Är kollo bra?

Tänkte kolla om någon här har moderna erfarenheter av sommarkollo? Sonen som ska fylla 12 i år har fått en fråga från en av sina kompisar och dennes föräldrar om han skulle vilja åka på sommarkollo.

Jag har ingen erfarenhet alls av det idag. Funkar det bra? Hur blandade är grupperna? Är det mest en kategori som åker? Kollo är tydligen ofta 12-14 dagar så det är ju lite viktigt att det fungerar. Sonen i sig är social och talför samt väldigt bra på det mesta som handlar om fysiska aktiviteter. Dessutom skulle de ju vara två som åker.

Var på kollo i Varberg när jag var i samma ålder som din grabb. Hade riktigt roligt när jag var där.
Var väl borta ca 2 veckor

1 gillning

Hade iofs med ett kassettband med Eddie Meduza som ledarna beslagtog och spelade över med radio Bohuslän :joy:

4 gillningar

Busunge alltså…:sweat_smile:

Lite så…
hade dessutom med trickysmällare som vi sköt med ärtrör. Dessutom köpte jag en sån där kortlek med nakna damer. Väl förvaltade pengar tyckte nog alla grabbarna :joy:

3 gillningar

Tyvärr ingen erfarenhet, varken då eller nu. Men har varit scout både som barn och vuxen. Har brors barn och känner andra barn som är scouter. Läger är ju riktigt roligt och detta är ju något åt det hållet.

2 gillningar

Jag var på kollo på 70 talet och har spår än av att de tvingade i mig filmjölk. Ät vad som serveras ungjävel. Är nog inte så idag. :joy::joy:

6 gillningar

I dag har de nog alternativ för veganer, glutenallergiker, laktosintoleranta och vänsterhänta.

7 gillningar

Jag var på dagkollo när jag gick i femman. Sista dagen skulle vi köra någon femkamp mot ett riktigt kollo som skulle komma till vårt ställe. Ledarna skrämde upp oss genom att säga att de riktiga kolloungarna var monster som inte hade föräldrar som ville hämta dem. Det var därför de var på ”riktigt” kollo…:joy:.

En gren var att man stod på en klippkant och nedanför växte några björkar. Man skulle då hoppa över till björken som då skulle böjda sig så man kom ned till marken… Det funkade ju inte alls så helt plötsligt hade vi en kille i björken som vare sig kom ned eller kunde komma tillbaka till klippkanten…:flushed::joy:. Säkerhetstänkande absolut noll…:laughing:. Ledarna fick hämta en lite äldre ledare som lotsade killen att klättra ned. Sedan var det nästa gren(!)…:sweat_smile:

Ps Det var någon frikyrka som ordnade detta…:pray::innocent::sweat_smile:

2 gillningar

Leon var där när han var 7, 8 och 9 och älskade det!

3 gillningar

DEN Leon?

1 gillning

Han är döpt efter honom ja. Hans mamma får aldrig veta!

6 gillningar