Är skärmtid skadligt?

Från sajten:
image

Att barn idag tillbringar mycket tid framför skärmar är inget nytt. Detta leder dock till att fler och fler barn också kommer att behöva glasögon i större omfattning.

Det är svenska Optikerförbundet som nu går ut med nyheten att flera av deras medlemmar upplever att fler barn söker sig till optikern idag. Detta är relaterat till att barnen i allt större utsträckning använder och sitter framför skärmar av olika slag. Ofta också i utrymmen med mindre dagsljus vilket innebär att ögonen får anstränga sig mer.

När skärmtiden ökar innebär detta att ögonen inte används på ett mer naturligt sätt utan att fokus ligger på samma avstånd större delen av tiden. Precis som vid kontorsarbete är det viktigt att man tittar upp och låter ögonen fokusera på föremål längre bort eller att titta ut genom ett fönster en stund. På så vis får musklerna i ögonen arbeta vilket kan förhindra trötthet och i bästa fall även senarelägga behovet av glasögon.

Enligt Optikerförbundets ordförande Rune Brautaset kommer cirka 25-30 procent av barn mellan 8 och 15 år att behöva uppsöka hjälp för sin syn.

Uppmuntrar du dina barn att minska skärmtiden eller att ta en paus då och då?

Källa: Expressen

Det var inte vad som sades i radion om detta i morse. Där var det det ökande kravet på bra syn, som var orsaken till att allt fler behöver glasögon. Inte att det var kopplat till skärmarna per se.

1 gillning

Från sajten:
image

Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring skärmtid för barn presenterades på måndagen och det ser ut att bli ett slut med att slänga en iPad till barnen för att få lugn och ro.

För barn under två år avråds skärmanvändning helt. För de som är mellan två och fem år rekommenderas max en timme per dag med digitala medier, medan barn mellan sex och tolv år bör begränsa skärmtiden till 1–2 timmar per dag. Tonåringar bör hålla sig till högst 2–3 timmars skärmanvändning dagligen.

Dessutom bör vi helt undvika skärmar i sovrummet och att inte använda dem före läggdags oavsett ålder.

Under en presskonferens menade socialminister Jakob Forssmed från Kristdemokraterna att den ökade skärmanvändningen bidragit till en ”sömnkris” bland unga i Sverige. Enligt samma undersökning sägs den förtappade ungdomen (vår formulering, red anm) mellan 13–16 år spenderar i snitt 6,5 timmar om dagen framför skärmar utanför skoltid.

Forssmed var tydlig med att: “Vi kan inte bara stå och titta på medan ungdomars välmående försämras och skärmar tar över en allt större del av deras liv”

Vad tror du, är skärmar skadlig för barn och ungdomar eller är det bara samma rädsla för det nya tekniska som tidigare legat bakom videovåldsskräcken med mera?

Största problemet är väl inte skärmen i sig – även om bruk av småskärmar i tidig ålder kan påverka synutvecklingen – utan innehållet, där användaren blir passiva konsumenter på jakt efter snabba dopaminkickar som kan göra att andra aktiviteter som stimulerar rörelse, fantasi, kreativitet med mera i allt högre grad hamnar i skymundan.

När man reflekterar brukar även de flesta vuxna själva tycka att de spenderar för mycket av sin tid med att skrolla i mobilen. Ändå fortsätter man. Problemet är större än att bara handa om barn och skärmtid.

2 gillningar

Fattar de inte att tonåringar är skitjobbiga, arroganta besserwissrar som ingen orkar med.
Skärmtiden hemma är helt oreglerad, annars hade mitt alkoholintag behövt varit helt oreglerat.

10 gillningar

Är det verkligen skärmtid som får unga att må dåligt per sig?

Känns som sociala medier är ett större problem och är det som leder till skärmtid.

Jag trimmade mopeder som tonåring...

Nu har ju jag ett barn där snarare idrottstiden kanske borde regleras i stället – mest för att alla tävlingar och utrustning snart blir en egen kategori i landets BNP.

