som sedan snäpps fast på den del som är fäst i väggen. En sak att tänka på är att när batteriet ska laddas, håll emot lite framför kameran för om den är något lutad så faller den fritt. Bättre då att stoppa med ena handen.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Stoppa i batteriet i den svarta delen som sedan förs in i delen med väggfästet tills ett snäpp hörs. Enkelt och genomtänkt måste erkännas. Inte en massa konstigheter här utan enkelheten är prioriterad.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Arlo Pro 3 Floodlight har stöd för Google Home, Amazon Alexa, IFTTT och Apple Home – för den senare plattformen krävs dock en basstation.

Installation av Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Att installera Arlo Pro 3 Floodlight i appen är föredömligt enkelt. Tydliga anvisningar om de olika stegen presenteras på ett pedagogiskt sätt vilket gör det svårt att misslyckas med installationen.

Stegen för att installera är dock fler än de som visas upp här i recensionen men jag har gjort ett urval för att visa på hur det borde se ut vid installation av produkter via appar. Inte alla är som bekant födda med en prylsked i munnen varför tydlighet säkerligen minskar mängden frågor till supporten om eventuella problem.

En sak som säkert är självklar för många är ju att ladda produkterna innan de monteras. Även om produkten är nyinköpt så kan ju batteriet blivit urladdad när den legat på hyllan i butiken eller på lagret. Så, glöm inte att ladda innan du går vidare med installationen av din nya kamera.

Efter installationen visas en del av funktionaliteten upp i kameran. Ett smart sätt att summera det hela på och samtidigt än en gång ge användaren information om produkten som köpts.

En stor eloge till Arlo, som inte bara visar upp allt på ett snyggt sätt men att de också gör det på svenska. Det är långt från alla tillverkare av säkerhetskameror som bryr sig om att översätta sina appar till vårt språk.

Arlo Pro 3 Floodlight har en mängd olika inställningar som kan göras via appen Arlo Secure. Det bästa tipset är att prova sig fram mellan de olika inställningarna så att man som användare får ut mesta möjliga av produkten.

Det som är mindre bra är att en del av dessa funktioner endast fungerar med ett abonnemang på Arlo Secure. Ett exempel är aktivitetszonerna som kan ställas in när kameran köpts in. Men, dessa är efter den kostnadsfria provperioden för Arlo Secure inte tillgängliga om du inte prenumererar på tjänsten. Något att ha i åtanke innan köp kanske?

Andra funktioner som kräver abonnemang är persondetektering, interaktiva notiser samt 30-dagas videohistorik så än en gång, fundera igenom vad du behöver. Många gånger behövs inte funktioner som är tillgängliga via abonnemang och då är det en icke-fråga så kolla upp hur det ser ut för egen del.

Användning av Arlo Pro 3 Floodlight Camera i vardagen

Som smått pryltokig så finns det redan en hel del produkter som håller koll på mina ägor eller rättare sagt min trädgård. Strategiskt utplacerade finns här totalt nio säkerhetskameror för utomhusbruk samt en dörrvideoklocka som håller koll på det mesta. Finns nog inte många döda ytor kvar som inte täcks in men visst kan jag säkert få in en eller två kameror till någonstans. Arlo Pro 3 Floodlight monterades på en av gavlarna till mitt hus, lite skyddad från vädrets makter och en bit upp från marken.

Själva fästet skruvades enkelt fast med de medföljande skruvarna och sedan vrids kameran enkelt på plats. Den säkras med en skruv så att den sitter fast och försvårar eventuell stöld eller nedtagning.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Som bilden nedan visar så sitter kameran delvis skyddad från regn och annat som faller ner från ovan. Jag har vridit kameran något utåt så att den inte filmar för mycket av väggen där den är monterad. Tanken är att denna kamera ska fånga upp det som händer på min altan och även täcka in grillplatsen. På motsatta sidan sitter en annan utomhuskamera som hjälper till att täcka upp på andra hållet.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Kameran är monterad en bit upp så att den inte nås för enkelt. Jag har förvisso funderingar på att eventuellt placera den något lägre men det får bli ett senare projekt. Som den är monterad nu så kommer den inte att kunna filma något om jag har segeltaket uppe på sommaren vilket är lite kontraproduktivt så det lutar nog åt en justering av höjden längre fram.

Strålkastaren kan justeras hur den ska bete sig vilket är positivt. Det går att ställa in när den ska aktiveras, hur pass mörkt eller ljust det ska vara för att strålkastaren ska aktiveras. Det går också att ställa in hur pass starkt den ska lysa vid aktivering. Maximal ljusstyrka ligger på 2000 lumen vid batteridrift men om den ansluts till fast strömförsörjning kan ljusstyrkan utökas till 3000 lumen. Färgtemperaturen ligger på 4000 K och belysningen kan ställas in till att vara konstant eller pulserande.

Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Kameran detekterar rörelse upp till 7 meter bort vilket jag tycker stämmer bra. När jag rundar husknuten så tänds belysningen vilket faktiskt är lite mer än det angivna avståndet.

Det finns inget att anmärka på när det gäller att lysa upp, här blir det väldigt upplyst vilket ju är tanken. Just här valde jag att släcka den andra floodlighten från Philips Hue samt den vita lampan, mest för att visa att den lyser upp bra. Grannarnas fasadbelysning i bakgrunden kunde jag dock inte göra något åt…

För den som är nyfiken på hur det ser ut underifrån nattetid med kameran monterad så ser det ut så här. Kameran är riktad bort från panelerna även om en del av dessa filmas men det går att justera synfältet också för att minska upptagningsområdet om man känner för det.

Så här ser det ut om man tar skärmdumpar från mobilen. Första bilden dagtid vilket täcker in ett bra område, eller rättare sagt det område jag vill ska täckas in. Viss förvrängning i bilderna givetvis men det förekommer egentligen hos de flesta säkerhetskameror.

Mörkerseende i färg nattetid fungerar sådär tycker jag. Troligtvis för att ljuset plockas upp av panelen vid sidan. Här lutar det åt att jag får justera kamerans vinkling utåt så att det lyser upp mer på det området jag vill ha koll på.

I svartvitt utan strålkastaren tänd så framträder faktiskt en del detaljer mer än med färgseende i mörker. Men, återigen så reflekteras panelerna för mycket och stjäl uppmärksamhet från området som ska vara under uppsikt. När vädret ger med sig så ska stegen fram och detta justeras, något jag dock inte haft möjlighet till i nuläget…

Även tvåvägskommunikation och siren fungerar tillfredsställande. Sirenen är förvisso inte lika kraftfull som en riktig siren men tillräcklig för att dra uppmärksamheten till sig.

En annan positiv sak med Arlo Pro 3 Floodlight är att det finns en mängd olika tillbehör att köpa till. Allt från solpanel till nätkabel och extra batterier vilket inte alltid är brukligt när det gäller säkerhetskameror. Bra tänkt med valmöjligheter.

Recension: Arlo Pro 3 Floodlight Camera

Fördelar

  • Trevlig formgivning
  • Kraftfull strålkastare
  • Gott om tillbehör
  • Inbyggd siren
  • Lättinstallerad
  • Bra app

Nackdelar

  • Mörkerseende i färg inte helt optimalt
  • En del funktioner kräver Arlo Secure
  • Stöd för Apple Home kräver basstation

Detaljer

Tekniska specifikationer Arlo Pro 3 Floodlight Camera:

  • Certifieringar: FCC, IC, CE och RCM
  • Mått: 218,5 mm x 190,5 mm x 77,9 mm
  • Vikt med batteri: 650 gram
  • Upplösning: 2560 x 1440
  • Bildsensor: 4 MP
  • Videolägen: 2K, 1080 p, 720 p
  • Synfält: 160°
  • Ljusfärgtemperatur: 4000 K
  • Effekt/ljusstyrka: 2 000-3 000 lumen
  • Rörelsedetektering: 130 grader horisontellt
  • Siren: Ja
  • Mörkerseende: Färg, svartvitt med 2 IR med hög kapacitet
  • AC-utmatningsadapter: 5 V 2 A
  • AC-inmatningsadapter: 100–240 V AC, 50/60 Hz
  • Digital zoom: 12x
  • Tvåvägskommunikation: Full duplex, mikrofon med brus- och ekoreducering
  • Nätverk: 802.11 b/g/n
  • Säkerhet: 128-bitars SSL, AES-128, TSL, tvåfaktorautentisering
  • Laddningstid: 6,5 tim via kamera, 5 tim via laddartillbehör
  • Arbetstemperatur: -20 till 45 °C

Rekommenderat pris är 3290 kronor och du kan läsa mer om kameran på Arlos hemsida.

Sammanfattning

Arlo Pro 3 Floodlight är en lättinstallerad och funktionell säkerhetskamera för utomhusbruk. Den inbyggda strålkastaren lyser upp bra framför kameran och detekteringen fungerar även mycket bra där den är placerad. Funktionerna är många för kameran, likaså inställningsmöjligheterna men tänk på att en del av dessa kräver abonnemang efter provperioden. Mindre bra tycker jag mörkerseendet är och detta kan mycket väl påverkas av kameran är placerad. Ett bra val för dig som vill kunna lysa upp och skrämma iväg oönskade personer.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Är det inte risk för att man bländar tomten och blir utan julklappar?