Är min S5a full eller drogad

Min dammsugare är lite jobbig, här ser ni hur den kört runt i sovrummet snart en timme, helt ologiskt.
image

Under den här timmen så stannade den och gnällde på att det var hinder i vägen fast den stod mitt ute på golvet.

Inga hinder men ändå så har den problem.

https://photos.app.goo.gl/Teuspo2zJbLNvhPh7

Gjorde rent sensorerna för någon dag sedan.

Nolla kartorna helt och låt den scanna om!

1 gillning

Att spara kartan är en betafunktion i appen som jag inte har på, så den scannar om varje gång den kör. Eller finns det någon annan inställning som jag missat?

Testa att slå på betan och sen av den igen, det skall rensa lokal cache.

alltså någon sensor mår inte bra. Men den scannar rummet bra så inte lasern.
Tror inte rensa cache löser problemet.

Skulle gissa någon nedåt tittande sensor som har smutts i sig.

När jag körde en annan del av huset så har den inga problem. (ignorera det uppe till höger där det är fullt av stolar och ett runt bord) Där funkar sensorerna bra.
image

Har du någon matta som är svart/vit eller mörkt golv i sovrummet?

Testade slå på kartsparning, och då körde den helt normalt i rummet, stängde av det sen och körde en gång till och det funkade. Kanske löste det, får se om någon ringer i veckan och säger att dammsugaren är “dum i huvvet igen!”

Golvet är ju väldigt ljust som du ser på filmen.

Ah missade filmen!

Testa att mörkläggarummet och kör den?

Pensionerade min S5a och köpte en Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro istället.
Även denna har problem i samma rum, funkar vissa dagar men andra så kör den runt helt random i sovrummet tills den får slut på batteri eller säger att den fastnat fast den står mitt på golvet.

Här ser man att den först åker ett varv runt rummet men efter att tag får för sig bara köra runt på samma ställe.
image

Här så säger den att den har fastnat på något, ute på plant golv
image

Alla andra rum funkar utan problem, kan det vara så att de inte klarar ljusa golv? Övriga huset har ekparkett som är mörkare och kökets golv är brunsvart.

Eller är det dålig Feng Shui i rummet eller fullt med mörka andra???

Feng shui eller andar.
Har du några speglar den kan störa sig på?

Har både S5 och Mop Pro och ingen har problem oavsett golv.

Radera kartan kanske om du inte provat det.

2 gillningar

Har en spegel i rummet där den strular, ska testa att ta bort den nästa gång jag kör.

Flyttade du ner S5 i källaren eller ska du sälja den? :smiley:

Du kan ju prova att tejpa över fallsensorerna,som @bjorsi tipsade om när jag hade problem med en matta, för att utesluta att det är dem som krånglar.