Arlo Essential Indoor Camera för lite mer skydd i hemmet

Från sajten:
image

Säkerhetskameror är något som allt fler installerar i sina hem för att hålla koll på vad som händer hemma. Men det finns även andra användningsområde.

Med en säkerhetskamera i hemmet öppnar en ny värld upp sig på många bra sätt. Det går att ha koll på hemmet när man är på semester, kan se att barnen kommer hem från skolan, se vad hunden gör om dagarna eller bara titta till trädgården och se höstlöven falla. En invändning som dyker upp då och då är oron för att någon ska hacka sig in på kameran och se vad som händer vilket givetvis inte är så lockande. Därför har fler och fler tillverkare av säkerhetskameror börjat lägga mer och mer fokus på integritetsfrågorna och utöver att kryptera det som filmas så finns det även fysiska hjälpmedel. Arlo Essential Indoor Camera introducerades på marknaden för ett tag sedan och lockar med ett litet linsskydd som susar ner framför kameralinsen. Vi har fått tillsänt ett exemplar av denna säkerhetskamera som testats i ett par veckors tid nu.

Gillar vi den? Både ja och nej och läs vidare för att se hur resonemanget gått.

Det här är Arlo Essential Indoor Camera

Arlo Essential Indoor Camera är en kabelansluten säkerhetskamera för inomhusbruk. Den har 1080p upplösning, rörelsedetektering, mörkerseende, tvåvägskommunikation och ansluter till ditt wifi-nätverk. Informationen på förpackningen är klar och tydlig vilket alltid uppskattas från ett konsumentperspektiv. Det framgår också att kameran har ett automatiskt skydd för privatlivet vilket kan kännas tryggt hos många användare.

Arlo Essential Indoor Camera

I förpackningen finner vi utöver själva säkerhetskameran en nätdapater med EU-plugg, mikro USB-kabel, väggfäste med skruvar och pluggar samt lite dokumentation. Det kan tilläggas också att Arlo Essential Indoor Camera fungerar med Google Home, Amazon Alexa, SmartThings och IFTTT men dessvärre inte med Apple Home.

Arlo Essential Indoor Camera är en ganska traditionellt formgiven säkerhetskamera. Vi pratar svart och vitt så den sticker inte ut nämnvärt jämfört med merparten av kameror på marknaden idag. Materialet är högblank vit plast som väger lätt i handen.

Baktill på kameran sitter högtalaren och anslutningen för strömkabeln som är av typen mikro-USB. Arlo Essential Indoor Camera har dessutom en inbyggd siren som kan aktiveras när kameran är i aktivt läge och något detekteras.

Stativet sitter fast i säkerhetskameran och kan vridas runt sin egen axel vilket underlättar vid exempelvis montering på en vägg med hjälp av det fäste som följer med. Positivt är att kameran håller sin position när den vinklas i fästet så fäst på väggen så har den bra förutsättning för att hålla sin position.

Monteras kameran upp och ner i ett tak så finns det en inställning i appen för att rotera bilden 180° vilket är bra.

Installation av Arlo Essential Indoor Camera i appen

Att installera Arlo Essential Indoor Camera görs i den kostnadsfria appen Arlo Secure. Appen har tydliga anvisningar om hur de olika stegen går till vilket är föredömligt. Den visar också vilka olika delar du ska ha koll på vid installationen så att allt flyter på.

Arlo Essentals App

Säkerhetskameran ansluts till ditt 2,4 GHz nätverk och du behöver dubbelkolla så att din mobiltelefon är ansluten till samma nätverk innan du fortsätter. Tänk på att det vita skyddet som syns framför kameralinsen är en del av kameran så försök för all del inte att pilla bort detta på egen hand. Skyddet åker upp när kameran startar upp så ha lite tålamod där!

Arlo Essentals App

Undertill på kamerans framsida sitter en synkroniseringsknapp som ska tryckas in vid installationen. Placera därefter ut kameran var du vill ha den i hemmet. Det mesta hemma hos mig installeras på kontoret innan jag placerar ut kameran, mest för att alla prylar finns samlade här om något skulle behövas vilket minimerar springet här hemma. Därefter ges information om den kostnadsfria provperioden av Arlo Secure som följer med alla kameror från företaget. Mer om detta senare…

Arlo Essentals App

Hur fungerar då det fysiska linsskyddet i Arlo Essential Indoor Camera? Via appen går det att testa funktionen för att se att den fungerar som det är tänkt. När kameran är aktiv är linsskyddet avaktiverat och vid aktivering åker linsskyddet ner framför kameralinsen samtidigt som mikrofonen stängs av.

Arlo Essentals App

Appen i övrigt bjuder på en hel del inställningsmöjligheter vilket alltid uppskattas. Hellre lite för många inställningsmöjligheter än för få och det går också att ställa in aktivitetszoner, åtminstone så länge det finns ett aktivt abonnemang men mer om det lite längre ner…

Arlo Essentals App

Så här fungerar Arlo Essential Indoor Camera i vardagen

Säkerhetskameror i all ära och mängden olika varianter som finns och som har funnits här hemma är ganska många vid det här laget. Genom åren har jag hittat ett par som jag verkligen uppskattar och som bara fungerar hela tiden vilket är tacksamt för det är så jag vill ha det och säkert många med mig. En säkerhetskamera ska vara stabil och visa det som önskas och helst blixtsnabbt. Fast blixtsnabbt är något som jag lärt mig att man som användare får tumma på ibland. Appen ska startas, rätt kamera ska letas upp om man har flera och sedan tar det ett litet tag innan liveströmmen blir synlig. Arlo Essential Indoor Camera har visat sig vara en stabil säkerhetskamera så här långt. Bilden visar sig relativt omgående när jag vill se allt i realtid. Men, om jag rör mig framför kameran samtidigt som den strömmar så noterar jag att det finns en viss eftersläpning. Inte jättelång men den finns där trots allt och är egentligen bara påtagbar när handen viftar framför kameralinsen. Inget unikt för Arlo utan något jag sett hos flera andra kameratillverkare också.

Bildkvaliteten är godkänd men jag saknar skärpa i bilden men det förklaras med all sannolikhet till upplösningen på 1080p. Å andra sidan så fångar kameran upp det mycket smutsiga fönstret på altandörren vilket är bra. Foton på dottern i höger sida ser jag bara för att jag vet hur de ser ut på riktigt annars är det lite gissningslek över det hela.

På kvällen blir det sämre trots mörkerseendet. Samma vinkel och de raka tydliga linjerna som bör finnas där saknas, det flyter helt enkelt ihop i en grå massa och tyvärr en suddig sådan stundtals. Jämför med bilden ovanför så förstår ni vad jag menar. Här finns en del att jobba med för att åtminstone jag ska vara helt nöjd. Visserligen går det att ställa ner ljuset via inställningar i appen vilket kan förbättra en del.

Vi tar en titt på det automatiska linsskyddet som sägs bevara privatlivet. För mig som har alldeles för många kameror hemma är detta något jag gav upp för många år sedan, vill någon se mig spatsera runt i kalsonger om dagarna så varsågod. Men, givetvis är inte detta en inställning som finns hos alla varför ett fysiskt skydd som täcker linsen kan vara en trygg funktion. Vi har sett detta på bland annat Somfy Indoor Camera där det rör sig om en motoriserad lucka som verkligen glider ner över kamerans lins och blockerar allt med tjock plast. På Arlo Essential Indoor Camera är funktionen inte lika robust. Det ser mer ut som en bit papper som glider ner framför linsen vilket också var min första tanke när jag packade upp kameran.

På bilden ovan ser vi kameran i ett aktivt läge med linsskyddet inaktivt och på bilden nedan ser vi att det är aktivt. När linsskyddet är aktivt är också kamerans mikrofon inaktiverad vilket innebär att inget filmas och ingen ljudupptagning sker.

I appen går det att ställa in när kameran ska vara aktiv eller inaktiv vilket är bra. För dig som har fasta rutiner i vardagen kan en schemaläggning programmeras som gör att kameran aktiveras vid det klockslag du går hemifrån, säg exempelvis klockan 8 på morgonen. Kommer du hem vid 17-tiden kan kameran avaktiveras och då är du på säkra sidan att du inte filmas eller att något spelas in när du är hemma. På så vis kan du känna dig trygg och slipper tänka på att manuellt aktivera eller avaktivera kameran.

I ett aktivt läge vid detektering av rörelse kan du välja att aktivera den inbyggda sirenen som, ärligt talat, ger ifrån sig ett sirenliknande ljud och som drar till sig uppmärksamhet men det är ändå lite i klenaste laget tycker jag. Nåja, bra att det finns en sådan funktion vilket faktiskt inte är en självklarhet hos många andra säkerhetskameror.