Men någonstans kan jag tycka att införande av maximal tid på skärmen bör komma som en konsekvens av ett missbruk, inte i förebyggande syfte av rädslan för missbruk. Faktum är ju att ett anti-tvång kan skapa just missbruket i sig.

1 gillning

Är det bara vi i Sverige som är i behov av att myndigheterna ska uppfostra oss?

Nä, Kina, Nordkorea och Belarus gillar också sånt :wink:

5 gillningar

Problemet är att vi har väldigt många tonåringar som inte sover tillräckligt. Där är skärmen ett problem med att ligga och scrolla istället för att sova. Samtidigt har vi ett stort problem med ungas ordförråd och läsning. En 17 åring som regelbundet har läst böcker har ca 50 000 ord medan en som istället kollat i mobilen ca 15 000 ord. För att fungera i samhället behöver man ca 50 000 ord. Detta är ett stort problem. Våra barn snart 11 och 13 år har rätt mycket skärmtid men de har inga telefoner när de skall sova och läser istället innan de släcker som rutin.
Sedan är ju alla olika men att vända dygnet och sedan gå i skolan kommer aldrig att fungera :blush:

2 gillningar

Ja, ibland undrar man ju.
Jag har inga barn själv, men jag tror inte att själva skärmtiden är problemet, har man ett i övrigt aktivt liv med motion och rörelse och sociala interaktioner, tror jag inte det är ett stort problem om man sitter vid en skärm 5 timmar per dag eller en timme. Sen är det kanske inte optimalt med skärm i sängen. Lite överdrivet att FHM ska bestämma såna saker, men de har ju varit ute och cyklat förut.

Nej – troligen beror den tanken på att du mest följer svenska förehavanden :slight_smile:

Vad är skärmtid då?
Det har ju labbats en del med datorspel t.ex och kommit fram till att det gör mer nytta än skada.
Nån som intresserar sig för filmning eller grafisk design och spenderar timmar för att lära sig Resolve, Photoshop eller Blender?

Eller tycker programmering och webbdesign är himla fräsigt och lär sig flera användbara språk?

Jag tror verkligen inte skärmtid som sådan inte är boven i dramat.

Jag iaf tycker det är skillnad på skärmtid och skärmtid... På om man faktiskt gör något konstruktivt eller bara scrollar i ett obegränsat flöde av mentalt dödande skräp.

Det sitter väl ihop. Skärmtid - social media. Även när du spelar är du uppkopplad mot andra i dag.

Vi försöker hålla det till en begränsad nivå, hela sommaren har varit skärmfri förutom lite tv.

Det vi däremot märkt är att hon lärt sig mycket engelska, hur saker fungerar och ofta väver de in hur man beter sig i ”vanliga” filmer så som Greta Gris, Daniel Tiger och Bolibompa.
När de väl kollar försöker vi styra det till film typ Blippi, Greta Gris och Daniel Tiger, även Teknikpatrullen på UR är bra.

2 gillningar

Detta är väldigt mycket kopplat till sömn. Dvs tonåringar som istället för att sova kollar i mobilen på nätterna. Detta leder till försämring i skolan och ohälsa.

Då är det ju det man bör jaga och inte skärmtid generellt.

Hade föräldrar lagt mer skärmtid kanske dom lärt sig programmera brandväggar till att begränsa åtkomst efter och mellan klockslag :blush:

Ja, detta är ju att uppmärksamma vart samhället är på väg. Så det är väl bra. Vad hade tex Microsoft varit utan Bill Gates skärmtid men då var det en annan tid. Men om dessa råd kan få några ungdomar att må bättre så är det ju bra :blush:

Det är så jävla lätt att fastna i det ändlösa scrollandet. Jag satte skärmtid på mig själv i alla sociala appar och har 50 minuter per dag vilket jag inte ens förbrukar. Är superskönt.
.

3 gillningar

Vad händer i alla flöden? Det som är intressant för mig tar slut efter typ 10 min... :sweat_smile:

Ibland roar jag mig med att klicka blockera eller ej relevant på varenda annons, till slut kraschar hela metaverse :joy: