Arlo Go 2 är en perfekt kamera för dig som är på vift

Från sajten:
image

Säkerhetskameror blir en allt vanligare syn i våra smarta hem nuförtiden. Men, hur fungerar dessa om ditt wifi-nätverk inte är det bästa eller om du åker på semester?

Arlo Go 2 är en batteridriven övervakningskamera som utmärker sig genom att ha stöd för både wifi som mobil uppkoppling med 3G/4G-nätet. Detta innebär att kameran lämpar sig väl för dig som har en större tomt du vill övervaka men dit wifi-nätverket kanske inte når. Eller om du vill ha koll på en stuga, verkstad, stall eller husvagn som står uppställd någonstans. Varför inte när du är på resande fot och vill ha lite extra koll på husvagnen så att ingen skummis smyger runt denna?

Vi fick tillsänt oss en kamera för att testa och det har jag gjort nu under ett par veckors tid. Primärt är den testad i trädgårdens utkant vilket fungerat bra, det är inte alltid nätverket täcker upp alla skrymslen så detta var perfekt. Jag har också stängt ner mitt wifi för att testa och då sker övervakning via mobil uppkoppling vilket är en trygghet om man är beroende av att alltid vara uppkopplad när det gäller övervakningen. Kameran kan ställas in så att den automatiskt går över till ditt wifi-nätverk, detta för att spara på mobildatan (tänk på att du får köpa ett SIM-kort då detta inte ingår vid köp av kameran).

Jag har även skruvat ner kameran från dess fäste och placerat denna i utkanten av villaområdet där jag bor och där det garanterat inte finns någon wifi-täckning från mitt nätverk. Även detta fungerar bra så detta är en mycket positiv sak med Arlo Go 2. Vad tycker jag mer om kameran? Läs vidare nedan och förbered dig inför sommarens husvagnssemester!

Det här är Arlo Go 2

Förpackningen för Arlo Go 2 är tydlig och det framgår direkt vad som finns inuti. En del av kamerans specifikationer listas också tillsammans med informationen om att det är 1080p som gäller för upplösningen samt att den fungerar med såväl LTE som Wi-Fi.

Baksidan av förpackningen listar fler av kamerans funktioner samt vad som inkluderas med Arlo Go 2. Precis som med all teknik som köps så är det alltid bra att vara påläst så man inte köper grisen i säcken.

Arlo Go 2

Det som medföljer vid köp av Arlo Go 2 är själva kameran, ett uppladdningsbart batteri, en laddkabel, ett fäste för väggen (eller vad du nu väljer att montera kameran på), lite skruvar och pluggar samt lite dokumentation.

Arlo Go 2

Själva kameran är en rejäl sak, i positiv mening och den ger en kvalitativ känsla. Just batteridrivna kameror blir ju automatiskt större i formatet eftersom batteriet kräver detta. Mindre batteridrivna kameror skulle innebära betydligt kortare batteritid så det blir lite av en kompromiss här. Framtill syns även spotlighten som lyser upp vid behov.

Arlo Go 2

Batteriet är av det rejälare slaget och adderar en tyngd åt kameran som ger ett kvalitativt intryck. För att installera batteriet i Arlo Go 2 lossas fronten via en knapp på undersidan.

Arlo Go 2

Batteriet placeras i fronten som sticks ut och det är även här (i den svarta delen) som såväl SIM-kort som eventuellt minneskort sätts i.

Arlo Go 2

Installation och funktioner i Arlo Go 2

För att komma igång med din nya kamera så behöver du skapa ett konto i Arlo-appen. Det kräver en del steg eftersom det handlar om betrodda enheter och annat som ska fyllas i så ha lite tålamod innan du kan installera din kamera. Skärmdumparna nedan tar upp de mer väsentliga stegen och inställningarna som görs i appen. Det ska tilläggas att instruktionerna och anvisningarna i appen är väldigt tydliga så det är svårt att göra fel eller missa något. Pluspoäng för tydligheten här då inte alla är bevandrade med smarta prylar! Lite synd att en del av översättningarna inte hängt med vilket ger lite svengelska men det bör kunna fixas i en kommande uppdatering.

Arlo Go 2

Arlo Go 2 har även stöd för lokal lagring med ett microSD-kort och se till att aktivera automatisk anslutning till ditt wifi-nätverk för att spara på datatrafiken om du använder mobil uppkoppling.

Arlo Go 2

Kameran har en inbyggd spotlight som ska ge bättre fyrfärgsklipp när det är mörkt, något jag återkommer till längre ner i recensionen. Som med alla säkerhetskameror finns det inbyggd tvåvägskommunikation men en bonus här är en inbyggd siren vilket kan ha en avskräckande effekt på eventuella inkräktare.