Abonnemangens vara eller icke-vara

Nu till det jag tycker är mindre trevligt med en del säkerhetskameror. Det är dessa abonnemang som många gånger blir kostsamma för användaren och som mer eller mindre stryper funktioner som borde vara kostnadsfria. I exemplet Arlo Secure som ingår utan kostnad under de tre första månaderna så verkar allt vara frid och fröjd. Som användare vänjer man sig snabbt vid de många olika funktionerna i kameran och lägger tid på att optimera och anpassa kameran efter eget tycke och smak.

Sen kommer slutet av provperioden och då blir det genast lite tråkigare. Du har två val, betala eller strunta i det. Betalar du så får du fortsatt åtkomst till de funktioner du vant dig vid som 30 dagars molninspelning, högre videokvalitet på inspelningarna, anpassade aktivitetszoner, mer avancerad rörelsedetektering, i vissa fall rök eller kolmonoxidlarm samt mer intuitiva meddelanden. Råkar du dessutom ha flera kameror så springer det lätt iväg och även om kostnaden börjar på 29 kronor för en kamera per månad så är det trots allt en extra kostnad som läggs till dina andra abonnemang på film- och musiktjänster, gymkort och lagringstjänster. Värt att tänka på.

Betalar du inte så blir kameran genast lite dummare. Det kan säkert fungera för användare som bara vill kunna titta in och ha lite koll då och då och inte har större krav. Men återigen, värt att tänka på så att man som användare får ut det som förväntas från köpet av säkerhetskameran. Givetvis måste företagen idag se över sina affärsmodeller och säkerställa att de överlever långsiktigt, det kan vara genom strategiska samarbeten eller med hjälp av abonnemang. För min del skulle det bli 1188 kronor extra om året och lägg därtill ett abonnemang på Ring och ett på Nest Aware och ett iCloud hos Apple…

Recension: Arlo Essential Indoor Camera

Fördelar

• Integritetsskydd via linsskydd
  • Många inställningsmöjligheter
  • Stabil och funktionell
  • Väggfäste medföljer
  • Kompetent och tydlig app

Nackdelar

• Abonnemang för vissa funktioner
  • Kabeln kunde varit längre
  • Mörkerseendet kunde varit lite bättre

Detaljer

Tekniska specifikationer Arlo Essential Indoor Camera:

• Certifieringar: FCC, CE, IC, RCM, RoHS, REACH, JRL/TBL, AS/NZS
  • Mått: 52 x 49 x 113.19 mm
  • Vikt: 427 g
  • Videoupplösning: 1080p
  • Bildsensor: 2 MP
  • Videoläge: H264
  • Videofunktioner: 1080 p, 720 p, 480 p 16:9 bildförhållande 30 fps
  • Synfält: 130° diagonalt
  • Rörelseidentifiering: Bildbaserad rörelsedetektor
  • Mörkerseende: Svartvit nattseende, enkel infraröd LED-lampa med hög effekt (850 nm) och IR-filter
  • Ström: 5V 2A, 100–240 V AC, 50/60 Hz
  • Digital zoom: 12x
  • Mikrofon: Brus- och ekoreducering
  • Ljud: Tvåvägsljud med full duplex
  • Statuslampor: 1 LED-lampa (blå och orange)
  • Nätverk: 802.11 b/g/n/ac
  • Standarder: 128-bitars SSL, AES-128, TSL, tvåfaktorautentisering
  • Arbetstemperatur: 0 – 45 °C

Rekommenderat pris för Arlo Essential Indoor Camera är 1290 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan. Kameran ser ut att finnas till kampanjpriser hos olika återförsäljare just nu.

Sammanfattning

Jag har testat Arlo Essential Indoor Camera i ett par veckors tid nu och tycker det är en bra och funktionell säkerhetskamera. Den har många inställningsmöjligheter vilket är bra och ger ett mer optimalt användande. Det inbyggda linsskyddet gör sitt jobb och stänger av mikronfonen och täcker för kameralinsen vilket är bra för dig med krav på integriteten. Appen är föredömlig och vägleder bra vid installationen. När det gäller bilderna så hade de kunnat vara lite skarpare och mörkerseendet lämnar en del att önska. Lite synd att vissa funktioner är knutna till ett abonnemang på Arlo Secure men är du bara ute efter en stabil och lätthanterlig säkerhetskamera är detta ett bra val.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
1 gillning