Är iCloud Drive för bildarkivet en bra idé?

Jah har kört Dropbox i flera år som backup för alla mina raw-, jpg-bilder och filmer (ca 400 gb) utöver en RAID-backup. Funderar på att byta ut Dropbox rakt av till iCloud Drive för att kunna se bilderna på flera enheter smidigare. Priset för 2TB är typ detsamma.

Anledningen till att jag valde Dropbox tidigare var för att Apple stökade om med bilderna och filstrukturen när man körde programmet Bilder, back in the days. Samt att Dropbox hade snabba previews även på raw-bilder. Men nu ska jag alltså primärt endast använda det som moln-lagring.

Finns det någon nackdel jag missat eller något annat jag bör tänka på?
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av iCloud Drive med stora bildarkiv?

Jag tolkar som att du fotar med systemdigitalkamera?

Tror få har erfarenhet av att använda iCloud Drive till det. Min känsla är att iCloud Drives USP inte är snabbhet eller liknande utan integrationen med iOS-enheter.

Dropbox jobbar ju enkom med fillagring och torde vara bättre optimerat.

Nej det är ingen bra idé tycker jag. ICloud Drive är en synktjänst där du själv inte kan välja vilka filer som ska finnas fysiskt på datorn när man väljer ”optimerad lagring” Utan det väljer tjänsten godtyckligt åt dig.

Kan man inte välja att exkludera en specifik mapp från att ligga lokalt?
Jag skulle tex vilja att mappen “bildarkiv” enbart ligger i molnet och aldrig lokalt. Låter som en deal breaker om man inte har 100% kontroll över vilka filer som ligger vart.

Nej det går inte.

1 gillning

Jag tror du får svårt att hitta något mer passande än det du redan använder :slight_smile:

Dropbox är inte snabbare än iCloud Drive vad jag märkt när man laddar upp och ned filer. Dock har dom historiskt sett varit snabbare med att kasta in stöd för nya raw-format när det kommer nya kameror. Utan det kan man inte se thumbnails för sina bilder, vilket är ett måste för mig.

Där tror jag inte iCloud Drive har något stöd alls förutom native-stödet i MacOS.

1 gillning

Ja, det lutar åt att fortsätta med Dropbox. Kanske får komplettera med ett jpg-arkiv endast för iOS.

Du har inte funderat på någon form av Lightroom-sync?

Jag kör det vid sidan om men vill inte vara beroende av Adobe-abonnemang. Jag har det genom jobbet och vill varken binda upp mina privata bilder på jobb-kontot eller betala för ett eget adobe-konto när jag redan har ett gratis.

Varför inte använda Photos.app? Och synka genom iCloud.

Du kan söka på platser, du får tillgång till ansiktsigenkänning, du kan göra nästan varsomhelst i iOS, du kan sätta bakgrund på Apple Watch, du kan ha skärmsläckare på Apple TV, etc etc.

Icloud Drive är mer för dokument verkar som. https://wisconsinsdc.com/sv/apple-services/50-what-is-icloud-drive-and-how-is-it-different-from-icloud.html

1 gillning

Så tänkte jag också, det är lite dom grejerna jag vill åt. Tidigare har jag inte litat på Photos.app och stöd för raw-bilder har inte funnits. Nu verkar det ändrats sedan Apple plötsligt stödjer raw på alla enheter.

Svarar här och hoppas på råd
Min bror och hans familj behöver ta ett grepp om bildlagring. De är i Apples ekosystem och har två nya MBA M1. De är även intresserade av office 365. Hade de haft Android / PC hade valet varit lättare. Är det icloud bilder som gäller eller?

Ja, det är iCloud som är smidigast i Apples ekosystem. Appen heter Bilder.

Eventuellt behöver de betala en slant för lite mer lagringsutrymme.

Okej tack. Jag antar att det går att dela ut gemensamma mappar eller liknande

Ja, det går.

Det gör men du kan inte dela bibliotek mellan två personer som det går på Google Fotos.

Okej men en kan skapa ett bibliotek som den andre kan stoppa bilder i? Dvs fulla rättigheter?