Är Telia familj verkligen obegränsad?

Hej bubblisar!

Sitter och funderar på om man skulle skaffa ett familjeabbonomang istället för att kidsen har kontantkort och vi varsitt abb.

Och kollade på Telia, är deras ”obegränsad” verkligen det?

Tror @Curiosity nämnde nåt om detta för ett tag sedan.

1 gillning

Stämmer ungeför, 1TB är dock max per månad, men har inte jobbat i dagarna och har mest koll på företag. :slight_smile: Telia har faktiskt haft sjuka kampanjer senaste tiden.

1 gillning

Telias hemsida över vad som gäller företag är ju tyvärr under all kritik. Har försökt att hitta vad som gäller SMS och i vilka länder som den “fria” surfen gäller utan framgång. De skriver mest om 5G-redo & Fri surf Microsoft 365 vad det nu innebär. Håller på att kolla runt bland de olika leverantörerna men tyvärr verkar otydlighet vara något som många har gemensamt.

Så obegrånsat upp till en 1TB?.. Varför säger man inte 1TB istället?

1 gillning

Nu har jag haft Tre familjeabonnemang i snart 1 år istället för Telenor. 50 GB som vi är 3 som delar på. Har inte märkt någon skillnad förutom att hastighet ökade något med 3. Har även e sim till min Active 2. 3världen är imponerande och kan inte se varför jag skulle betalt flera tusenlappar mer hos andra operatörer :slightly_smiling_face:

Ja det är lite lustigt… 3 har samma tak också. 1TB är obegränsad i telekom världen :open_mouth: Telenor hade ett abonnemang förr som var helt obegränsat men det finns inte kvar.

1 gillning

Kan ta fram exakt vad som gäller lite senare idag!

1 gillning

vi har ett från dU. Det är obegränsat. När vi hade alla barnen (5st) på det så var det inte ovanligt vi kom på över 1TB i månaden.

Vet också när jag jobbade i Netherlands jag hade ett vodaphone som var obergränsat, detta var 2010-2012.

1 gillning

Gör gärna det om du har tid och lust.

Jag har själv Telia Obegränsad, hoppade upp på det när jag skaffade iPhone 12 PM.

Jag har själv inte lusläst (läs: inte läst alls) användarvillkoren men är verkligen denna gräns på 1TB/mån definierad där? Jag kommer aldrig att ens komma nära det men det hade varit intressant att veta.

2 gillningar

Så här står det på Telia Företag vad det gäller obegränsat:

“För Telia Jobbmobil Obegränsad kan du surfa fritt upp till 1 TB per månad, därefter minskas hastigheten till 3 Mbit/s.”

Innan man uppnår detta så är det < 300 Mbit/s som gäller.

1 gillning

Så här ser det ut om man vill kolla specifikationerna på abonnemangen.

Kapar tråden lite, någon som vet det funkar hos Telenor med obegränsat?

Det finns en begränsning men den är något luddig i avtalet:

4.5 Att använda Tjänst på sätt som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda Tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Telenors kunders genomsnittsanvändning av motsvarande Tjänst, t.ex. nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner, onormalt frekventa samtal, utgör otillåten användning av Tjänst. Även att använda Tjänsten som växelfunktion, som gränssnitt för samtrafik, för massutskick av meddelanden (t.ex. via sms eller mms) utgör otilllåten användning av Tjänst.

1 gillning

Tjänst på sätt som överstiger begränsning? Men det heter ju “Obegränsat”, får försöka rota fram avtalet och lusläsa det sen :+1:t3:

Kollade lite och det är inte helt lätt att hitta dessa uppgifter. Verkar vara obegränsat vad jag förstår, hittar ingen annan info. Det som @zop refererar till är nog mera en gardering från deras sida om man skulle hålla på med något riktigt extraordinärt. vad det gäller att belasta nätet.

Sitter just och kollar på Telenor och reagerade lite på denna.

tn

1 gillning

Läste igenom mitt avtal och kunde inte se nåt som nämner en specifik surfmängd. Står bara att när man nåt gränsen så stängs tjänsten av och man får fylla på surf igen. :thinking:

Skumt att de är så otydliga.

Var inne på Hallon ett tag men tror jag stannar hos Telenor eller flyttar till Telia, de verkar stabilast överlag och framförallt är det ju viktigt att det fungerar utomlands när man väl är där. Jag har Telenor hemma och Telia på jobbet.

1 gillning

Vill du vara helt säker hoppa på Telenor. Där är det obegränsad. Kör deras mobila bredband + 4 mobilabonnemang, aldrig stängts av. Och då gör jag av med massor av gb varje månad.

2 gillningar