Arlo Go 2

Appen Arlo har mängder med olika inställningar så för den som gillar sådant är detta rena gottebordet. Biblioteket är överskådligt och du ser även i översikten om det är rörelse eller manuella händelser som triggat klippen.

Arlo Go 2

När du aktiverar din nya Arlo Go 2 kamera får du också tillgång till 3 månaders abonnemang av Arlo Secure. Med Arlo Secure får du utökad funktionalitet i din kamera såsom upp till 30 dagars molninspelning, videoinspelning i upp till 1080p, anpassade aktivitetszoner, avancerad rörelsedetektion och interaktiva meddelanden. Via Arlo Secure blir det också möjligt att identifiera och prioritera människor, fordon, husdjur och paket samt lagra inspelat material i upp till 60 dagar. Kameran kan också lyssna på rök- och kolmonoxidalarm så en del extra funktionalitet fås via ett abonnemang. Utöver detta får du även en ny kamera om den blir stulen. Molntjänsten kostar 29 kr/mån.

Arlo Go 2 i vardagen

Jag har ett antal kabelanslutna kameror i min trädgård samt ett par batteridrivna som alla ansluts till mitt wifi-nätverk. Dock så är wifi-nätverket inte helt idiotsäkert alltid och ibland gnäller någon kamera över tappad kontakt vilket ju inte alltid är optimalt när det gäller en övervakningskamera. Det jag saknat var en övervakningskamera som är riktad mot min altan och ingången där till hemmet så Arlo Go 2 monterades på en stolpe invid grillen som även håller uppe ett segeltak när detta är uppsatt.

Arlo Go 2

Själva fästet skruvas enkelt fast med 3 skruvar och sedan skruvas kameran fast på fästet varpå detta spänns i den position du vill. Det är möjligt att vrida kameran både upp och ner samt åt sidan så att hitta en bra vinkel bör inte vara något problem.

Kameran laddas på undersidan med en specialkabel vilket är lite synd. Diskussionen om att USB-C ska vara standard på allt har uppenbarligen inte nått övervakningskamerornas värld än – tyvärr.

Arlo Go 2

Kamerans rörelsesensor är effektiv och har under testets gång fångat alla som gått förbi kameran samt eventuella fåglar som spatserar förbi om dagarna. I början fick jag ohemult många notiser om rörelse vilket berodde på att grenarna i fläderbärsbusken bredvid triggade rörelser så fort det kom en vindpust. Detta löstes genom att exkludera det område där grenarna fanns vilket gjorde susen!

Att ligga i hängmattan under varma sommardagar fungerar alldeles utmärkt då rörelsevarningar dyker upp på min Apple Watch. Praktiskt och givetvis går det att ta bort dessa om det skulle bli för många notiser, det burrar trots allt till varje gång i klockan.

Arlo Go 2

Givetvis får du också en ögonblicksbild av det som detekterats framför kameran vilket kan vara praktiskt om du är inomhus och inte har översikt över området som bevakas.

Arlo Go 2

Bilder från kameran under dagsljus håller bra kvalitet och skuggor och detaljer framträder bra i 1080p-upplösningen. Viss fiskögeeffekt finns i bilden men inget som stör och färgerna ser överlag bra ut.

Arlo Go 2

När det börjar skymma och altanbelysningen tänds ser vi fortfarande allt i färg även om bilden tenderar att vara lite i pilligaste laget.

Arlo Go 2

Nu är det natt och bilden vi får är svartvit. Viss pixlighet skönjs fortfarande och bildkvaliteten tycker jag tappar en del. Uppe under nocken sitter en annan kamera som ger intrycket av att vara en strålkastare men så är icke fallet.

Arlo Go 2

Väljer du att manuellt tända den inbyggda spotlighten så får du färgseende trots mörkret runt omkring. Lite matta färger men stor skillnad gentemot bilden ovan då spotlighten är avstängd.

Arlo Go 2

Men, ibland blir bilden tyvärr riktigt kass vilket ses här nedan. Detta gör ju ingen användare glad och detaljer är det inte tal om över huvudtaget. Varför det blir så här har jag inte lyckats luska ut så om någon vet får ni gärna kommentera nedan.

Arlo Go 2

Den inbyggda sirenen kan aktiveras både manuellt och automatiskt och visst tjuter den men inte öronbedövande, dock tillräckligt för att påkalla uppmärksamhet i grannskapet.

Arlo Go 2

Så här ser det ut när det är mörkt ute och spotlighten är tänd. Den lyser upp med skarpt ljus och ett par meter framför kameran vilket är fullt tillräckligt eller åtminstone vad som kan fixas med ett gäng LED-dioder.

Arlo Go 2